Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mobilkamera? Jag är naiv och Apple dumma....

Produkter
(logga in för att koppla)

christian veltman

Aktiv medlem
Konstig rubrik men.....

Glad i hågen köpte jag Iphone 11 Pro max.
Jättekul tills jag ska editera bilderna i Photoshop.
Raw finns inte utan bara jpg. Nåväl, irriterad att jag bara antog att Raw skulle vara självklart i denna topptelefon.

Men bästa fotografer vad använder ni för mobil?
Jodå jag förstår att man kanske inte använder mobil i sitt dagliga arbete men...

Nyfiken på er andra!
Christian

I den mån jag använder mobilen till att fota (köpte nyss en Sony RX100 M5A för ~ 6 lusentappar, istället för att köpa en ny mobil för kamerans skull för mer än det dubbla), så är det en Samsung Galaxy S8 + Jag använder. Det går dessutom att fota i RAW - format med den, (vilket är ett absolut krav i en ny mobil, för mig i vart fall).

Om du vill ha en mobil för kamerans skull, vill jag rekommendera dig att gå in på DxO och läsa deras tester.

I den mån jag använder mobilen till att fota (köpte nyss en Sony RX100 M5A för ~ 6 lusentappar, istället för att köpa en ny mobil för kamerans skull för mer än det dubbla), så är det en Samsung Galaxy S8 + Jag använder. Det går dessutom att fota i RAW - format med den, (vilket är ett absolut krav i en ny mobil, för mig i vart fall).

Om du vill ha en mobil för kamerans skull, vill jag rekommendera dig att gå in på DxO och läsa deras tester.
Tack Tony!
Där fanns ju många svar att hitta!
Men, lustigt nog hittar jag inte info om vilket filformat olika telefoner levererar. Huawei P-40 pro har ju annars genomgående toppbetyg.
Men t.ex kan då inte Google och gmail installeras på telefonen.
Inte lätt att vara kund...
Tack!

Tack Tony!
Där fanns ju många svar att hitta!
Men, lustigt nog hittar jag inte info om vilket filformat olika telefoner levererar. Huawei P-40 pro har ju annars genomgående toppbetyg.
Men t.ex kan då inte Google och gmail installeras på telefonen.
Inte lätt att vara kund...
Tack!
Nöjet är helt och hållet mitt. Ja, Huawei P40 är ju en topptelefon, (om man håller sig till kameran) men precis som du skriver, är Google Play och övriga Google Produkter inte tillgängliga till den telefonen (även om det går att komma runt det), men att betala ~ 14 lusentappar för en telefon tycker jag är i mesta laget, därav mitt inköp av RX100:an. Ringa kan jag ju fortfarande göra med min "gamla" telefon 😉.

Dessutom lär inte någon nu tillverkad mobilkamera komma i närheten av vad min RX100 presterar, om vi håller oss till bildkvalité och den väger ungefär som en mobil.

Vad det gäller filformat som det går att fotografera med nämnda Huawei, skulle jag bli förvånad om det inte gick att fota i RAW med den, men gå in på Huaweis hemsida, eller i web upplagan av Mobil, så kan du säkert få svar på den frågan.

Jag använder Lightroom mobile både för råfiler och redigering. Funkar fint.

Anledningen till att mobilbilder ser förvånansvärt bra ut givet hur liten sensor som används, har att göra med att de flesta mobiltillverkare kraftigt bearbetar bilden sensorn levererar. Ibland är bilden du ser även resultatet av att kameran tagit massvis med bilder i snabb följd som telefonen sedan sammanställer till en färdig bild.

Det här innebär att konceptet att fotografera i RAW inte riktigt är applicerbart för en modern telefon. Visserligen kan man med rätt app få ut RAW format från de flesta moderna mobiler, men det är inte säkert att resultatet efter framkallning i någon bra RAW konverterare på din dator blir bättre än jpegen direkt från telefonen, då dem kanske är baserad på flera exponeringar

Jag installerade app Halide för RAW för att bestämma mer själv. Funkar hyfsat bra i min Iphone SE 2020, bättre än inbyggda systemet.

Det är samma operativsystem som på din, men min har bara en bakåtriktad kamera, samma som i Iphone 7. (12 MB, sensor 1/3".)

Jag nöjer mig med grundfunktionen att köra allt utom exponeringskompensationen med automatiken. Annars blir det för komplext tycker jag, det finns ju inga fysiska rattar och knappar och att svepa hit och dit leder fort till att man hamnar på tok fel i apparaten. Exponeringskompensationen är ju en enkel sveprörelse men även den leder emellanåt precis vart som helst.

Jag har en iPhone & det finns ju flera kamera appar som är bättre än Apples egen, jag använder Camera+, sen vilken man gillar är väl beroende på vilket utseende man gillar på sina bilder.

Raw format har jag faktiskt aldrig känt ett behov av för mitt mobil fotande, men det är ju bra att möjligheten finns speciellt att det går att synka med tex LR för den som använder det.

Halide igen: Appen har ingen egentlig bruksanvisning. Det står mycket om VAD den kan göra men för lite om HUR man gör det. Jag hittade den här lilla genomgången och den hjälpte en hel del.

@ Kent: Jag använder RAW för att få bestämma själv. Kamerans mjukvara gör ett fantastiskt jobb. Ljust och fräscht. Men det blir kamerans bild, inte min.

Mobilsensorns låga dynamiska omfång tycker jag märks när jag provat RAW i iphone 11. Kommer inte i närheten av de bilder mobil själv skapar med gaffling. Men det är kanske annat som står på önskelistan som RAW erbjuder?

Mobilsensorns låga dynamiska omfång tycker jag märks när jag provat RAW i iphone 11. Kommer inte i närheten av de bilder mobil själv skapar med gaffling. Men det är kanske annat som står på önskelistan som RAW erbjuder?
Är det någon skillnad på "gaffling" i jpeg-mode med din app och att använda HDR mode med DNG-filer i Lightroom Mobile och kunna justera exponering, vitbalans och annat efter att bilden (bilderna) tagits?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar