Annons

Mjölkiga hudtoner

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfk

Aktiv medlem
När jag fotar med min Nikon D100 tenderar hudtonerna på bilderna jag får direkt från kameran att bli rätt så mjölkiga (och ofta överxponerade). Vad beror det på? Kika på bilden , dels till vänster i pannan dels på mitten av pannan.

Hur råder jag bot på detta, ska jag byta kontrastprofil för kameran? Eller har det med vitbalansen alt exponeringen att göra?

mvh / Johan som är tappad på teknik.

Ps. Och så har jag ett till problem, då jag använder mig av ett sigma 17-35 tenderar bilderna ofta till att bli överexponerade jämfört med då jag använder mitt nikon 50 mm. Själva ljusmätningen har väl inte med objektivet att göra eller, är det månne objektivet det är något märkligt med?

Det kan bero på många olika saker, du får prova dig fram. Jag har en D100 och brukar göra följande:

1. Fotar enbart RAW

2. Camera sharpening på normal (ganska oskarpt)

3. Color mode Adobe 1998 (prova sRGB om du vill ha mer färg).

4. I Photoshop gör jag följande, i denna ordningen:

a. Raw conversion: justerar mest exponering, färgtemperatur (white balance) och lägger till färg om det behövs med "saturation".

b. Image adjustment - Levels. Jag provar både med autolevels och manuellt. Detta förbättrar ofta bilden väldigt mycket!

c. Auto color. Ibland ger det bättre bild men oftast gör jag "undo" på detta kommando.

d. Sist gör jag sharpening, filter-sharpen-unsharp mask och mellan 100-150%, radius 0.5-1.

Du kan göra så mycket mer men dessa enkla steg hjälpte mig att förbättra bilderna radikalt.

I början tog jag JPEG med kameran men många säger att D100 inte tar lika bra JPEG som de nyare kamerorna typ 20D,D70 eller S3.

mvh

Joakim

Hej igen. Jag tittade på din bild i Photoshop och du har förmodligen ganska låg in-camera sharpening (low, normal, eller auto som har gett low). Huden får helt annan karaktär om du ökar sharpening redan vid 100% och radius 0.5 i Photoshop. Färgen i sig tycker jag är bra. Visst kan man lägga till färg men då blir det inte så naturligt. Det är i och för sig inget självändamål att det ska vara naturligt - du väljer efter smak!

Mvh

Joakim

Tuvner skrev:
Hej igen. Jag tittade på din bild i Photoshop och du har förmodligen ganska låg in-camera sharpening (low, normal, eller auto som har gett low). Huden får helt annan karaktär om du ökar sharpening redan vid 100% och radius 0.5 i Photoshop. Färgen i sig tycker jag är bra. Visst kan man lägga till färg men då blir det inte så naturligt. Det är i och för sig inget självändamål att det ska vara naturligt - du väljer efter smak!

Mvh

Joakim

Påverkas d100 raw bilder om man stäler sharpening osv i kameran? På canons kameror är det bara jpeg bilderna som påverkas, iaf på 10d och 20d.

Påverkas d100 raw bilder om man stäler sharpening osv i kameran? På canons kameror är det bara jpeg bilderna som påverkas, iaf på 10d och 20d.

---------

Själva bildfilens innehåll påverkas inte utan den exopnerade informationen är oförändrad, men i och med att du tar upp filen i ett program som kan "framkalla" råbildens innehåll, så tolkas kamerans inställningar in i bilden, dvs det du ser på skärman tar hänsyn till dina inställningar.

Därefter kan du också välja att gå vidare, justera ytterligare eller återgå till obehandlad bild.

Så länge allt ligger kvar i kamerans råbldsformat ligger alltså all efterbehandling i ett slags tilläggsdata (metadata) som tolkas av bildvisningsprogrammet.

Så fort du gör råfilen till en bild (tiff, jpeg etc) så arbetas inställningarna in i bilden och blir "permanenta".

Hej

Tack för hjälpen, jag har dragit mig för att använda raw då det för mig är så trögt att arbeta med det. Tack återigen, tipsen kom väl till nytta i en något förtvivlad situation.

/ Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar