Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mobilkamera med 8 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hursomhelst så är det ju ett mycket bra säljknep från mobiltillverkarna eftersom 99 % av befolkningen tror att en kamera med mer pixlar alltid är bättre än en med mindre.
 
En kameramobil är ingen riktig kamera utan en lekskskamera tycker jag. Och sen får det sitta Carl Zeiss optik i den men det är endå en leksakskamera för mig.
 
Om ingenjörerna hade varit lite framsynta när den första mobilen kom (visserligen inte trådlös) så hade man försett den med en standard kameragänga och vips hade man haft en mobil som fungerat perfekt som stativ till lådkameran.

Boströms käpp

/Göran
 
Ribbe skrev:
En kameramobil är ingen riktig kamera utan en lekskskamera tycker jag. Och sen får det sitta Carl Zeiss optik i den men det är endå en leksakskamera för mig.
Det saknar åh andra sidan helt betydelse om bilderna blir bra.

Vilket de självklart blir om det är en bra fotograf som tagit dem.
 
Om du ska ha det på papper så får du koppla en skrivare (med eller utan tråd) till mobilen - vilket är fullt möjligt - i annat fall får du nöja dig med elektroniskt fax.
 
sagan skrev:
Samsung har gjort många bra digitalkameror med utmärkt bildkvalitet.


Jag har inte sett att Samsung har fått höga betyg på sina kameror, men det kan finnas någon men flesta av deras kameror har varit såder.
De gör snygga kompaktkameror men det är bildkvaliteten som är vigtygare tycker jag, men de är inte alla som tycker det.
 
Jag kan ta ett exempel ur högen:

Samsung Digimax V4:

"What I liked:

* Very good photo quality (colors seem a little dull though)"


http://www.dcresource.com/reviews/samsung/digimax_v4-review/index.shtml

"Image Quality — Outdoor
Based on sharpness, colour accuracy. 9"

" Image Quality — Flash
Based on sharpness, colour accuracy. 8"

http://www.megapixel.net/cgi-bin/fs...gapixel.net/reviews/samsung-v4/v4-review.html

"Good resolution and image quality"

http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=181
 
Senast ändrad:
Konservativ i frågan ?
kanske men har man någon gång plåtat med säg en leica tex (vilket jag gör dagligen) så skulle jag ha svårt att upskatta en mobilkamera som kamera .
(ursäkta om inlägget lätt snobbigt , inte så jag menade men som tidigare nämnt uppskattar jag mekanisk perfektion) Datorer har jag absolut inget problem med , detsutom finns där ingen konkret motsats.

trevlig helg !

mvh Ale
 
-Ale skrev:
Datorer har jag absolut inget problem med , detsutom finns där ingen konkret motsats.
Möjligt, men åh andra sidan är heller inte kameramobiler någon motsats till mekanisk kamera, snarare en variant av samma sak (kamera).
Så den retoriken faller rätt hårt.

edit: rätta ett skrivfel
 
Senast ändrad:
-Ale skrev:
Konservativ i frågan ?
kanske men har man någon gång plåtat med säg en leica tex (vilket jag gör dagligen) så skulle jag ha svårt att upskatta en mobilkamera som kamera .
(ursäkta om inlägget lätt snobbigt , inte så jag menade men som tidigare nämnt uppskattar jag mekanisk perfektion) Datorer har jag absolut inget problem med , detsutom finns där ingen konkret motsats.

trevlig helg !

mvh Ale

Nu är ju mobilkameratillverkarnas intentioner knappast att mobilkamerorna ska ersätta Leicas M-kameror heller:)

Man ska dock aldrig säga aldrig... Huruvida vi, om exempelvis 25 år, kommer att använda mobiltelefoner får framtiden utvisa, kanske är nåt helt annat som vi inte kan tänka oss idag som gäller.

Däremot så tror jag att den apparat gemene man då bär på kommer att gå att använda till så mycket som man lyckats klämma in i den, även stillbilds & videokamera förstås. Huruvida vi behöver det eller ej är en annan sak men det kan man ju säga om all teknik.

Att vi sedan är ett gäng som envisas med att släpa på stora tunga specialprylar för olika ändamål var en annan sak...

I dag så är ju mobilkameran med godtagbar kvalitet för skärmvisning & små förstoringar helt klart optimal för den som bara vill dokumentera sin omgivning utan andra krav.

//Larsa
 
Det är helt sant det ni säger men jag har bara själv svårt att benämna "kameramobiler" med ordet kamera då differanserna mellan vad jag vill kalla en kamera och en mobiltelefon är mycket stor.Jag själv finner inget användsområde men det finns det säkert folk som gör :D Men rent teoretiskt så är det ju en kamera då den fångar ljus , och ordet kamera ursprungar från grundordet "camera obscura" som på sin tid symboliserade ett mörkt rum som absorberade och fångade ljus. så visst är det en kamera , rent tekniskt. Men jag måste hålla med om att det bara på senaste månaderna har hänt mycket inom den teknologin . Från 0.3 Mpixlars upplösning till som nu alltså 8 är ju en enorm utveckling , men hur står den optiska prestandan sig mot en vanlig kompakt ?

inte särskilt upphetsande kan jag gissa .. :D

må gott och trevlig helg !

mvh Ale
 
mipert skrev:
faktum är att avtryckarfingret är snabbare än ett blinkande öga...
Har en bättre idé... Koppla en elektrod direkt till limbiska systemet i hjärnan, så tas det en bild så fort man blir känslomässigt berörd...

/Pontus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.