ANNONS
Annons

Minox 35 EL

Produkter
(logga in för att koppla)

falovi

Medlem
Jag hittade min pappas gamla minox 35 EL-kamera i källaren nyss, och blev sugen på att använda den. Har inte fotat analogt innan så kan ingenting om det. Finns här någon som kan berätta om man kan veta huruvida kameran fungerar eller inte, vad jag behöver för att använda den etc?

Vore fint.

:)
Fanny

Du behöver förmodligen ett nytt batteri, vilket inte är helt trivialt. Kameran konstruerades för kvicksilverbatterier, som inte är lagliga längre. Det finns ersättningsbatteritrick, som jag hoppas någon annan kan hjälpa dig med.

Sedan behöver du film. Till exempel någon 200 ISO-film för färgkort. Filmen kan du säkert få hjälp att sätta på plats där du köper filmen, om inte din far finns tillhands och kan visa dig.

Sedan är det bara att knäppa! Kameran exponerar automatiskt (den ställer in tiden efter att du valt bländare), men fokusera måste du göra själv. Jag tror att din modell har dubbelbild i sökaren som hjälp, titta efter så ser du. Om den inte har det, får du uppskatta avståndet och ställa in på objektivet.

Hittar du en handbok, kan det vara klokt att bläddra igenom den.

Lycka till!

Per.

Kameran exponerar automatiskt (den ställer in tiden efter att du valt bländare), men fokusera måste du göra själv. Jag tror att din modell har dubbelbild i sökaren som hjälp, titta efter så ser du. Om den inte har det, får du uppskatta avståndet och ställa in på objektivet.
Nja, vad jag kan minnas hade inte min Minox någon avståndsmätare. Man får gissa/uppskatta avståndet. (Själv bytte jag ganska snart till Olympus XA som har en riktig mätsökare.)

Senast ändrad:
Sant, men adaptern behöver man endast köpa en gång. I fortsättningen byter man endast batterierna, som är billiga.
Det verkar som att man klarar sig bra utan adaptern -- om man får tag på det moderna ersättningsbatteriet S27px. Det ska funka utmärkt i Minoxkamerorna och går att köpa via nätet.

Ersättningsbatteri

Hej.
Jag har gjort ett eget ersättningsbatteri till min Minox 35:a
Med 4st LR44 batterier och ett varv eltejp så har du ett fungerande batteri.
Eltejpen gör så att batteriet får rätt storlek, och passar bra, annars kan knappcellerna "glida runt" i batterihållaren, och skapa oönskad kontakt.
Jag har upplevt att denna lösning fungerat utan problem, och den lilla spänningsskillnad som finns mellan originalbatteriet (5,6V) och 4st LR44 (6V) inte har någon betydelse för funktionen (exponering mm).
Hoppas att detta kunde hjälpa lite på vägen att få liv i en trevlig liten kamera.
Hör gärna av dig om du har fler funderingar.
M.V.H
/Tobias

Bilagor

• minox1s.jpg
    minox1s.jpg
    76.4 KB · Visningar: 921
Senast ändrad:
Hej.
Jag har gjort ett eget ersättningsbatteri till min Minox 35:a
Med 4st LR44 batterier och ett varv eltejp så har du ett fungerande batteri.
Eltejpen gör så att batteriet får rätt storlek, och passar bra

Lite värdelöst vetande: Under sovjettiden kopierades ofta framgångsrika kameror, bla. kopierade Arsenalfabriken i Ukraina Minox-kameran och gav den namnet Kiev 35. Batteriproblemet löste de på ett liknande sätt som Tobias gjort. Med varje kamera medföljde en lite plasttub som man ska stoppa LR44-batterier i varefter de får samma diameter som originalbatteriet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar