Annons

Mobilkamera med 8 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Dags att byta ut min 20D...

...nu när jag kan få 8M pixlar från en mobilkamera. Ut med Canon och in med Samsung ;)
 
anders_j skrev:
det är ju bara kolla på Watt hysterin med högtalare.

bara man kan sälja det så funkar allt

Sant så sant!!

Min egen lilla filosofi i ämnet foto och ljud: Låter det bra och blir det bra bilder är jag nöjd.

Subjektivt? javisst men ljud och bild är subjektivt.
 
Ok, vem blir först att skicka in bilder från en sådan till någon av de där idiotbildbyråerna som specificerar sina acceptanskrav i megapixel... ;)

(de vill förstås att man ska interpolera upp bilden till 48 mpixel också så att överföringen tar riktigt lång tid och så att man bestraffar kunder som vill ha andra storlekar med avrundningsfel/brus)
 
Det hade så klart varit mycket roligare att få se en bild från kameramobilen, än en bild kameramobilen.

Hoppas det dyker upp bildexempel snart.
 
Den enda skillnaden mellan samsungs mobilkamera och en vanlig kompaktkamera, är dina fördomar om vad en riktig kamera är, frånsett funktionerna då.
 
Syftet med produkten måste givevis vara att man ska kunna helt ersätta kompaktkameran, med denna multiprodukt.
Inte särskilt svårt att förstå tycker jag.
 
sagan skrev:
Syftet med produkten måste givevis vara att man ska kunna helt ersätta kompaktkameran, med denna multiprodukt.
Inte särskilt svårt att förstå tycker jag.
Men tycker du inte att det börjar finnas för många onödiga funktioner i mobilerna nu? Snacka om att det kommer bli tomt hemma. För snart är väl mobilen hemmabio också? Vad ska de fylla mobilerna med när det snart inte finns så mycket att fylla med kvar? En inbyggt helikopter skulle dock inte vara fel.
 
Det var en koling som kommenterat nyheten!

Först skriver en detta:
Känns ju som alla mobiler som ligger så nära en riktig digitalkamera bara släpps i Japan. I Europa får man nöja sig med en sakta utveckling fastän tekniken redan finns. Handlar kanske om att mjölka konsumenterna på pengar med att släppa snart 3MP och sedan om något år 4MP och sedan kanske zoom om ytterligare ett år.

Sedan svarar en detta:
Det heter MP3 och finns redan i de flesta telefoner.
 
Visst är det roligt med prylar men själv föredrar jag att ha en bra kamera och en bra telefon som dessutom är billigare än de båda i ett och samma skal. För den skull så vill jag på inget sätt säga att kanske den dagen kommer då mobilkamerorna slår ut digitalkompaktkameran, men knappast kommer telefonerna att slå ut kamerorna ännu. Fick plötsligt en underlig syn: Hur skulle man reagera när man ska ta en bra ögonblicksbild med sin nya kameratelefon samtidigt som det ringer och man har på vibratorn? Då skulle Minoltas anti shake verkligen behövas.
 
Karlsson skrev:
Känns ju som alla mobiler som ligger så nära en riktig digitalkamera bara släpps i Japan. I Europa får man nöja sig med en sakta utveckling fastän tekniken redan finns. Handlar kanske om att mjölka konsumenterna på pengar med att släppa snart 3MP och sedan om något år 4MP och sedan kanske zoom om ytterligare ett år.

Sedan svarar en detta:
Det heter MP3 och finns redan i de flesta telefoner.

Haha :D
 
Ribbe skrev:
Men tycker du inte att det börjar finnas för många onödiga funktioner i mobilerna nu? Snacka om att det kommer bli tomt hemma. För snart är väl mobilen hemmabio också? Vad ska de fylla mobilerna med när det snart inte finns så mycket att fylla med kvar? En inbyggt helikopter skulle dock inte vara fel.
Vilka funktioner som är "onödiga" och inte beror ju självklart på användaren.
Det är därför det finns en mängd olika mobilmodeller, anpassade efter specifika målgrupper, allt efter kundgruppens krav och behov.

Vad de ska fylla mobilen med är nog inget problem, i vilket fall som helst är det inte vårat problem^^
 
mnorrback skrev:
Visst är det roligt med prylar men själv föredrar jag att ha en bra kamera och en bra telefon som dessutom är billigare än de båda i ett och samma skal. För den skull så vill jag på inget sätt säga att kanske den dagen kommer då mobilkamerorna slår ut digitalkompaktkameran, men knappast kommer telefonerna att slå ut kamerorna ännu. Fick plötsligt en underlig syn: Hur skulle man reagera när man ska ta en bra ögonblicksbild med sin nya kameratelefon samtidigt som det ringer och man har på vibratorn? Då skulle Minoltas anti shake verkligen behövas.
Det kommer givetvis ta lång tid, om ens någonsin, när de riktigt fotografintresserade ersätter sin kompakt med mobilkamera.
Men det är heller inte någon stor kundgrupp, utan det är den vanliga "svensson" som är den intressanta kundgruppen.

Haha, ja, det skulle ju vara en rolig syn :))
 
Karlsson skrev:
Det var en koling som kommenterat nyheten!

Först skriver en detta:
Känns ju som alla mobiler som ligger så nära en riktig digitalkamera bara släpps i Japan. I Europa får man nöja sig med en sakta utveckling fastän tekniken redan finns. Handlar kanske om att mjölka konsumenterna på pengar med att släppa snart 3MP och sedan om något år 4MP och sedan kanske zoom om ytterligare ett år.

Sedan svarar en detta:
Det heter MP3 och finns redan i de flesta telefoner.
Goddag yxskaft...
 
Min telefon var bland dom tidigare som skröt med 1.3-Megapixelkamera, men megapixel är ju som sagt inte allt... Till och med en bländare på 2,8 ska det vara, men den är allt annat än ljusstark. Kvaliteten är rent gräslig på bilderna, så det duger inte mycket till.

(en Qtek S100 för övrigt)
 
Jag är den förste som står beredd att byta min "kompakt" mot en hygglig mobilkamera. Jag kommer antagligen inte byta min DSLR inom min livstid (även om jag aldrig säger aldrig när det gäller teknik)
Faktum är att jag redan sneglat på SE750i och tycker den närmar sig dom behov jag har av en kompakt. En kompakt har jag när jag vill ta kort ur mer dokumentärt syfte, där bildkvaliten inte har samma betydelse. Går jag på fest, åker på konferens med jobbet, åker på en romantisk minisemester med frun. Ja då hade det många gånger funkat ypperligt att använda en mobilkamera med några Mpixel. Faktum är att jag redan konstaterat att SE750i har bättre kvalitet än vad min gamla 2Mpixel Kodak från sekelskiftet hade, och den hade jag glatt med mig på familjesemestern.
Jag skickar härmed en profetia. Om 5 år finns det bara ett ytterst begränsat utbud av digitala kompaktkameror, för dom har kameramobilerna tagit död på. Men det får bli min gissning inför framtiden...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.