Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt namn utbytt

Produkter
(logga in för att koppla)

JsonJan

Ny medlem
Jag blev för en tid sedan ombedd att ta några bilder vid ett kostymrep av en pjäs och skicka dessa till en tidning som skulle publicera en artikel om pjäsen. Bilderna togs och ett urval sändes till tidningen. När sedan artikeln publiceras är ett av mina foton med, vilket var syftet, men i bildtexten står inte <Bild: Mitt Namn> utan den skrivande journalistens. Tilläggas bör att bilderna jag skickade var försedda med fullständig EXIF-information innehållande bland annat mitt namn som upphovsman.
Förutom att be tidningen rätta till "misstaget" bör jag vidta några åtgärder?

Många kockar å en jävla soppa

Hej

Om jag får gissa så blev du ombedd av "teatersällskapet", journalisten har bara haft kontakt med dessa.
Alla journalister vet nog inte vad exifdata är för nåt och hur man läser/får fram dom.
Blir man inblandad som "femte" hjulet under vagnen så får man vara mer än övertydlig åt alla håll för att inte riskera nåt elände ! (Vis av erfarenhet)

Vet inte om de är värt "striden" för en bild, men en lärdom.

ThomasR

Jag blev för en tid sedan ombedd att ta några bilder vid ett kostymrep av en pjäs och skicka dessa till en tidning som skulle publicera en artikel om pjäsen. Bilderna togs och ett urval sändes till tidningen. När sedan artikeln publiceras är ett av mina foton med, vilket var syftet, men i bildtexten står inte <Bild: Mitt Namn> utan den skrivande journalistens. Tilläggas bör att bilderna jag skickade var försedda med fullständig EXIF-information innehållande bland annat mitt namn som upphovsman.
Förutom att be tidningen rätta till "misstaget" bör jag vidta några åtgärder?

Begär en rättelse i tidningen, det brukar de ta in i nästa nummer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar