Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mobilt IPnummer eget?
- Trådstartare Pentaxman
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
XepheX
Avslutat medlemskap
IP-adresser är alltid personliga och delas inte. Enda tillfället är väl när man sitter NAT'at. Du har gemensam extern IP-adress, men sen en privat intern adress. Så länge du inte sitter med 192.x.x.x alt. 10.x.x.x så har du en egen adress. Sen finns det ingen garanti att du får den adressen nästa gång din enhet är uppkopplad. Det är en konfiguration i DHCP'n som avgör det.
j2^
Aktiv medlem
Det fredrik skriver är en förenkling av sanningen. Dels finns det fler RFC1918-adressutrymmen än de han listar, och dels så beror det exakt svaret på hur mobiloperatören byggt sitt nät.
De flesta operatörer kör alltid med NAT för att underlätta roaming mellan stationer. Frågan är ju sedan om det är en 1-to-n NAT (som är det vanliga) då man delar en extern IP-adress med flera, eller om det är en 1-to-1 NAT då man har en egen extern IP-adress.
Jag skulle vilja hävda att såvida du inte betalar extra för 1-to-1 så är det 1-to-n som gäller.
Vi betalar exempelvis för att få 1-to-1 på det stora antal 3G-modem som vi ha anslutna till diverse styr/regler-utrustningar och som vi behöver kunna nå utifrån.
De flesta operatörer kör alltid med NAT för att underlätta roaming mellan stationer. Frågan är ju sedan om det är en 1-to-n NAT (som är det vanliga) då man delar en extern IP-adress med flera, eller om det är en 1-to-1 NAT då man har en egen extern IP-adress.
Jag skulle vilja hävda att såvida du inte betalar extra för 1-to-1 så är det 1-to-n som gäller.
Vi betalar exempelvis för att få 1-to-1 på det stora antal 3G-modem som vi ha anslutna till diverse styr/regler-utrustningar och som vi behöver kunna nå utifrån.
j2^
Aktiv medlem
Är det bara för oss eller delas ute på nätet?
Internt har varje dator varsitt tilldelat här från routern.
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du tänker. De adresser du får från din "router" (Som egentligen bara är en NAT/PAT-låda) är RFC1918-adresser. Det är adresser som bara kan användas på hemmanät. Det finns bokstavligen _miljoner_ andra datorer som använder exakt samma IP-adresser, men eftersom de hemma näten inte är ihopkopplade så sker inga konflikter. Det som är intressant för din hemmamiljö är din _externa_ adress som KAN vara statisk (men sällan är det) eller dynamisk. Om den är dynamisk så är sannolikheten rätt stor att någon annan blir tilldelad den och använder den när din utrustning är avstängd. Så länge du har din "router" påslagen så bör du behålla en och samma externa adress såvida inte lease-listan hos din internetleverantör rensas.
Mobila IP-adresser är dynamiska (delas) om du inte betalar extra för att få en statisk.
Att "slå upp" en IP-adress är totalt meningslöst. Den enda info du får upp talar om var i landet personen som står som ansvarig för adressnätet har angett för adressuppgifter. Det finns inget säkert sätt att få reda på var en IP-adress finns rent fysiskt, än mindre i moderna nätverk.
j2^
Aktiv medlem
Att slå upp en mobil visar att man oftast hamnar närmast hemmet, ett fast IP visar rätt kommun i detta fall.
Jag slår på mobilen var gång var man hamnar och det kan vara långt bort men ofta nära. Som jag misstänkte delas den men inte min fasta.
Visst, du KAN ha tur (eller sitta på en liten internetleverantör) men du kan definitivt inte vara säker. Mina egna adresser returnerar exempelvis en holländsk adress.
erro.se
Aktiv medlem
Med dagens lösningar för VPN, Internetproviders och liknande så kan man "hamna" var som helst i världen.
Om du vill veta vilken adress omvärlden tycker att du har så kan man surfa in på t.ex. http://www.whatismyip.com/
Sen är det bara att jämföra IP'n på din dator/telefon, IP'n på routerns utsida och din "officiella" synliga adress (enl. länken ovan) så ser du rätt snabbt hur många NAT-steg som sker. Men du kan ju i värsta fall NAT'as ännu fler gånger inom din providers nät.
Om du vill veta vilken adress omvärlden tycker att du har så kan man surfa in på t.ex. http://www.whatismyip.com/
Sen är det bara att jämföra IP'n på din dator/telefon, IP'n på routerns utsida och din "officiella" synliga adress (enl. länken ovan) så ser du rätt snabbt hur många NAT-steg som sker. Men du kan ju i värsta fall NAT'as ännu fler gånger inom din providers nät.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.