Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minnestilldelning och bildprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så ska det gå att ändra minnestilldelningen till bildprogramen man har. Jag har köpt mer minne men det verkar t.o.m som att datorn blivit slöare. Hur gör man sådan minnestilldelng. Har Paint Shop pro och Photoshop 7. Förklara gärna tydligt steg för steg då jag är usel på datorer.(har 256 MB RAM och W98)
Tack på förhand!

Minnestilldelningen gör man i själva programmet; hur det ser ut i PSP vet jag inte, men för Photoshop är det följande som gäller:

I engelsk version ser ut som följer, och välj det som är gråmarkerat så får du upp en ruta, som jag visar i nästan inlägg.

[ Edit / Preferences / Memory & Image Cache ]

Bilagor

• minne.jpg
    minne.jpg
    18 KB · Visningar: 132
Sedan får du upp denna ruta, där själva inställningen görs.

Beroende på hur stora bilder du använder i programmet kan du välja olika storlekar på minnestilldelningen. Ger du allt till programmet får övriga program dålig möjlighet att använda mer minne, vilket gör att datorn över lag verkar slö.

För dig som har 256 MB RAM är väl en idé att vid små, helt vanliga bilder välja runt 50%, och vid större kanske 75%.

Använder du inte datorn till så mycket mer samtidigt som du bildhanterar kan du kräma på lite mer direkt.

Inställningarna gäller vid nästa start av programmet.

Hoppas det funkar bra!

Bilagor

• minne2.jpg
    minne2.jpg
    14.5 KB · Visningar: 117
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar