Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modell release vid actionfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanK84

Aktiv medlem
Undrar över det här med modell releses vid sporter då skyddsutrustning som hjälmar och glasögon gör att man egentligen inte ser så mycket av personen bakom.
Går det bra att använda de bilderna till reklam pga att man inte ser personen?

Är inget riktigt fall utan mest en teoretisk fråga som jag funderat lite på och undrar om det är nån smartare mer vetande person som kan bringa klarhet i?
 
Många actionsportstjärnor är ju nästan lättare att identifiera med utrustningen än utan. Genom exempelvis färger, mönster och sponsorloggar kan man enkelt identifiera personen. Då bör det alltså inte vara tillåtet att använda bilden för reklam utan signerad modellrelease.

Sen har du ett annat problem och det är just sponsorloggorna. Du kan inte använda en bild för reklam om andra företags loggor är synliga utan godkännande från respektive synligt företag. Detta inkluderar troligen även identifierbara produkter och det går nog inte att använda en bil utan godkännande även om själva loggan inte syns eftersom formspråket berättar vilket märke det är på bilen.

Skulle alltså bli helt omöjligt att få använda bilden nedan som reklambild även om Thed Björk inte är direkt identifierbar. Det enda klara är att man inte behöver modellrelease för personerna på läktaren.
 

Bilagor

  • DPP-STCC-c-5086.jpg
    DPP-STCC-c-5086.jpg
    207.6 KB · Visningar: 34
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar