Annons

Modell med snötema

Produkter
(logga in för att koppla)

Strandhagen

Aktiv medlem
Hejsan!
Nu har snön börjat lägga sig i Kristianstad. Visst. Jag hatar snö. Stäåller till så in i helvete i trafiken (ursäkta språket). Men det är ju samtidigt vackert.

Nu till min fråga. Hur ska man göra för att få till fina modellbilder i snön? Först trodde jag att slutartiderna skulle skjuta i höjden men med iso 1600 (!!) så blev slutartiden "bara" mellan 1000 och 1500.

När jag fotograferar modell så vill jag helst max köra med iso 200 för att inte få korniga bilder. Jag får du slutartider på omkring 50 istället. Svårt att frysa modellens hår och sånt om det man skulle köra med lite vind. Det kanske inte är så farligt att köra med iso 400?

Vet några hur mitt Sigma 70-300 APO macro super är i "ljuskänslighet". Man kanske skulle satsa på kit-objektivet 18-55mm till min Canon eos 350D istället?

Tacksam för svar!

ditt sigma optik har en ljusstyrka på 5.6
Det är inte så snabbt, men inte heller så slött

Förstår inte riktigt varför du vill ha slutartider på 1/1000 eller 1/1500 del?

madsen1 skrev:
ditt sigma optik har en ljusstyrka på 5.6
Det är inte så snabbt, men inte heller så slött

Förstår inte riktigt varför du vill ha slutartider på 1/1000 eller 1/1500 del?

Nej, jag hade inte tänkt att ha den slutartiden när jag fotograferar modellen. Men jag drog det som exempel. Hade tänkt mig slutartid på ca 200-250-320. Men det går ju inte med Iso 200 utan man får öka en del. Jag fattar inte riktigt hur det går ihop bara. Snö är vit och reflekterar mycket ljus. Borde inte kameran få in MYCKET ljus då vilket borde resultera i snabba slutartider?

om snön reflekterar mkt ljus och du får snabba tider så innebär judet att motivet blir kolsvart såvida det inte är en snögubbe du fottar...

Detta är ju ett klassiskt problem.. Snön lurar ljusmätaren med några steg och motivet blir då grått eller svart. Man får därför kompensera något för att få vit snö och ljus i motivet, modellen alt använda blixt och reflektorer

Kom just från Kristianstad och visst var där en del snö... kul!

Vilket ISO som funkar beror på vilken kamera du använder. Är den inte allt för gammal så bör 400 i dagsljus inte ge särskillt mycket synbart brus. D350 bör till och med funka fin fint i ISO 640 och ISO 800 om du inte ska gör allt för stora utskrifter.

Du kommer dock att få problem med det dynamiska omfånget så som det skrivits förrut bör du fixa reflektor eller använda blixt om du vill ha både modell och snö som ser bra ut. Annars kommer en korrekt exponerad modell ge utfrätt snö. Ett tips är att använda spot-mätningen på kameran för att få ett välexponerat huvudmotiv. Om modellen fyller ut bilden lite mer så är centrumvägd också ett alternativ.

Clouseau skrev:
Kom just från Kristianstad och visst var där en del snö... kul!

... Ett tips är att använda spot-mätningen på kameran för att få ett välexponerat huvudmotiv. Om modellen fyller ut bilden lite mer så är centrumvägd också ett alternativ.

Ok. Då kommer lite frågor här då:

Vad innebär spot-mätning med kameran?!
Centrumvägd. Innebär?

Det är just kombinationen modell, utfrät vit snö som jag skulle behöva lite hjälp med. Har reflektorer jag kan använda mig av men på en helkroppsbild kan det väl bli problem.

Strandhagen skrev:

Centrumvägd. Innebär?

Det är just kombinationen modell, utfrät vit snö som jag skulle behöva lite hjälp med. Har reflektorer jag kan använda mig av men på en helkroppsbild kan det väl bli problem.

Marias länk gav nog de svar du behövde men jag rekomenderar även din kameras manual då man i vissa fall kan ställa hur mycket att centrum ska vägas in i de olika mätmetoderna och det kan vara väldigt bra att ha koll på!

*<|:eek:)

Strandhagen skrev:

Centrumvägd. Innebär?

Spotmätning har du inte på 350D, utsnittsmätning är det du skall välja om du skall vara i närheten av spotmätning. Utsnittsmätningen bör också gå att länka till vald af punkt, det gör den iaf på min Eos 30a.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar