Annons

Mitt Micro Nikkor har fått fnatt

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Hej! Undrar om någon kan hjälpa mig. Har ett AF MICRO NIKKOR 105/2,8D som tycks ha fått fnatt. Vid montering på kamerahuset tror kameran att minsta bländaren är 40 (är 32) och att största bländaren är 3,5. Det underliga är att för några dagar sedan trodde huset att värdena var 36 och 3 och dessförinnan hände det t.o.m att kameran då och då angav rätt värden. Vad kan ha hänt? Finns det något sätt att själv fixa detta eller är det raka vägen till verkstaden som gäller?? Nämnas skall också att mina andra objektiv funkar på kameran så felet måste finnas i objektivet.

Det er ikke noe feil her i det hele tatt. Objektivet ditt viser bare effektiv blender, og den endrer seg ved fokuseringen. Det gjør så på alle objektiver, men din Nikon viser den faktiske endringen.

Ved 1:1 så er største åpning f/2.8 blitt til f/5 og f/32 blitt til f/57. I mellomposisjonene får du andre verdier.

Tack för Era lugnande svar. Jag såg framför mig ett kostsamt verkstadsbesök. Verkligen skönt. TACK!

Det är fascinerande att se hur bländarvärdena förändras när man fokuserar. Lite pinsamt - jag har haft objektivet ett tag och aldrig tidigare tänkt på detta. Plåtat och varit nöjd (mycket på P förstår ni då!). Dock provade jag precis med en 85:a och en 50:a (båda AF) men med dessa objektiv ändrar inte kameran "bländarvärdena". Är det så att de ändå ändras men att kameran inte visar det?

Med risk att avslöja en stor okunskap vill jag passa på att fråga - varför blir det så här? Vad menas med effektiv bländare? Jag har förstått att man vid manuell mätning (i vart fall med makrooptik) måste på något sätt kompensera värdena ju närmare man kommer sitt motiv men eftersom jag litat på kamerans mätare har jag aldrig bekymrat mig. Återigen - bara plåtat och varit glad.

Den effektiva bländaren ändras egentligen på dem med, men väldigt lite. På fasta objektiv av gammeldags konstruktion kan det handla om upp till ett tredjedels steg. Med så lite så har inte Nikon brytt sig om att bygga in avkännaren i objektivet eftersom det ju ändå bara har betydelse för skärpedjupsberäkningen, och där gör ett tredjedels steg inte mycket. Med makroobjektivens långa fokuseringssnäcka ändras dock den effektiva bländaren så mycket att det förvandlas till viktigare information.

Det är samma sak som att montera mellanringar, det påverkar också den effektiva bländaren.

Moderna objektiv med internfokusering kan ibland komma undan med samma effektiva bländare genom hela fokusregistret. Det beror på att de fokuserar genom att ändra brännvidden.

En tumregel är att vid skala 1:10 tappar man 1/3 steg.

Om jag inte minns fel är det 0,7 meter på en 50:a.

Personligen tycker jag 1/3 steg är värt att ta hänsyn till med dia eller digitalt.

Med mitt gamla 300 har jag för mig närgränsen måste kompenseras med runt ett steg.

[edit] vid manuell inställning när jag mäter med lös mätare förstås.

Teleobjektiver har pupillfaktor <1 og vil derfor "miste" mer lys når de fokuserer nærmere. 1 eller opptil 2 trinn ekstra tap i nærområdet er normalt for disse objektivene, så din +1 korreksjon kan nok stemme bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar