Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modifierad utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
När det gäller i stort sett alla andra dyra intressen jag har haft har det funnits folk som har modifierat både det ena och det andra. Bilar och motorcyklar trimmas och stylas, högtalare specialbyggs, förstärkare modifieras och så vidare i all oändlighet.

Men när det kommer till foto har jag aldrig hört talas om att det finns något annat än rena standardgrejer. Stämmer det, eller finns det folk som modifierar sina grejer här också? Finns det specialtillverkade grejer?

För att förtydliga, jag pratar om moderna digitala kameror och modern optik med AF. Inte analoga grejer och toycamera eller liknande. Jag är inte ute efter att sätta sågen i D800:an, det är bara ren nyfikenhet :)

Ja just det ja, att ta bort och ersätta IR/UV-filtret hade jag inte en tanke på när jag skrev :)

Tack för inläggen!

hehe, jag har läst att folk tagit bort AA-filtret från sensorn (?) också för att få bättre detaljrikedom, fråga mig inte hur man gör men vet att folk gjort på t ex E-3'an.

Sedan kan man sätta in såndär mattskiva, eller vad heter det!? i sökaren så det blir som förr med två cirkelhalvor som passas in vid fokuseringen

Moddad firmware är rätt vanligt. Jag har "trimmat" min Panasonic GH1 för högre bitrate. Tidigare var det många som installerade hack på Canon Ixus för råformat etc.

Annars är det vanligt med adaptrar för alla möjliga skumma optiker, särskilt för spegellöst. Jag tiltar ibland en Nikon 35 på Panasonichuset. Märklig och kul porträttglugg.

Sen finns en rätt stor marknad för specialgrepp, läderklädsel, mjukavtryck m m. Särskilt gäller det lite mer klassiska grejor, typ Leica, men också avancerade kompakter.

Hm, man kan halvera exponeringstiden på en ful-vue kamera genom att limma över en plastbit på den plåtbläcke som passerar över linsöppningen, typ plåtridå med mindre spalt, så hålet bara blir häften så stort. Då funkar modern film på en gammal kamera.

Holgakameran kan modifieras så att man kan få bulb-funktion genom att bryta bort ett plastpligg innuti. Likaså kan man få bättre närgräns genom att inte begränsa hur mycket man kan vrida linsen.

På iPhone kan man hålla olika typer av linser framför kameran och få spännande effekter.

Inte modifiering kanske, men på min diana kan man vrida fram filmen endast ett klick och göra nån sorts multiexponering fast över hela filmen.

Fast det var kanske inte det ni menade?

Fast det var kanske inte det ni menade?

Eftersom jag skrev att jag menade digitala grejer och objektiv med autofokus och specificerade att jag inte menade toycamera var det inte riktigt det jag menade ;-)

Men tack ändå! Det är intressant ändå, även om det kanske inte var rätt tråd!

Naturfotografen Björn Rörslett brukar använda alla möjliga konstiga objektiv, men han modifierar också gärna sina Nikonobjektiv genom att använda superlim för att låsa knapparna i de lägen han vill ha dem (så han inte råkar ställa om dem av misstag) - det är ganska hardcore, även om det inte påverkar bilderna :)

När det gäller i stort sett alla andra dyra intressen jag har haft har det funnits folk som har modifierat både det ena och det andra. Bilar och motorcyklar trimmas och stylas, högtalare specialbyggs, förstärkare modifieras och så vidare i all oändlighet.

Men när det kommer till foto har jag aldrig hört talas om att det finns något annat än rena standardgrejer. Stämmer det, eller finns det folk som modifierar sina grejer här också? Finns det specialtillverkade grejer?

För att förtydliga, jag pratar om moderna digitala kameror och modern optik med AF. Inte analoga grejer och toycamera eller liknande. Jag är inte ute efter att sätta sågen i D800:an, det är bara ren nyfikenhet :)

Jag har bytt ut filtret framför CCDn på min gamla Nikon D80, där sitter numera ett "IR" filter. Borde försöka kalibrera om fokusen dock som numera blir fel, för ir ligger fokus närmre...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar