Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minska blänkande hud från blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Har ett par bilder som jag tog mitt i natten, porträttbilder. Tyvärr har några av bilderna fått ett antal punter utmed näsa och panna där blixten slagit en aning för hårt, så att det bläner en aning. Det finns ju dock fortfarande struktur i det, bara att vissa delar är för ljusa. Hur bär jag mig åt för att på bästa sätt dra ner det ljusa utan att sabba färgerna och hålla bilderna naturliga? Största delen av bilderna är ju alltså helt rätt, bara dessa punkter, och områden som behöver justeras, inte hela bilden.

Är Photoshop jag använder mig av.
 
Tror det enklaste är att köra svagt med ett klonverktyg, alltså mindre opacitet än 100%.

Eller klona med högre opacitet än vad som ser bra ut å då klona till ett annat lager, sen drar du bara ner opaciteten på det nya lagret tills det ser bra ut.

Finns säkert femtioelva andra sätt å göra det på men nu vet du två sätt iaf. Så bara femtionio sätt kvar. ;)
 
Tackar!

Jättebra tips som jag inte alls hade tänkt på dumt nog. Efter lite pillande ska jag nog kunna få till det verkar det som.
 
Jo, om porträtten varit såpass planerade så. =)

Nu var det mer tillfälesbilder, ingen förberedelse alls.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.