Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellrelease vid teaterfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattew

Aktiv medlem
Hej
Jag har fått ett uppdrag att fota en ungdomsteater, under föreställning/genrep, mot en mindre ersättning. Min fråga är om jag har rätt att publicera en eller fler bilder från detta uppdrag på min hemsida/fotosidan/flickr/facebook? Dvs med alla rättigheter reserverade, och jag tänker inte använda dessa bilder kommersiellt. Behövs en modellrelease per skådespelare isåfall? Det är ju inte ett modellfoto i strikt mening, utan jag fotograferar ju en föreställning. En del skådespelare är ju under 18 år, så det skulle komplicera modellreleaseförfarandet.

Någon som vet? Tack på förhand
/Mattias

Hej
Jag har fått ett uppdrag att fota en ungdomsteater, under föreställning/genrep, mot en mindre ersättning. Min fråga är om jag har rätt att publicera en eller fler bilder från detta uppdrag på min hemsida/fotosidan/flickr/facebook? Dvs med alla rättigheter reserverade, och jag tänker inte använda dessa bilder kommersiellt. Behövs en modellrelease per skådespelare isåfall? Det är ju inte ett modellfoto i strikt mening, utan jag fotograferar ju en föreställning. En del skådespelare är ju under 18 år, så det skulle komplicera modellreleaseförfarandet.

Någon som vet? Tack på förhand
/Mattias

Inget problem för dig. Kör bara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar