Annons

Mobilkamera med 8 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst, men den är knappast tänkt att ersätta en D-SLR heller, utan snarare tänkt att ersätta en IXUS.
 
Kamera 8mp?!

Detta snack om megapixalar gör mig kräksjuk!

Det spelar ingen roll om en kameramobil har 100mp! Om inte man börjar prata om Optiker och ljusstyrka. Om en mobilkamera skall kunna tävla men en "riktig" kamera så måste vi börja med att utveckla optikera i dessa,annars kan vi sluta snacka mobiler...
Sluta nu att "stirra" er blinda på megapixlar!!!
Ex:Systemkamera mot en liten kompaktkamera........= svaret vet ni.
 
Haha. Det här ungefär som att göra inspelningar i 64bitars ljud och 24 kanaler och vad har man för källa? Jo en mygga! :D

Skämt å sido. Dessa riktar sig helt enkelt inte till oss som är intresserade av fotografi utan till dem vill kunna ta hyfsade bilder i vardagen utan att släpa runt på en pryl per användningsområde.

Iofs har Kim redan skrivit detta..
 
Re: Kamera 8mp?!

Chefen skrev:
Detta snack om megapixalar gör mig kräksjuk!

Det spelar ingen roll om en kameramobil har 100mp! Om inte man börjar prata om Optiker och ljusstyrka. Om en mobilkamera skall kunna tävla men en "riktig" kamera så måste vi börja med att utveckla optikera i dessa,annars kan vi sluta snacka mobiler...
Sluta nu att "stirra" er blinda på megapixlar!!!
Ex:Systemkamera mot en liten kompaktkamera........= svaret vet ni.
Det var värst vilken kraftig reaktion (LOL).

Det är ju precis det som är anledningen till nokias samarbete med Carl Zeiss - att få bra optik på mobilerna som har många Mp - men det har tydligen helt undgått dig.

Och jag är helt säker på att även samsung lagt ned en hel del ansträngningar på optiken i sin 8 Mp mobil.
De är ju inte helt ovana vid att göra "riktiga" digitalkameror, så de vet vad som krävs.
Samma sak med Sony och kamerorna i Sony Ericssons modeller.
 
Senast ändrad:
Det är nog första gången jag hört att det skulle vara fånigt med kvalitetsprodukter.

Vad som därimot skulle vara fånigt (som Ted oxå skriver) är om man sätter in så dålig optik i mobilerna att man inte har någon som helst glädje av megapixlarna.
 
Hej!
Jag skulle inte ha något emot att ha en fullstor sensor i min mobil och ett skarpt 12-300mm 2,8 genom hela. Om kameran var snabb, snabb AF och levererade det jag krävde av den.

Jag skulle dock inte vilja betala mer än vad jag betalar för min nuvarande kamera.

Nu vet jag att ovan nämnda objektiv är att bryta mot lagen. Den optiska lagen alltså.

Jag har inget emot att mobiler tar bra bilder. Tvärtom så ser jag det som en oerhörd fördel om det finns människor som kan kombinera sin kompaktkamera med sin mobiltelefon (eller fax eller vad det nu kan vara som är inbyggt).

/Fredrik, som håller sig inom lagens långa arm...
 
I en NMT telefon behövdes inga extrafunktioner, det räckte med att kunna ringa. Med dagens digitala telefoner där täckningen är sämre så måste man ju ha nåt att göra med telefonen när mottagningen tryter i skog o mark ;)
 
Just TV i mobilen har jag längtat efter. Det är så förbaskat jobbigt att släpa runt min 14" CRT, för att inte tala om att driftstiden med ett bilbatteri är förhållandevis kort.
Och sedan slipper man ju faxen, kameran, mp3-spelaren och spelkonsollen... (fast xboxen funkar bra tillsammans med TVn).

Synd att man inte har tid att använda alla prylar när man är ute och springer ärende på stan eller så...
 
Av principiella skjäl vägrar jag kalla en mobilkamera kamera . så är det , länge leve mekansisk perfektion!

mvh Ale
 
Med tanke på din ultrakonservativa inställning så är jag förvånad över att du använder datorer.
 
sagan skrev:
Med tanke på din ultrakonservativa inställning så är jag förvånad över att du använder datorer.

Hehe ;)
Jag tänkte nästan starta en diskussion som ska handla om vad som är bättre med analogt fotande än digitalt. Vissa tycker ju det och då vill jag ha svar på vad. Måste bara få reda på hur dom tänker ;)
 
Skulle vara rätt kul med denna lins/sensor-kombination inbyggd i ett par glasögon och utlösning genom att blinka med ena ögat eller nåt.

/Pontus
 
Hagfors skrev:
Hehe ;)
Jag tänkte nästan starta en diskussion som ska handla om vad som är bättre med analogt fotande än digitalt. Vissa tycker ju det och då vill jag ha svar på vad. Måste bara få reda på hur dom tänker ;)

Jag hade gärna haft en analog kamera inbyggd i mobilen, helst mellanformat då.

/Göran
 
först måste Samsung lära sig hur man gör en bra digital kamera innan de skryter med 8MP i mobilen med en micro sensor.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.