Annons

Mitt nya digital-makrofilter funkar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vill veta

Medlem
Beställde ett EMOLUX digital macro filter (+8) för att höja fokusavståndet...

Men efter att ha skruvat på filtret på mitt 18-135mm objektiv så går det inte längre att få automatisk fokus längre. Tittar jag genom sökaren när obj. är på 18mm så ser allt väldigt oskarpt ut, skruvar jag upp till 135 mm så ser jag just ingenting.... Och den skulle vara så bra...

Vad är det som jag gör fel?? Blev jag blåst?

Men efter att ha skruvat på filtret på mitt 18-135mm objektiv så går det inte längre att få automatisk fokus längre. Tittar jag genom sökaren när obj. är på 18mm så ser allt väldigt oskarpt ut, skruvar jag upp till 135 mm så ser jag just ingenting.... Och den skulle vara så bra...

Du minskar väl minimalt fokusavstånd, för att komma till macro-avstånd?

Vet inte vad det blir men förslagsvis ska du testa att få fokus på någonstans mellan 0cm och objektivets normala närgräns.

8+ låter som att du får fokus på väldigt kort avstånd.

Vill absolut inte vara oartig men ett filter som kostar 8.99 USD tror jag dessvärre inte ger mer än måttligt skarpa bilder...på väldigt nära håll.
mvh.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Jag hade själv väldiga problem med närbildslinserna när jag provade dem första gången. Då fick jag en väldigt bra genomgång av Urban som jag antecknat. Finns ordentliga matematiska formler för det hela men prova enligt nedanstående och flytta kameran fram och tillbaka tills du ser att du får en skarp bild i sökaren. Förutom dioptriernas avstånd skall man även addera objektivets närgräns/arbetsavstånd så avståndet kan variera för ditt objektiv.

+1 dipotri = ca 1 meter
+2 dioptri = ca 50 cm
+3 dioptri = ca 33 cm
+4 dioptri = ca 25 cm
+5 dioptri = ca 20 cm
+6 dioptri = ca 17 cm
+7 dioptri = ca 14 cm
+8 dioptri = ca 12 cm
+9 dioptri = ca 11 cm
+10 dioptri = ca 10 cm

Ytterligare tips kan nog vara att försöka med en ljusstarkare fast optik för att få bättre skärpa i bilderna. Zoom o försättslins eller mellanring är sällan en riktigt bra kombination...

Jag hade själv väldiga problem med närbildslinserna när jag provade dem första gången. Då fick jag en väldigt bra genomgång av Urban som jag antecknat. Finns ordentliga matematiska formler för det hela men prova enligt nedanstående och flytta kameran fram och tillbaka tills du ser att du får en skarp bild i sökaren. Förutom dioptriernas avstånd skall man även addera objektivets närgräns/arbetsavstånd så avståndet kan variera för ditt objektiv.

+1 dipotri = ca 1 meter
+2 dioptri = ca 50 cm
+3 dioptri = ca 33 cm
+4 dioptri = ca 25 cm
+5 dioptri = ca 20 cm
+6 dioptri = ca 17 cm
+7 dioptri = ca 14 cm
+8 dioptri = ca 12 cm
+9 dioptri = ca 11 cm
+10 dioptri = ca 10 cm

Finns det några förutsättningar för fungerande autofokus med den uppsättningen?

Jepp, fungerar fint. Enda man behöver tänka på är att själva arbetsområdet kanske är 5 cm så först måste du befinna dig på hyfsat rätt avstånd, sedan kan du använda autofokus för det sista skärpeavståndet.

Fel tanke helt enkelt....

Som nybörjare har jag tydligen tänkt fel och trodde att jag kunde stå på 2 meters avstånd zooma till 135mm och få ytterligare detaljer genom att placera makrolinsen framför men pyttsan, så funkar det tydligen inte.... Man lär sig hela tiden!

Men nu har jag i alla fall försökt bedöma huruvida en makrobild på 10cm avstånd blir jämfört med 135mmslinsen på 25 cm avstånd o jag förstår ju poängen med makrolins även om det är speciellt lätt: rätt mycket blir oskarp...men man får väl öva sos...

Som nybörjare har jag tydligen tänkt fel och trodde att jag kunde stå på 2 meters avstånd zooma till 135mm och få ytterligare detaljer genom att placera makrolinsen framför men pyttsan, så funkar det tydligen inte.... Man lär sig hela tiden!

Men nu har jag i alla fall försökt bedöma huruvida en makrobild på 10cm avstånd blir jämfört med 135mmslinsen på 25 cm avstånd o jag förstår ju poängen med makrolins även om det är speciellt lätt: rätt mycket blir oskarp...men man får väl öva sos...

I första delen verkar det som du kanske skulle haft en telekonverter istället. De brukar finnas som 1,4x, 1,7x och 2,0x. Det de hade gjort är att öka brännvidden så att 2,0 x 135 mm hade gett 270 mm teleobjektiv.

I andra delen så kan man tänka på ett par saker för att öka bildkvaliten.
1. Välj liten bländare, t.ex. f16 då skärpedjupet vid makrofotografering är väldigt kort
2. Använd stativ om möjligt. Makro vid +8 är svårt att handhålla.
3. Ibland kan det vara nödvändigt med extra ljus, t.ex. blixt

I första delen verkar det som du kanske skulle haft en telekonverter istället. De brukar finnas som 1,4x, 1,7x och 2,0x. Det de hade gjort är att öka brännvidden så att 2,0 x 135 mm hade gett 270 mm teleobjektiv.

Jo, en 2X på ett 18-135 hade gett 270 extremt oskarpa millimeter utan möjlighet till autofokus, alla andra alternativ är nog bättre.

Enda verkliga alternativet för TS är att skaffa en telezoom, en billig som t.ex. 55-250 eller vad den heter ger bättre prestanda för lika mycket pengar som en konverter.

Jo, en 2X på ett 18-135 hade gett 270 extremt oskarpa millimeter utan möjlighet till autofokus, alla andra alternativ är nog bättre.

Enda verkliga alternativet för TS är att skaffa en telezoom, en billig som t.ex. 55-250 eller vad den heter ger bättre prestanda för lika mycket pengar som en konverter.

Jag påstod inte att det var en bra lösning, utan en tolkning av vad jag tror TS trodde sig ha införskaffat ;)

Håller helt med dig om allt du skriver :)

Jag påstod inte att det var en bra lösning, utan en tolkning av vad jag tror TS trodde sig ha införskaffat ;)

Håller helt med dig om allt du skriver :)

Jaja, det vet jag väl att du vet! Jag ville bara förtydliga att en telekonverter är en dålig idè så ingen springer och köper en av misstag. Om jag uttryckte mig lite hårt var det bara för att jag ville vara tydlig med precis hur dålig jag tycker att idén var ;-)

I andra delen så kan man tänka på ett par saker för att öka bildkvaliten.
1. Välj liten bländare, t.ex. f16 då skärpedjupet vid makrofotografering är väldigt kort
Ett fel som dessvärre många gör är just att blända ner för mycket, visst får du mer skärpedjup vid f 16, men skärpan är bäst kring f 8.

Ett fel som dessvärre många gör är just att blända ner för mycket, visst får du mer skärpedjup vid f 16, men skärpan är bäst kring f 8.

Nja, för porträtt mm håller jag helt med, men vid makrofotografering är det nästan ett krav, såvida du inte fokusstackar, vilket jag inte tror är det första man börjar med ;)

Att blända ned till f16 går bra (f22 eller f32 kan också fungera) och visst blir skärpan sämre, men alternativet är fullständig oskärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar