Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljus AF 180/2,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

stigfredrik

Aktiv medlem
Hej,

Denna glugg har jag tyvärr inte kvar, eftersom jag inte fotar tele. Men den hade en "brist" som jag älskade - när man fotade i motljus blev bilderna extremt kontrastlösa och dimmiga, se bild:
http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/nikkor_afd_180_28_d3x/flare.jpg

Denna karaktär skulle jag vilja ha på andra gluggar. Finns det nåt sätt att göra det? Jag är rätt oteknisk så jag vet inte vad i gluggen som skapade fenomenet, kanske nån som kan förklara?

Tips mottages tacksamt på andra kortare (runt normal) gluggar som har liknande känsla.

Nu skrev jag i nikon-delen iom att det rörde sig om en nikonglugg, men andra märken är också intressanta.

Tack!

Jag tror att det finns kontrastsänkande filter att köpa. Det är dock inte samma sak som soft-fokus filter.

Sätt på ett billigt UV filter. Räcker det inte så ta lite fett från näsroten och gnid ut på det :)

Kanske inte tillräckligt nära normal, men gamla Nikon E75-150 f/3.5 var "intressant" i motljus. Om man håll solen ur bildramen kunde något liknande det du länkar till hända – mycket "veiling flare". Med starkt ljus inne i bildramen blev det dock mer some bildeffekt som skulle ha passat till något lite psykadeliskt från typ 1970 :)

Dessutom en kompakt och lätt, men skarp och trevlig glugg som kostar inte många pengar.

Exempel här: https://www.flickr.com/gp/karlg/C0gYyi

Jag tror att det finns kontrastsänkande filter att köpa. Det är dock inte samma sak som soft-fokus filter.
Tror du det ger den där "dimmiga" känslan jag är ute efter?

Sätt på ett billigt UV filter. Räcker det inte så ta lite fett från näsroten och gnid ut på det :)
Det var lite svaret jag hade hoppats på. Menar du att det skulle ge en snarlik effekt som det på bilden jag länkade till? Det är alltså inte "flares" jag är ute efter.

Kanske inte tillräckligt nära normal, men gamla Nikon E75-150 f/3.5 var "intressant" i motljus. Om man håll solen ur bildramen kunde något liknande det du länkar till hända – mycket "veiling flare". Med starkt ljus inne i bildramen blev det dock mer some bildeffekt som skulle ha passat till något lite psykadeliskt från typ 1970 :)

Dessutom en kompakt och lätt, men skarp och trevlig glugg som kostar inte många pengar.

Exempel här: https://www.flickr.com/gp/karlg/C0gYyi
Riktigt fin bild, precis det jag är ut efter. Är det 75-150?

Tack för tipsen, alla. Om nån inte är bakant med 180 2.8 D ED, så kan jag verkligen rekommendera det, väldigt nätt liten glugg för sin brännvidd och ljusstyrka. Men visst, den har ju ingen nano-coating.

Det är iaf tillfredsställande att ta beslut om vilken karaktär en bils ska ha redan när bilden tas, och inte i efterbehandlingen.

@Karl, riktigt fina bilder på din flickr-sida. *following*

Tror du det ger den där "dimmiga" känslan jag är ute efter?

Det var lite svaret jag hade hoppats på. Menar du att det skulle ge en snarlik effekt som det på bilden jag länkade till? Det är alltså inte "flares" jag är ute efter.

Riktigt fin bild, precis det jag är ut efter. Är det 75-150?

Tack för tipsen, alla. Om nån inte är bakant med 180 2.8 D ED, så kan jag verkligen rekommendera det, väldigt nätt liten glugg för sin brännvidd och ljusstyrka. Men visst, den har ju ingen nano-coating.

Det är iaf tillfredsställande att ta beslut om vilken karaktär en bils ska ha redan när bilden tas, och inte i efterbehandlingen.

@Karl, riktigt fina bilder på din flickr-sida. *following*

Tack, Fredrik. Ja, den bilden är tagen med 75-150.

Taskigt UV filter

Gjorde en liten test: Ett Expert Sky filter som först fick vara rent sen med "näsfett":) Första bilden är utan filter. Ljusen var helt grått och kontrastlöst så effekten syns inte så väl utan motljus. Men med fett framgår möjligheten väl.
52 mm filter, är det det du har så kan du få köpa ett för en 20.a + frakt.

Bilagor

• demo_fett.jpg
    demo_fett.jpg
    59.8 KB · Visningar: 78
Orkar och hinner man kan man ju dra näsfettet ifrån den punkt som solen befinner sig. Då borde det se riktigt naturligt ut.

Ett nerkladdat uv-filter fungerar som ett soft-fokus filter, dvs det sänker inte bara kontrasten utan påverkar även skärpan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar