Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mingelfotar, vad bör jag förbättra?

Produkter
(logga in för att koppla)

monnej

Medlem
Har börjat mingelfota lite på skolans nattklubb, har ni några tips? Har Inte sysslat med den typen av foto tidigare.
Första gången:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.192095094165149.39801.153861461321846&type=1
Andra:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.205434122831246.48298.153861461321846&type=1
Tredje:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.239123562795635.55433.153861461321846

Kameran jag använder är en Nikon D90 med en speedlight 800. Kommer inte i håg vad det är för objektiv.
 
Ingen av dina länkar fungerar.

Felmeddelande:

This content is currently unavailable
The page you requested cannot be displayed right now. It may be temporarily unavailable, the link you clicked on may have expired, or you may not have permission to view this page.
 
Hm... Jag fattar nog inte riktigt vad dessa bilder är till för; när man bläddrar igenom dem slås jag av att de är så förfärligt lika! Ska det vara så? Finns det bara en bilddtyp: 2, 3 eller fyra personer håller varann om axlarna och ler in i kameran?

Per.
 
Hm... Jag fattar nog inte riktigt vad dessa bilder är till för; när man bläddrar igenom dem slås jag av att de är så förfärligt lika! Ska det vara så? Finns det bara en bilddtyp: 2, 3 eller fyra personer håller varann om axlarna och ler in i kameran?

Per.

Per, jag håller med om att det inte är superskoj - men å andra sidan är det är det väl just bilder på 2-4 personer som håller varandra om axeln och ler in i kameran som är mingelfoto :)

Monnej, din tredje bildsamling är klart bäst, där har du hittat en bra balans mellan huvudmotiv och bakgrund. I de första två omgångarna är bakgrunden oftast alltför mörk och blixtljuset alltför hårt. Gissar att du har extern blixt och slutare på andra ridån i den tredje serien? Tror att det är rätt väg att gå.

/Eric
 
Kör långsamma slutartider och låt blixten frysa objekten. Blir mycket intressantare då eftersom du fångar upp omgivande ljus mer. Labba gärna mellan 1/2-1/8 sek så ser du vad som händer.

/Hampus

Edit: Såg nu några bilder där du säkerligen kört med långa slutartider.
 
I tredje försöket lyckades du få bättre ljus på bilderna, då de var lite mörka vid första försöket. På tredje försöker ser de bra ut, jag personligen skulle släppa in mera omgivningsljus för att få mera liv och färg i bilderna - kör med större bländare, långsammare slutartid eller högre ISO. Större bländare blir nog snyggast eftersom du lägger skärpan på folket och låter bakgrunden vara oskarp och färgrik.

Och du - första eller andra ridån på blixten spelar INGEN roll, kör på första ridån då det är lättast. Man ska inte förväxla LÅNGSAM SYNK (då du använder blixt med lång slutartid) med BLIXT PÅ ANDRA RIDÅN (då blixten avfyras precis innan slutaren börjar stänga).
 
Jepp kör med extern blixt. Där imot vet jag inte om jag kör med andra ridå, vad innebär det?

Brukar ligga runt 3.5-8 i bländare och 3-8 i slutartid då "disco" ljusen inte är så starka.

Har ni några tips på hur man kan liva upp det? Så man får lite blandning till armen om bilderna.
 
Leta upp de bästa fotograferna i den här kategorin och stjäl allt du ser! Är det en teknisk effekt du inte fattar hur den skapas, kan du säkert få hjälp med det här.

Per.
 
Jepp kör med extern blixt. Där imot vet jag inte om jag kör med andra ridå, vad innebär det?

Det betyder typ att blixten skjuter av i slutet på (den relativt långa) slutartiden. Det finns säkert en mer tekniskt korrekt beskrivning som någon annan kan ge... När du ställer in vilken inställning blixten ska ha borde det heta typ "Rear" (kan inte Canon men tror det heter samma sak där som på min Nikon).

Lycka till!

/Eric
 
Jepp kör med extern blixt. Där imot vet jag inte om jag kör med andra ridå, vad innebär det?

Brukar ligga runt 3.5-8 i bländare och 3-8 i slutartid då "disco" ljusen inte är så starka.

Har ni några tips på hur man kan liva upp det? Så man får lite blandning till armen om bilderna.

Blixt på andra - Blixten avfyras precis innan slutaren stänger (i slutet av exponeringen).
Blixt på första - Blixten avfyras precis efter att slutaren öppnat (i början på exponeringen).

Spelar det någon roll för mingelfoto? - Nej.

Vilken bländare man väljer beror på om man fotar ett par personer (kort skärpedjup räcker - kör 3.5) eller ett helt gäng där folk står i rader bakom varandra (längre skärpedjup kan behövas - kör 5,6 eller mer).

För att liva upp det - När du kommit in på stället du ska fota på så testa först (innan du börjar fota folk) olika kombinationer av bländare och slutartid tills du kan fånga omgivningsljuset på ett bra sätt, sen sätter du på blixten och börjar fota folket. Förhoppningsvis kommer du få en bra balans då.
 
Man kan väl säga att blixten avfyras när slutaren stängs istället för när den öppnas om man har på "rear sync"...

Ett tips som jag har använt för att få lite mer färg i bilderna är att använda ett färgkorrigeringsfilter på blixten så att den ska ge ifrån sig ett ljus som motsvarar färgtemperaturen hos glödlampor. När man då ställer kameran på att fotografera med vitbalans "glödlampa/tungsten" får det objekt som blivit upplyst av blixten ett neutralt ljus medan övrig omgivning blir mycket kallare. Fungerar såklart med andra filter också, testa och se vad som passar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.