ANNONS
Annons

Mjukvaror för simulering av ljussättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

diver1

Aktiv medlem
Har letat ett tag efter bra programvaror för simulering av olika ljussättningar och ljuskällor men hittar bara stora komplicerade lösningar för teatrar mm.

Känner ni till något som skulle kunna funka bra?

Hade tänkt mig max. 5 ljuskällor med olika modifierare och en möjlighet att rendera bilden så att skuggorna blir korrekta samt rita eller importera 3D objekt i scenen.

Har du funderat på 3D-modelleringsprogram? Kanske är det lite fel ute men renderingar går då utmärkt att göra...

Blender är nog i så fall ett ypperligt val, öppenkällkodsprojekt som är gratis att använda. Jag har själv inte använt det tillräckligt för att uttala mig om hur bra ljushanteringen är men utgår från att den är gott och väl tillräcklig för de flesta ändamål. Det finns även gott om tutorilas för att koma igång. Andra program inom samma kategori (3D Studio MAX, Maya osv) är knappast mycket lättare att lära sig men betydligt dyrare i inköp.

Är du enbart ute efter ljussättning kan jag tyvär inte hjälpa dig men tror dessa program funkar även för ditt ändamål.

Blender såg intressant ut, skall testa och se om det går att simulera t.ex. softboxar i den.

Jag håller på en hel del med 3D-grafik, och då främst i 3D Studio Max.

Problemet med att simulera ljussättning är beroende av hur detaljerat du vill simulera. För att se hur skuggor/högdagrar hamnar så funkar de flesta renderingstekniker. (rendera = när datorn ritar ut den "färdiga" bilden). Jag kan inte Blender men 3DS Max har ett antal olika möjliga renderingstekniker; scanline, raytracing mm. Om vi nu vill simulera mer realistiskt så bör programmet ta hänsyn till hur ljuset reflekteras, och den tekniken brukar kallas Global Illumination. Då "studsar" ljuset runt i scenen mellan de objekt som finns där, och effekter som färgblödning och annat börjar framträda. (Färgblödning - en röd boll kommer , om den belyses, att "blöda" en del av sin röda färg på omgivande, ljusa ytor så de också färgas svagt röda.)
Skall vi dessutom simulera ljusgenomsläppliga material - exempelvis som en softbox - då börjar tekniker som "sub surface scattering" och "translucency" att bli aktuella. Och de är inte alltid så lätta att jobba med. Dessutom kräver de en hel del processorkraft. Problemet brukar vara att få naturliga resultat, och för att veta vad som är naturligt, bör vi redan från början veta vad vi är ute efter. Sålunda blir det svårt att använda tekniken för att testa vad som kommer att hända i verkligheten.
Men visst kan det vara en hjälp på vägen. Jag vill inte avskräcka någon, bara tala om att visa ljustekniker kräver mycket jobb för att simuleras.

///JmD

Blender funkade inte för mig tyvärr, alldeles för mycket jobb innan man får till något. Går snabbare att åka till studion och testa i verkligheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar