Hej Mikael,
Jag har fotat i ca 40 år, senaste 15 år har jag koncetrerat mig på enbart djur (95%) och natur (5%).
Du har fått massor av bra råd och analyser.
Ser att du redan har Sony kamera. Jag kan inget om Sonys utbud mer än att jag vet att de gör mycket bra kameror och varit de som gjort sensorer till bl.a. Nikon. Kanske du ska stanna kvar hos Sony och kunna fortsätta använda de objektiv du har?
Du skriver inget om hur mycket pengar du kan/vill lägga ner på att inrikta dig på djur och natur. Natur är inga större problem mer än att skaffa en bra vidvinkel. Djur däremot är krävande gällande utrustningen. Kan börja billigare och sen skaffa bättre, med risk för att du kanske tröttnar på fotandet för att du inte får tillräckligt bra resultat, särskilt om du skaffar lite för billig utrustning. Jag började med bra kamera och OK objektiv. Har bytt ut objektiv vartefter till bästa möjliga, då menar jag ljusstarka teleobjektiv och högsta kvalitet av makroobjektiv och nöjet och njutningen har skjutit i höjden för mig, kvaliteten på bilderna så klart enorm skillnad. Men i början tyckte jag de bilder jag tog med OK objektiv var riktigt bra också.
Bästa du kan göra är att köpa ett begagnat ljusstarkt teleobjektiv. Kamerans viktigaste värde att tänka på tycker jag är att autofokus systemet är så snabbt och säkert som möjligt, därefter är kvaliteten på hög ISO näst viktigast. Djur rör sig oftast snabbt, och ofta är det i gryning eller skymning. Ska du fota fåglar så har du gått in för det tuffaste av allt djurfotande, enligt min mening.
I princip så gäller de råd andra gett dig här, att fotar du fåglar så bör man ha helst 500mm eller längre. Andra vilda djur är fördelaktigt att ha 200-400mm, men i vissa fall kommer man så nära att även de är för kraftfulla, så det behövs även kortare för vilt.
Jag har fotat med min 500mm i flera år, främst fåglar men även andra vilda djur. Jag köpte en 300mm AF förra året och det är det bästa köp jag gjort, trots att jag fotar mest fåglar. Kostar bara en fjärdedel av min 500mm men jag får så mycket fler bra bilder, keepers. Djur rör sig mycket och snabbt, att då ha en 500mm som sitter fast i ett stativ gör att man inte hinner med i alla händelser, även med gimbal. 300mm kan man handhålla i evigheter utan att bli trött. Jag handhökk även min tunga 500mm mycket ofta men man orkar bara in kanske en minut och sen tar det tid att få upp den i läge när något händer.
Zoomar ger inte alls lika hög kvaliltet på bilderna, förutom kanske Nikons 200-400 men den är enormt tung den med, för att inte tala om priset.
Rådet är att hitta en begagnad kamera som framförallt har ett så modernt snabbt och effektivt autofokus system som möjligt och gärna bra hög iso hantering. Sen köp ett bra fast objektiv på minst 300mm och som är så ljuskänsligt som möjligt, men tänk på vikten, det är bäst att kunna handhålla den långa stunder. 20000-30000 kanske du får räkna med, men jag är inte så insatt i begagnat priser.
Läsvärt:
https://photographylife.com/wildlife-photography-on-a-budget