Annons

Motljus- disigt- motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej!!

Jag vet att jag har haft tidigare trådar om motljusproblem..men idag när jag var ute och fotade så var det kanonfint kvällsljus. Så tänkte ta lite fina motljusbilder..men då blir det som en hinna mellan personen och kameralinsen..alltså disigt ljus..jag vill ju fortf att motivet ska var skarpt..men det blir som en viss hinna..nu har ju inte jag något motljusskydd..skulle det underlätta?
Jag tycker att motljusskyddet till 50 1,8 är så mesigt och litet att det knappast kan göra från eller till?!

Nån som har tips???

...men det gör det.

Nja, det beror på. Använder man objektivet på en cropkamera är originalmotljusskyddet inte optimalt, eftersom man har en mycket snävare bildvinkel. Då är det lämpligt att använda ett motljusskydd avsett för 75-80 mm istället (om man lyckas hitta något sådant).

Nja, det beror på. Använder man objektivet på en cropkamera är originalmotljusskyddet inte optimalt, eftersom man har en mycket snävare bildvinkel. Då är det lämpligt att använda ett motljusskydd avsett för 75-80 mm istället (om man lyckas hitta något sådant).

Bra poäng faktiskt. Jag är på tok för invand vid FX och 35mm.

Motljusskydd är alltid positivt för bildkvalitén.
Man kan ta en/två toarullar omkring det vanliga motljusskyddet och sakta skjuta ut dem tills de kommer med i bild. Dra tillbaka dem lite & tejpa fast dem i det vanliga motljusskyddet. Enkelt & billigt.

Men i detta fallet låter det som att du fotograferar rakt in i solen, att solen är med i bilden & då hjälper ju inte motljusskyddet.

Man kan se till att linserna är rena, det hjälper alltid.
Man kan ta bort filter för att minska reflexerna, det hjälper alltid.
Du kan prova att blända ner.
Vissa objektiv ger mer mjölkiga bilder än andra. Ett ex på sådant är Nikons gamla 35-70/2,8.

Motljusskydd är alltid positivt för bildkvalitén.
Man kan ta en/två toarullar omkring det vanliga motljusskyddet och sakta skjuta ut dem tills de kommer med i bild. Dra tillbaka dem lite & tejpa fast dem i det vanliga motljusskyddet. Enkelt & billigt.

Men i detta fallet låter det som att du fotograferar rakt in i solen, att solen är med i bilden & då hjälper ju inte motljusskyddet.

Man kan se till att linserna är rena, det hjälper alltid.
Man kan ta bort filter för att minska reflexerna, det hjälper alltid.
Du kan prova att blända ner.
Vissa objektiv ger mer mjölkiga bilder än andra. Ett ex på sådant är Nikons gamla 35-70/2,8.

Hej !

Motljuskydd ska inte vara för tajta, de ska inte gå att se genom optiken.
Med andra ord, de ska vara utanför objektivets bildvinkel.
Dvs inte kamerans bildvinkel utan vad som kan komma in genom gluggen.

Är Msk inom optikens bildvinkel fås en lysande yta , om solen är
uppe, så på motsatt sida, dvs undre delen av msk som letar sej in
objektivet in till kamerahuset och kan spöka.

i huvudsak så är msk till för att hindra himmelsljus att bli för starkt på frontlinsen,
inte att skugga starka ljuskällor.

Ska man driva detta lite längre så borde man ha ett msk liknande en
vridbar skärmmössa med utdragbar skärm, har dock inte sett nått dyligt ännu.

Detta problem har ju minskat drastisk med moderna objektiv, många gånger
tycker jag msk gör bättre jobb som rengnskydd mm.

--------------

Testa, montera på toarullarna, kolla att de inte syns, obs använd minsta bländare,
ta loss objektivet gå ut i solen och spana in genom det och se, nu gäller
största bländare och se om det på något sätt går att se den belysta delen av rullen genom
objektivet.

--------------

Ströljus kan även uppkomma genom reflexer inifrån obektivet, prova med en
mindre bländare som i bästa fall kan skärma av detta.

//MW

De flesta fotografer har ett inbyggt motljusskydd för att skärma av solen. Man gör på precis samma sätt som när man tittar på någonting som är nära solen, dvs man skuggar med handen. Så som man skuggar ögonen, kan man skugga objektivet, och det är mycket effektivt, så länge solen inte är med i bild, dvs när solljuset faller in snett mot objektivet, men man inte riktar kameran så att solen kommer med.

Om solen finns med i bild är det ingenting annat än objektivets antireflexbehandling som kan hindra att bilden slöjas, och då hänger det på hur bra tillverkaren har lyckats med den biten. Det finns objektiv som nästan saknar inre reflexer och ljusspridning, medan andra objektiv har kraftig spridning av ljus från starka ljuskällor som träffar linsytorna. Problemet är att ljuset från solen äf väldigt mycket starkare än ljuset från motivet, och slöjningen är jämförbar med brus - det blir mindre skillnad mellan signal och brus i själva ljusintrycket. Reflexer kan också skapa "spökbilder" som alstras inne i själva optiken när ljuset studsar fram och tillbaka mellan linsytorna. Spökbilder och slöjning uppstår också när ljuskällan är utanför bildfältet, och det är då det kan hjälpa att skugga objektivet, så att den starka ljuskällan inte lyser på linserna.

Och de här problemen är mer uttalade ju fler linsytor ett objektiv har, så att ett zoomobjektiv med ett tjugotal linsytor eller fler kan förväntas ge mer spökbilder och slöjning än ett med färre linser.

Så om solen är med i bilden finns ingen lösning på problemet, men om solen inte är med, kan man skugga objektivet på ett eller annat sätt. Ibland är det enklast att skugga med handen.

Motljuskydd ska inte vara för tajta, de ska inte gå att se genom optiken.
Med andra ord, de ska vara utanför objektivets bildvinkel.
Dvs inte kamerans bildvinkel utan vad som kan komma in genom gluggen.

Är Msk inom optikens bildvinkel fås en lysande yta...

Just därför är vettiga motljusskydd matt svarta på insidan. Det är däremot inte toarullar, som har föreslagits -- använder man dem riskerar man det fenomen du beskriver.

Just därför är vettiga motljusskydd matt svarta på insidan. Det är däremot inte toarullar, som har föreslagits -- använder man dem riskerar man det fenomen du beskriver.

Bara fantasin begränsar. En lagom stor bit svart, kraftigt tyg eller annat lämpligt materal, ( i princip vad som helst bara det har lite styvhet, kraftig nylon, markisväv, en bit tunt liggunderlag etc ). Sedan syr alt limmar man på några kardborreremsor och vips så har man ett flexibelt motljusskydd för de flesta objektiv. Eller flera msk med olika former. Dessutom väldans billigt......

Hej!!

Jag vet att jag har haft tidigare trådar om motljusproblem..men idag när jag var ute och fotade så var det kanonfint kvällsljus. Så tänkte ta lite fina motljusbilder..men då blir det som en hinna mellan personen och kameralinsen..alltså disigt ljus..jag vill ju fortf att motivet ska var skarpt..men det blir som en viss hinna..nu har ju inte jag något motljusskydd..skulle det underlätta?
Jag tycker att motljusskyddet till 50 1,8 är så mesigt och litet att det knappast kan göra från eller till?!

Nån som har tips???

När solen är nära att komma med i bild, men inte med, kan man ganska effektivt skugga med handen som tidigare föreslagits. Man sträcker fram handen en bit framför objektivet och för ner den in mot bild tills slöjningen försvinner/minskar, men handen nätt och jämt inte kommer med i bild. På detta vis skapar handen en skugga på frontlinsen, slöjningen uteblir eller minskar. Är man två kan man låta en medhjälpare framför kameran skugga linsen (som ju då kan se hur skuggan faller på linsen), men med lite övning blir man ganska säker på att både skugga och fotografera samtidigt. Man får dock vara observant på att handen inte kommer med i bildkanten. Denna metod är inte sällan effektivare än ett motljusskydd, speciellt på zoomar där motljusskyddet ju måste anpassas efter den vidaste vinkeln och man zoomat in objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar