Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mindre brus med bra objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Tog en porträttbild inomhus med Nikon D1X + Nikkor 85/1.8 på ISO 500 utan blixt (1/100, f2.5) och fick till ett bra resultat = mindre brusigt än jag trodde det skulle bli.

Min fundering är följande: Hur mycket påverkar objektivet själva brusigheten? Ponera att jag tagit samma bild med mitt Nikon 18-70/3.5-4.5 G ED DX med liknande inställningar. Skulle brusigheten blivit annorlunda tro?

Hur fungerar det rent teoretiskt?

(Hade bara med mig ett objektiv så jag kunde inte prova på plats!)

Objektivet i sig påverkar inte bruset. Exponeringstiden och ISO-värdet gör. Om objektivet är ljussvagare (eller bländas ner mer) ökar bruset eftersom exponeringstiden måste förlängs eller ISO-talet höjas.

Längre slutartid = mera brus.
Högre ISO-tal = mera brus.

Hur mycket det påverkar beror också på vilken kamera man använder. Men som sagt objektivet påverkar inte om samma inställningar på kameran kan användas.

//Lars

Som Lars redan påpekat så påverkar inte objektivet i sig, utan bara vilket ISO-värde du har inställt.

Ola Rockberg skrev:
Tog en porträttbild inomhus med Nikon D1X + Nikkor 85/1.8 på ISO 500 utan blixt (1/100, f2.5)
Bländare 2.5 här ...
Ponera att jag tagit samma bild med mitt Nikon 18-70/3.5-4.5 G ED DX med liknande inställningar.
Det här objektivet kan du inte ställa in bländare 2.5 på så du hade varit tvungen att höja ISO-värdet för att kunna ta "samma" bild.

Slutsatsen är att du hade fått en brusigare (om än antagligen knappt märkbart) bild med zoomobjektivet, men att det inte beror på objektivets inneboende egenskaper.

Per: OK ... det kanske var ett dumt exempel med bländare 2.5.

Men jag har förstått av era svar att själva objektiven inte spelar in vad gäller bruset, förutsatt att de har samma inställningar.

Tackar för svaren!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar