Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort eller en kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

mnm_swe

Aktiv medlem
Ja det är väl igentligen ett i-lands problem men skulle behöva lite tankar kring köp iaf. :)

Saken är så här. Åker till Dubai om en vecka och till Champagne Frankrike om en månad.

Sitter idag med ett 1gb+2gb kort (cirkus 150 nef) till min d200 och funderar på ifall jag ska köpa mig ett 8gb kort eller en Finepix F30 kompakt att ha som komplement till fotandet.
Har tyvärr inte råd att köpa bägge. :(

Så hur skulle du göra? Behöver lite tankar kring köpet.

/Micke
 
Det finns ju tilfällen då det är bättre/lämligare/bekvämare med en kompaktkamera ist.f. det grova artilleriet. Med två kameror finns ju också en reserv om den ena skulle falla ifrån.

Du kan ju också överväga att fota vissa bilder i jpg, alla bilder drar inte nytta av nef.
Personligen föredrar jag mindre minneskort, förlusten av bilder blir mindre när och om minneskortet strular, försvinner eller blir stulet. Jag tar då hellre besväret och byter kort lite oftare. Klipp till notisar som får plats i minneskortasken och gör anteckningar på notisen om datum mm så har du lite koll på läget.
 
Minneskort - det är väl minnen från resorna du vill ha, eller?

Sedan skulle jag köpa 2 x 4 Gb (exempelvis Sandisk Extreme III á ca 600 kr) istället.

// Maxe
 
Du får 4GB Sandisk Ultra II från Inwarehouse för 475:- inkl. frakt när du uppger Prisjakt-koden i kassan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=23361

Edit: Har du inte råd med minneskort ska du ju definitivt inte välja F30 som kör med XD-kort, de är riktigt dyra i jämförelse med standard SD. Dock har det kommit någon ny Fuji-kompakt som kör med kombinerad XD/SD-läsare.
 
Tackar för era råd, tror att det får blir en Finepix F31 som jag tror jag kommer att ha användning av även på andra håll. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.