Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mobilkamera med 8 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Töntleksaker

Oj vad mycket åsikter om dessa prylar.
Dom här leksakernas funktion är nog mest till för ungdomars skryt, titta vad jag har råd med.
Och för vuxna handlar det nog mest om köpmissbruk (bränna pengar).
Några går nog att ta bilder med, men jag väntar på kameran med ringfunktion och eventuellt SMS.
 
Vfan ska man ha 8 mpix utan bra optik? Jag har en kompaktkamera med 8mpix och jag blir bara irriterad av att ha så hög upplösning. Heelt onödigt.
 
Re: Töntleksaker

Bofoto skrev:
Dom här leksakernas funktion är nog mest till för ungdomars skryt, titta vad jag har råd med.
.
Du har förståt det helt rätt. Jag tror igentligen de i min ålder skiter i vad det är i telefonen, men bara den är dyr så de kan skryta om den.
 
Varför ska man ha en bil med en maxfart på 300 km/h om man andå bara kör runt inne i centrala Stockholm?

Svaret är prestige. Det är väl ganska länge sedan man slutade bedöma produkter av denna typ på grundval hur användbara de är?
 
sagan skrev:
Vad säger att optiken skulle vara dålig?

Vad säger att optiken skulle vara bra? :p
Nämen jag tvivlar starkt på att den skulle vara speciellt bra. Min erfarenhet är att optiken på väldigt många kompakter begränsar bildkvalitén, att den höga upplösningen bara är onödiga, suddiga pixlar och inte alls ger särskilt mycket detaljer. Visst.. Den här mobilen kanske har otroligt bra optik men det är inte särskilt troligt.
 
Vore det inte genialiskt om man kunde köpa en mobil med nikons F-mount. Då kunde man rigga upp sin fina 70-200 lins på kameran. Jag väntar på den dagen. :)
 
Jag har hittills varit rabiat motståndare till mobiltelefoner med något annat i än en bra telefon. However, efter att ha måst börja åka mer pendeltåg så uppskattar jag nu min nya k750i som har en hyfsad RDS-radio inbyggd, det är skönt att ha något att lyssna på när man står och väntar på inställda och försenade tåg. :-(
 
Visst. Första gången på ett antal år så skulle man ut på en tripp med kollektivtrafiken... Oslo: Flygstrejk och inga piloter. Hyrbil hem. Sala och tåg till Arlanda (för att hämta bilen som blev kvar efter Osloresan som gick åt skogen). Tåget i sista stund inställt pga dags för service. När alla inkl lokföraren bänkat sig för att åka! Blev buss till Uppsala. Nästa tåg gick faktiskt på utsatt tid anlände Arlanda C i rätt tid... Bilen på parkeringen gjorde mej nästan tårögd! Äntligen ett riktigt fortskaffningsmedel som JAG bestämmer vart och när det ska gå!
 
Fonografi - Fotografi

Det är en svindlande utveckling inom den digitala fotografitekniken. Och på många sätt tycker jag
nog trots allt att det ger nya möjligheter till
bilder. Tänker bland annat på alla de fantastiska
digitala bilder som man får ta del av här på
fotosidan. När det gäller färgfotografi tycker jag att den digitala tekniken har gått om den analoga
tekniken så det stänker om det.
Svart/vitt kan jag inte utatala mig om men ser fler och fler utskrifter som är i mina ögon fullt
jämförbara med klassisk analog teknik.

Nu är inte fotografin lika unik längre som teknik.
Ser fram emot fler spännande bilder - och det är väl ändå bilden det handlar om.

kanske är " Fonograf " ett nytt passande namn
för bildskaparen än det gamla "Fotograf"

Precis som " kusk " omvandlades till "Chafför" för
hundra år sedan-

Jag gillar bilder

mvh
Lasse
 
Det är nog bara att acceptera att mobilen kommer att ta över kompaktkameran, troligen innom 1 år.

Den stora massan kommer inte att behöva något mer, sen kan ni sitta och försvara kompaktkameran till döds, precis som analog folket gör med film, det hjälper inte, Svensson struntar totalt i det, han eller hon vill ha en telefon med allt inbyggt, och det är det som räknas i slutändan.
 
Samsung SCH-B600 dyker upp senare i år. Den ser ut som en "vanlig" telefon (till skillnad från en del kamerabmobiler som enbart släppts i Japan) och kommer med en 10 MP kamera.

Det måste ju betyda att den tar 12.5% bättre bilder än min 350D...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.