Jag funderade på vilket värde mina bilder har, hur ska jag ska prissätta dem, hur jag ska hitta mina kunder?
Det jag kom fram till är att mina bilder inte är speciellt unika och för att kunna sälja dem behöver jag vara där kunderna finns för "allmänbilder". Detta gav mig insikten att bilderna behöver säljas av en eller flera bildbyråer, vilket gjorde att jag valde mostphotos.se, istockphoto.com och 123rf.com till att sköta distributionen.
Alla tre omnämnda bildbyråerna har olika former av prenumerartionstjänster och förbetalda flerbildspaket som gör att försäljning till styckpriset (komma in från gatan och köpa en bild) är ovanligt. Samtliga bildbyråer vill snabbt binda upp kunden genom att tydligheten i köpa större volymer är mycket fördelaktig.
När jag summerar det första halvåret med att försöka mig på att sälja bilder via Mostphotos har den kontinuerligt växande portföljen en försäljning på något över 10% av bilderna. Huvuddelen av kunderna har köpt via månadspaketen, några har sålts via downlodpaketen och ett fåtal till fullpris. Ett flertal kunder har varit återkommande.
Månadspaketen tilltalar i sin konstruktion med den fasta kostnaden för kunden att alltid ha tillgång till bilder, till en i förväg känd kostnad som går att budgetera, motivera och värdera. Kunden har även en kostnad för sin arbetstid med att söka efter bilder som passar det tänkta syftet. Mostphotos har som "enda" krav på bilden att den har en viss storlek, men kontrollerar inte bilden ur artistiskt, kommersiellt eller tekniskt hänseende bilden. Det är såvitt jag sett det unikt i branschen. Detta ställer dock mer krav på köparen att sorterar bort de tekniskt oönskade bilderna, jämfört med byråer som har en förhandsgranskning av bilder, samtidigt som bilder inte riskerar att sorteras bort som skulle tilltalat en köpare.
I jämförelse under samma period med andra byråer som jag säljer bilder via, har 19% av portföljen på Istockphoto försäljning och för 123RF är motsvarande siffra 8%. Dessa båda förhandsgranskar bilder utifrån tekniska och kommersiella kriterier.
Både Istockphoto och 123RF har en modell där prenumeratuionstjänsten ger fotografen en fast summa per bild oavsett storlek, För 123RF är den just nu 0,36 USD, men kommer att sänkas vid årsskiftet. Mostphoto tillämpar en annan modell, där halva kundens prenumerationsavgift fördelas mellan de bilder som kunden köper per månad, vilket innebär att det fotografen får per bild kan variera mellan 0,11 och 99,50 euro, d v s kunden har laddat ned maximala 30 bilder per dag eller endast en bild under prenumerationsmånaden.
Mostphotos tar hälten av intäkterna från kund i kommision, vilket även 123RF gör i skrivande stund, men efter 1/1 2013 kommer de ta en större andel av kakan. Istockphoto behåller ca 2/3 av intäkten och tar sig även friheten att sälja bilderna via sina lågprisbyråer (partner), mot ett prenumerationstick.
Bilderna kommer att finnas till försäljning år ut och år in och på det viset kunna bidra med ytterligare försäljning framöver.
Min erfarenhet är att tekniskt och innehållsmässigt bra ,(d v s bilder som löser kundens behov), bilder på Mostphotos med rätt sökord har goda möjligheter till försäljning. Dock krävs det en till volymen en mycket stor och god portfölj innan det går att leva på det.