Annons

Motljus/Överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

badanaken

Medlem
Fotograferar mycket i motljus men blir aldrig riktigt klok på teorin om hur jag ska göra..

Låt säga att jag ska fotografera en person i motljus. Normalt överexponerar jag ett halvt steg eller ett helt steg. men oftast blir antingen bakgrunden för ljus så att den tar blicken från huvudmotivet. eller så blir bakgrunden perfekt och motivet för mörkt. det jag inte blir klok på är om jag ska mäta ljuset på bakgrunden eller på personen. eller ska jag helt enkelt köra matrixmätning?

Sen andvänder ja den inbyggda blixten ofta. Underxponerad och det blir riktigt bra. Men om det är för starkt ljus ute. då vill kameran inte ha någon blixt. då blir tiderna så korta att de bara står H vilket betyder att det är för ljust. någon som har förslag eller tips.

//j
 
Du behöver ha en extern high speed blixt (att sätta i blixtskon). Din kameras inbyggda blixt klarar inte så snabba slutartider som krävs för att få en väl exponerad bakgrund och samtidigt lätta upp motivet. En highspeed blixt kan hantera slutartider upp till 1/8000 eller mer. Om din bakgrund kräver 1/2000 för att bli rätt exponerad så måste din blixt kunna synka med den tiden och lätta upp ditt motiv/porträtt eller vad det är du plåtar. H står nog för Highspeed.


mvh/Ove
 
badanaken skrev:
Fotograferar mycket i motljus men blir aldrig riktigt klok på teorin om hur jag ska göra..

Låt säga att jag ska fotografera en person i motljus. Normalt överexponerar jag ett halvt steg eller ett helt steg. men oftast blir antingen bakgrunden för ljus så att den tar blicken från huvudmotivet. eller så blir bakgrunden perfekt och motivet för mörkt. det jag inte blir klok på är om jag ska mäta ljuset på bakgrunden eller på personen. eller ska jag helt enkelt köra matrixmätning?

Sen andvänder ja den inbyggda blixten ofta. Underxponerad och det blir riktigt bra. Men om det är för starkt ljus ute. då vill kameran inte ha någon blixt. då blir tiderna så korta att de bara står H vilket betyder att det är för ljust. någon som har förslag eller tips.

//j

Vid kortare slutartider än blixtsynctiden är aldrig slutaren helt öppen eftersom andra ridån har börjat röra sig innan första är klar. Det blir som en springa som går över bilden och gör blixtfoto omöjligt.

Skaffa en kamera med så kort blixsynctid som möjligt. D70 har tex 1/500s.

Vad en extern blixt kan hjälpa till med är helt enkelt MER ljus, inte snabbare ljus, det är slutaren som är problemet.
 
iSolen.se skrev:
...men minskar blixtljuset lika mycket.
Ja, gråfilter förutsätter ju att avståndet till motivet är sådant att blixten orkar "slå igenom" gråfiltret. Den inbyggda blixten kan då ofta vara väl så klen, men det beror som sagt på avståndet. Är det porträtt i motljus med /rimlig/ brännvidd som avses så går det mest troligt bra.
 
När det inte gäller en person i motljus utan ett avlägset landskap? är gradientfilter (halva filtret är grått) då den bästa lösningen?
 
maxim skrev:
När det inte gäller en person i motljus utan ett avlägset landskap? är gradientfilter (halva filtret är grått) då den bästa lösningen?

Det kan vara en bra lösning, men det är ju inte alltid som det går att sas. dela av motivet på det viset. Ibland står man inför motiv som inte går att avbilda såsom man tänkt sig (med rimlig utrustning).

För den med stadigt stativ så kan man ju också tänka sig två exponeringar som slås ihop i det "digitala mörkrummet", t ex. på detta vis.
 
När jag fotar motljus använder jag alltid blixt...
Jag gör som så att jag sätter igång blixten och mäter ljuset mot bakgrunden och då brukar det bli bra.

Och det behöver inte bli så korta slutartider om man har typ bländare 22 eller liknande.

Om den inbyggda blixten inte vill gå igång så får man tvinga den.

Den här bilden är slutartiden 1/60 och bländare 22...
 

Bilagor

  • motljus.jpg
    motljus.jpg
    20.9 KB · Visningar: 800
steelneck skrev:
Ja, gråfilter förutsätter ju att avståndet till motivet är sådant att blixten orkar "slå igenom" gråfiltret. Den inbyggda blixten kan då ofta vara väl så klen, men det beror som sagt på avståndet. Är det porträtt i motljus med /rimlig/ brännvidd som avses så går det mest troligt bra.
Även läget för synkronisering vid snabba slutartider sänker blixtens effekt. Jag tror att man får 1/3 av normal effekt.
 
Är personen/förgrunden inte alltför underexponerad kan man ju alltid testa Shadow/Highlight under Image - Adjustments i Photoshop. Resultatet blir inte perfekt, men ibland kanske roligare än en blixtbild.
 
Re: Re: Motljus/Överexponering

iSolen.se skrev:
Vid kortare slutartider än blixtsynctiden är aldrig slutaren helt öppen eftersom andra ridån har börjat röra sig innan första är klar. Det blir som en springa som går över bilden och gör blixtfoto omöjligt.

Skaffa en kamera med så kort blixsynctid som möjligt. D70 har tex 1/500s.

Vad en extern blixt kan hjälpa till med är helt enkelt MER ljus, inte snabbare ljus, det är slutaren som är problemet.

Se bara inte enbart till blixtsynctiden. Tex har EOS 350D 1/200s som kortaste blixtsynctid MEN HAR ISO 100, vilket gör att D70 och 350D ur "blixtsynctid" är tämligen likvärdiga (om du inte ska fotografera något som absolut kräver kortare slutartid än 1/200s). Något som kräver 1/500s på ISO200 kan ju istället fotograferas på 1/250 och ISO100.
 
Re: Re: Re: Motljus/Överexponering

epep skrev:
Se bara inte enbart till blixtsynctiden. Tex har EOS 350D 1/200s som kortaste blixtsynctid MEN HAR ISO 100, vilket gör att D70 och 350D ur "blixtsynctid" är tämligen likvärdiga (om du inte ska fotografera något som absolut kräver kortare slutartid än 1/200s). Något som kräver 1/500s på ISO200 kan ju istället fotograferas på 1/250 och ISO100.

Nej det är inte likvärdigt av samma anledning som ett gråfilter inte är bra. Blixtljuset blir ju också svagare med lågt iso/gråfilter, inte bara bakgrundsljuset.

Ju kortare blixtsynctid desto större skillnad mellan bakgrundsljus och blixt(huvutmotiv-)ljus klarar kameran.

Dessutom ger kortare blixtsynctid skarpare bilder.
 
Enkelt så fungerar det väl som på en studioblixt. Bländaren avgör hur mycket blixtljus som kommer med i bilden och slutartiden hur mycket befintligt ljus som kommer med.

Dock har jag lästa i min manual att blixtljusets effekt avtar när man kör med Hs-Sync.

Angående skarpheten så är det väl mest en fråga om att inte ha för lång slutartid. Det varierar ju lite hur lång brinntiden är på blixtar men som regel är väl den kortare än slutartiden. Undantagen blir ju upplättningsblixtar i starkt ljus.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Enkelt så fungerar det väl som på en studioblixt. Bländaren avgör hur mycket blixtljus som kommer med i bilden och slutartiden hur mycket befintligt ljus som kommer med.

Dock har jag lästa i min manual att blixtljusets effekt avtar när man kör med Hs-Sync.

Angående skarpheten så är det väl mest en fråga om att inte ha för lång slutartid. Det varierar ju lite hur lång brinntiden är på blixtar men som regel är väl den kortare än slutartiden. Undantagen blir ju upplättningsblixtar i starkt ljus.

Mvh
Maverick


Avser du en D70? Hur är det med en 350D på 1/200, reduceras blixten då?

Hur är det med externa blixtar, reduceras effekten på dem också vid kort synctid?

Varför reduceras blixten, är det lång brinntid som är problemet? Tittar man på bilder tagna med blixt verkar brinntiden vara kortare än 1/1000 sekund. Det kanske är ett timingproblem snarare än ett brinntidsproblem.
 
Tack för tipsen. Och magnus. skitbra länk. får kanske handla in en separat blixt eller helt enkelt klara mig utan nu när jag har lite mer koll på vad som ska göras.

tack än en gång

/j
 
Fördelen med en snabbare synk-tid är att blixten räcker längre. Vid ISO 200 blir räckvidden 1,41 gånger längre jämfört med ISO 100.

1/500 s f/2,8 ISO200 och 1/250 s f/2,8 ISO100 ger samma exponeringen av bakgrunden. Skillnaden är att blixten inte påverkas av slutartiden.

Dvs, den inbyggda blixten räcker längre på ISO200 jämfört med ISO100.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar