ANNONS
Annons

Mobilkamera i budget/mellanklass

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Mors!
Sambon skall köpa ny mobil. Det finns inte budget för någon toppmodell och det är bra om den hamnar under 5000:-.

Det skall vara Android.

Gärna Samsung (men inte krav).

5G är inte krav, men om man nu skall köpa en ny så...

Jag har tittat på Samsung Galaxy A52 som jag tycker verkar vettig.

Någon som har alternativa förslag?

Mors!
Sambon skall köpa ny mobil. Det finns inte budget för någon toppmodell och det är bra om den hamnar under 5000:-.

Det skall vara Android.

Varför inte titta här !?

My pleasure.
De verkar gilla Huawei mer än Samsung.
Jag går också i tankarna att köpa en ny mobil och jag gillar också Samsung, (har haft tre tidigare och har en nu också). Huawei är om man skall tro tester, en väldigt kompetent telefon. Problemet är att det går inte att köra Google play på dessa, då dom är förbjudna att använda sig av Android, därmed blir dom ganska begränsade, men det går säkert att fotografera med dom ändå. Sedan har jag (generellt) börjat bli tveksam till kinesiska produkter, men det är en annan fråga.
Jag får läsa på lite mer!
Gör så.

Mors!

Det skall vara Android.

Galaxy S20FE utan 5G kan du få under 5000 kr. Tar mycket bra foton dessutom. Jämför också att köpa på avbetalning 24 mån via något telefonbolag med att köpa kontant. Kan skilja 1500 kr till förmån för avbetalningen. Det lär väl dock komma en S21FE snart, men så är det ju varje år.

• Gilla
Reaktioner: AFJ
Huawei är om man skall tro tester, en väldigt kompetent telefon. Problemet är att det går inte att köra Google play på dessa, då dom är förbjudna att använda sig av Android, därmed blir dom ganska begränsade, men det går säkert att fotografera med dom ändå.

Jag har en Huawei P20 Pro som jag köpte just för kameran. Var mycket nöjd när jag köpte den och tycker fortfarande den funkar väldigt bra. Den har ju Android och Google Play, men det är annorlunda med dagens modeller.

Galaxy S20FE utan 5G kan du få under 5000 kr. Tar mycket bra foton dessutom. Jämför också att köpa på avbetalning 24 mån via något telefonbolag med att köpa kontant. Kan skilja 1500 kr till förmån för avbetalningen. Det lär väl dock komma en S21FE snart, men så är det ju varje år.

Tack för tips.

5G är knappast prioriterat, hon har ett Hallon abonnemang och dom erbjuder inte 5G än så vitt jag förstår. Men det lär väl komma och med tanke på att hon tycker att sin nuvarande telefon "är nästan ny" (köpt 2016) så lär det inte bytas i brådrasket och då kan det ju vara bra att köpa med 5G idag.

Visste inte att hyresalternativen kan vara billigare, får kolla upp det.

Jag har en Huawei P20 Pro som jag köpte just för kameran. Var mycket nöjd när jag köpte den och tycker fortfarande den funkar väldigt bra. Den har ju Android och Google Play, men det är annorlunda med dagens modeller.
Jo, men det var innan USA och Google bestämde sig för att utestänga Huawei från Android.

Tack för alla tips. El-Giganten hade Samsung A52 4G-versionen på extrapris för 2990:- den här helgen. Så vi beställde en sådan, leverans i början av september. 5G versionen verkar ligga runt 4700, med tanke på hur hon använder den så är det absolut inte värt merkostnaden.

Samsung A42 5G är hyfsat billig och kan fås under 4000:-. Den stöder 5G och har kamera utrustad med fyra objektiv. Köpte en i våras och tycker bilderna blir bättre rakt ur den än rakt ur min A7III i JPEG.

Samsung A42 5G är hyfsat billig och kan fås under 4000:-. Den stöder 5G och har kamera utrustad med fyra objektiv. Köpte en i våras och tycker bilderna blir bättre rakt ur den än rakt ur min A7III i JPEG.

Kollade A42 också men det som fick mig att fastna för A52 var att specen på skärm och kamera verkar bättre, vad det innebär i praktiken är förstås oklart...

Mors!

Det skall vara Android.

Om du kollat på A52 så kanske du missat Samsung A42 5G som kom för ca ett halv år sedan. Den kostar ca 3700-3800 om man köper utan abonnemang. Jag köpte en då och jag har Telenor sedan ett antal år och de har givit mig erbjudande att uppgradera varje år med viss rabatt. Jag tror jag betalade ca 1900 över disk mot att jag lämnade tillbaka min gamla (på pappret) men de krävde inte tillbaka den en gång, möjligen för att de var lata. Jag har familjeabonnemang.

A42 5G ser idag ut att vara dyrare än A52 och det kan ju möjligen vara för att den stöder 5G. Den har en quadkamera med upp till 38 MP, men väljar man det så bortfaller en del finesser som man kan ha kul med utan den högsta upplösningen som exv. att blurra bakgrund vid närbild. Nedan kan du kolla i en blogg jag skrivit för några månader sedan där jag använt den högre upplösningen. Jag måste säga att jag är över förväntan nöjd med den tekniska bildkvaliteten som jag ofta tycker är bättre än JPEG direkt ur min Sony A7III.

Kollade A42 också men det som fick mig att fastna för A52 var att specen på skärm och kamera verkar bättre, vad det innebär i praktiken är förstås oklart...

Det kan vara så men du kan ju kolla bilderna så ser du. Jag ville ha 5G när det kommer, så det var det som avgjorde för mig. Jag har också läst den diskussionen om skärmupplösning men jag är inte missnöjd med den som är.

Det kan vara så men du kan ju kolla bilderna så ser du. Jag ville ha 5G när det kommer, så det var det som avgjorde för mig. Jag har också läst den diskussionen om skärmupplösning men jag är inte missnöjd med den som är.
Man gör ju förstås olika prioriteringar. 5G var på önskelistan men samtidigt med väldigt liten praktisk nytta för min sambo. Eftersom vi kom ner i pris till tre tusen så känns det inte hela världen om det blir ett nytt byte om säg 3 år, i det fall 5G skulle kännas viktigt.

Kameran i A52 bör väl vad jag förstår inte vara sämre än den i A42 och den verkar ju utmärkt att döma av dina bilder, så det blir säkert ett lyft för henne.

Min dotter har Samsung A51 som torde vara föregångare till A52. Härlig skärm och bra kameror. Det de snålar på är väl främst processor och RAM för de pengarna. Huawei skippar jag idag då utan Googles app store vad den nu heter blir det svårt med appar t ex swish mm har jag förstått

Min dotter har Samsung A51 som torde vara föregångare till A52. Härlig skärm och bra kameror. Det de snålar på är väl främst processor och RAM för de pengarna. Huawei skippar jag idag då utan Googles app store vad den nu heter blir det svårt med appar t ex swish mm har jag förstått
Huaweis egen appbutik erbjuder Swish och ett flertal andra appar vi svenskar tar för givna. Men somliga google tjänster kan man glömma om man köper en ny Huawei.

Xiaomi Redmi Note 10 Pro erbjuder 108 megapixel huvudkamera, trippelkameror, 6,67 tums högupplöst OLED-skärm med 120 Hz uppdatering, kraftigt batteri, 128 GB lagring och 6 GB RAM för ca 3500 kr. Går till och med att hitta ännu billigare. Xiaomis mobiler har fullt Google stöd. Köpte en sådan till min pappa och hjälpte också en granne att skaffa en. Extremt prisvärd mobil som ger alldeles utmärkt bildkvalitet.

• Gilla
Reaktioner: AFJ
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar