Annons

Minneskort till Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu testat 3 olika sortes minneskort.
Ett Kingston 8GB class6, och två olika 32GB class6.

Med de båda 32GB-korten så kan man inte filma, men med 8GB-kortet så går det bra.

Hastigheten på de båda 32GB-korten ska var : 50x: 8.2MB/sec read rate - 7.7MB/sec write rate

Är det så att man inte kan använda 32GB-kort till filmning, eller måste jag helt enkelt köpa ett "dyrare/bättre" 32GB-kort??

Någon som vet ett 32GB-kort som garanterat fungerar bra till att filma med Canon 550D ??
 
Det låter som om korten är för långsamma, du får sällan ut den specificerade hastigheten i praktiken. I användarhandboken finna en uppgift om att minneskorten bör minst ha 8 Mb/s, vilket är ett relativt lågt krav idag. Välj förslagsvis ett minneskort från Sandisk, nya Ultra har 20Mb/s vilket räcker långt. Men för stillbilder kan det vara idé att titta på Extreme-korten istället.
 
Det finns speciella minneskort om du ska filma.
Dom brukar heta "Video sdhc" och liknande.

Kolla på prisjakt så ser du bättre.

/johan
 
Video SDHC vs. Vanligt SDHC

Det finns speciella minneskort om du ska filma.
Dom brukar heta "Video sdhc" och liknande.

Kolla på prisjakt så ser du bättre.

/johan

Vad är skillnaden mellan ett Video SDHC kort och ett vanligt SDHC kort ?
Om det bara är skrivhastigheten så är det väl ingen idé att lägga ner mer pengar på ett som sägs vara specifikt till video ?!
 
Ursäkta att jag "lånar" tråden lite... Jag ska få en 550D vilken dag som helst nu (vinst i tävling!) och behöver köpa SD-kort eftersom jag bara har CF till mina nuvarande kameror.

Tänkte börja med ett 8GB SanDisk Extreme III, men det finns två olika Extreme III, ett med 20MB/s och ett med 30MB/s. Det på 20 kostar 276kr och det med 30 kostar 443kr (på Dustin, med studentrabatt och gratis frakt, annars 299kr resp. 499kr + frakt). Kommer man kunna utnyttja det snabbare kortets högre hastighet, eller räcker 20MB/s fint? Tänker då enbart på hastighet i kameran vid filmning och stillbildsfotografering i RAW, JPG eller skillnad i överföringshastighet till datorn spelar ingen roll.
 
Behöver hjälp här också

Jag måste få kapa tråden också, undrar exakt över samma sak till samma kamera.

Går det att utnyttja 550d till fullo med ett Sandisk SDHC 20MB/s eller krävs det ett 30MB/s?

Tänker då på problemfri Full HD-inspelning längre stunder samt 4bps i högsta tänkbara upplösning.
 
Jag har iallafall skaffat mig ett Sandisk Ultra 32GB 15m/s.

Det fungerar att filma i full-hd utan problem, så om man vill filma så behöver man inte lägga ut extra pengar på ett Extreme-kort

Sedan hur stor skillnaden är med ett Ultra vs Extreme när det gäller sekvens-tagning i RAW och JPG vet jag inte.
 
jag har beställt mig ett sdhc sandisk extreme 32gb till min 550D.
så kommer med besked om nåra timmar´hur det funkar. efter jag hämtat den från posten.
 
Class 6 i SDHC betyder mist 6MB/s random/slumpmässig skriv/läs.

Filmning kräver 8MB/s (enl. tidigare inlägg) troligen sekvensiell skrivhastighet. Sekvensiellt är lättare än slumpmässigt så då kan ett class 6 kort fixa 8 sekvensiellt.
 
Vad är skillnaden mellan ett Video SDHC kort och ett vanligt SDHC kort ?
Om det bara är skrivhastigheten så är det väl ingen idé att lägga ner mer pengar på ett som sägs vara specifikt till video ?!

Skillnaden är att det står video på det och det kostar lite mer än ett vanligt med samma hastighet.

Jag använder två transcendkort på 16GB ett class 6 och ett class10 utan problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.