Annons

Motljusskyddet åt fel håll?

Produkter
(logga in för att koppla)

InSipiD_

Aktiv medlem
Nu har jag sett det flera gånger, folk som har motljusskyddet riktat bakåt istället för framåt. Finns det någon solklar anledning till detta som jag missat?
 
Att det förvaras så när kameran ligger i väskan, och att man inte orkar vända på det om det inte är något starkt ljus skulle jag tro!

Så gör iallafall jag.
 
Och om man använder kamerans inbyggda blixt så skymmer motljusskyddet blixten så det blir skugga i bildens nederdel.För att inte slarva bordet det, så vänder jag det bakfram.
 
Jag har de oftast bakvänt när jag behöver de för tillfället.. Det är inte i alla situationer jag behöver motljusskyddet och då vill jag gärna ha de nära till hands ifall jag skulle behöva det.
 
och utseendet?

Passar på att ställa en annan motljusfråga här, varför är designen så olika på skydden? T ex Olympus ser ut som en volang medan andra är rakare? Uppnår man olika saker eller är det bara en utseendefråga?
 
Passar på att ställa en annan motljusfråga här, varför är designen så olika på skydden? T ex Olympus ser ut som en volang medan andra är rakare? Uppnår man olika saker eller är det bara en utseendefråga?

Utan att veta till 100% så ger jag mig på en kvalificerad gissning. Det ser ut så bara för att "fokusringen" på objektivet inte snurrar på en del objektiv, och att man vill slippa vinjett ring i hörnorna av bilden. På objektiv som snurrar måste motljusskyddet vara rakt för att alltid ge bra motljusskydd.
 
Utan att veta till 100% så ger jag mig på en kvalificerad gissning. Det ser ut så bara för att "fokusringen" på objektivet inte snurrar på en del objektiv, och att man vill slippa vinjett ring i hörnorna av bilden. På objektiv som snurrar måste motljusskyddet vara rakt för att alltid ge bra motljusskydd.

Har med att göra vilken typ av objektiv man använder. Ett 70-300 objektiv har ett mer rakt motljusskydd medan ett vidvinkel har ett vidare skydd. Så fick jag det förklarat på en fotokurs jag gick..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.