Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minnesbank till digitalkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rassa

Ny medlem
Hej!

Sedan snart ett år tillbaka är jag lycklig ägare till en smidig liten digitalkamera, Canon Power Shot A95. Jag har tagit massor med bilder med den och använt flera minneskort. Nu är kameran på reparation, och jag fick reda på att minneskortläsaren har pajat. Det är tydligen ett vanligt fel och en mycket känslig del på digitalkameror. Felet lär uppstå när man råkar trycka in ett minneskort aningen snett.

Nu till min fråga:Finns det möjligen som tillbehör någon slags dockningsstation för bilder? De dockningsstationer som annonseras ut verkar mest vara till för att ladda kamerans batterier och för att föra över bilderna till datorn. Jag skulle vilja ha en station med rejält med utrymme för att ta emot bilderna från minneskortet istället för att riskera skador när man byter minneskort.

Jag förstår inte riktigt din fråga. Är det en portabel urtankningsenhet du menar. Alltså någon form av hårddisk som kan läsa minneskort?

Du vill alltså øverføra bilder från kameran till en portabel hårddisk utan att ta ut minneskortet ur kameran?

Mvh Niclas,

Jag tror nog att du måste plocka ur kortet før att sætta det in i enheten. Men det ær væl inget stort problem eller? Ær man bara førsiktig så går det nog bra..

Jag diggar ju stora minneskort så det ær væl en løsning før att minska på fipplandet.

Jag vill gærna kunna få sisådær 500/bilder per kort i RAW... då blir det stora kort som gæller. Men eftersom jag fotar digitalt med en eos 1d så behøvs det inte mer æn 2gb før att få till det hela..

Køper jag nytt hus med runt 10mp så ær det 4-8gb kort som måste gælla.... huff så dyrt det kænns,, men skønt att de å andra sidan bara behøver betalas en gång:)

Mvh Niclas,

tror han menar något som man sätter kameran i och tankar ur bilderna utan att ta ur minneskortet. Det borde väl funka med en vanlig usb-sladd?

edit: man hamnar efter om man inte uppdaterar... :)

Senast ändrad:
Tror det finns bärbara hårddiskar till kameror där man istället för att stoppa i minneskortet kopplar in kamerans USB-sladd. Dock bygger det på att kameran uppenbarar sig som en hårddisk för datorn (vilket många kameror gör).

Men vad mackapären heter eller var jag såg den, det kommer jag inte ihåg. :)

Niclasfoto skrev:
Ahaa, kan den visa RAW,filer eller førstår jag fel?

MVH Niclas,

Ja det gør den visst,, har hittat info om det nu:)

Oj ja den lær ju vara aktuell bara plånboken hamnar i frekvens med køplusten:)

"...viser bilder i både RAW- og JPEG-format fra de fleste digitale SLR-kameraer. Den kan også vise filmer i Motion JPEG og MPEG4 og spille musikk i MP3 og AAC-format".
http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=62269

Själv använder jag en iaudio x5 20gb mp3/videospelare. Den fungerar på det viset som Caffe beskriver, och det fungerar med senaste firmwaren (firmware=mjukvaran i spelaren) väl med canonkameror.

Tack, Gustaf Brundin!

Du har hittat precis det jag letade efter.

Hälsningar till er allihop!
Anders Assargård

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar