Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moderskeppets fotokurser

Produkter
(logga in för att koppla)

eakerlund

Medlem
Hej alla!

Jag har just fått beskedet att jag antagits till Moderskeppets två fotokurser genom
högskolan i Jönköping! Har planerat att läsa dessa kurser utomlands så måste
därför beställa böcker i förväg.

Därför tänkte jag höra om det är någon som läst dessa kurser och kan
tipsa om vilka böcker man behöver mest?

Tacksam för svar!
Erika Åkerlund

Har läst Digital Bildbehandling för ett par år sedan och Foto - Visuell Kommunikation förra året.

Till Digital Bildbehandling då behövdes "The Adobe Photoshop CS Book for Digital Photographers" av Scott Kelby. Sedan fick man välja valfri faktabok inom bildbehandling.

Till Foto - Visuell Kommunikation behövdes "Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segeholm och "The Photo Book" utgiven av Phaidon.

Ska oxå läsa de kurserna, tydligen omgjorda sedan starten dessutom. Följande finns att läsa på sidan:

DIGITAL BILDBEHANDLING
Kurslitteratur
Kurs är fortfarande under utveckling. En komplett lista på böcker är tyvärr inte klar till sista ansökan.

FOTOGRAFI - VISUELL...
Kurslitteratur
Photo book The Photography Book - Phaidon. 500 bilder som ger oss en gemensam samling att studera och diskutera. Med bilder på riktigt papper för att få en så trevlig upplevelse som möjligt.

Boken finns i tre olika format i olika prisklasser. Från stor och tung till pockerversion.

* Miniformat ISBN 9780714839370
* Mellanformat ISBN 9780714844886
* Storformat ISBN 9780714836348

Konsten att ta vinnande bilder - Göran Segeholm

Är man sniken så är det egentligen inga problem att läsa kurserna utan böcker.
Kelbys bok är jag bara irriterad att jag köpte medan Segeholms och The Photo Book är bra.

Personligen tycker jag att Kelbys bok var kanon, ur ett arbetsflödesperspektiv.

Håller med om att det inte refererades lika mycket i Digital Bildbehandling till litteraturen som i Foto - Visuell Kommunikation.

Kamera?

Okej, tack för tipsen!

Sedan undrar jag även vad man behöver för standard på kamera?
Är det mycket bildtagning eller mer redigering?
Är det systemkamera som gäller isf?

Tack på förhand.

Bildbehandlingskursen är just bildbehandling i dator och inte en fotokurs i sig.

Visuell kommunikation - är en kurs om fotografi som kommunikation och inte en teknsiskkurs i fotografiteknik. Men man behver en kamera som medger viss manuell kontroll men det är inget krav att det är en systemkamera.

När startar kurserna?

Jag har blivit antagen till kursen Visuell Kommunikation, men inte fått något besked när den startar. Har någon av er andra fått besked?

/ Roine W

Jag har blivit antagen till kursen Visuell Kommunikation, men inte fått något besked när den startar. Har någon av er andra fått besked?

/ Roine W

Inte heller fått besked men enligt högskolans hemsida ska den börja v35.
Finns lite info på moderskeppets och länkar till kurser och högskolan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar