Annons

Min om2:a har låst sig...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimmy Gibbler

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag dammade av min mammas gamla Olympus OM-2 igår. Det funkade bra, trots att samma batterier suttit i flera år sen den användes förra gången. Batterierna fungerade fortfarande enligt "check"-funktionen på kameran. Jag testade självutlösningsmekanismen - den gick inte hela vägen utan att slå av lite på takten. I övrigt verkade kameran fungera, dock var det ingen film i.

Men... När jag testade den idag så kunde jag inte längre dra upp den och "ta ett låtsaskort". Vid en närmare titt visade det sig att spegeln sitter fast i uppfällt läge. Jag var i fotoaffären idag. De testade att sätta in nya batterier och en filmrulle, men inget fungerade. Jag fick svaret att det knappt var lönt att skicka in kameran på lagning, eftersom det kostar lika mycket som ett begagnat hus, om inte mer.

Kan jag återställa kameran själv på något vis?

Länkar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=32266&highlight=om2
- i stort sett samma problem, men den har redan testats med nya batterier och film. Rådet att "dunka den i bordet" ställer jag mig tveksam till. haha

http://en.wikipedia.org/wiki/Olympus_OM-2
- Nu har jag hittat "b"/reset för att återställa kameran. Ska fixa batterier och kolla om det hjälper. Skriver mer när jag testat.


Jag vet att kameran är gammal, men jag vill gärna få den att funka. Har inte riktigt koll på alla tekniska begrepp än, men jag är inte dum för det. All hjälp uppskattas!

Tack på förhand,
MVH Erik B, Växjö
 
Det borde lösa sig med nya batterier. Försök hitta SR44:eek:r undvik LR44. (namn ur minnet jag kan minnas fel just nu. undvik Lithium varianter iaf) Det ska vara två batterier, inte ett tjockt.

/ Johan
 
Problemet löste sig. Fanns en liten knapp på undersidan av kameran som gjorde att man kunde vrida slutar-reglaget ett extra snäpp, för att återställa hela kameramekanismen. Morsan kom på att det hade hänt förut, men det var inte förrän hon satt och höll i kameran som hon kom på hur hon brukade fixa det.

Köpte förresten LR44-batterier. Får se hur länge de håller =)
 
Kimmy Gibbler skrev:
Problemet löste sig. Fanns en liten knapp på undersidan av kameran som gjorde att man kunde vrida slutar-reglaget ett extra snäpp, för att återställa hela kameramekanismen. Morsan kom på att det hade hänt förut, men det var inte förrän hon satt och höll i kameran som hon kom på hur hon brukade fixa det.

Köpte förresten LR44-batterier. Får se hur länge de håller =)

Den trodde jag du redan hittat :) Lycka till nu med kameran, är det nått du undrar över så skriv igen.

Och är det nått du behöver till den så kolla länken i min profil. Jag har alltid en del OM-system saker till salu.
 
Grattis till en mycket trevlig kamera. OM2 är en av Olympus absolut mest trevliga och lyckade analoga modeller. Väl värd att hålla igång. Vad har du för optik till den?
 
Johan, jag hittade allt på kameran FÖRUTOM den där lilla knappen. haha. Var lite förbannad när jag kom hem från fotoaffären, eftersom de sa att den behövde skickas iväg på lagning. Hade inte räknat med det.


Urban: Tack, det låter bra =)
Objektiven är 35mm, 50mm, 85mm och 135mm. På de tre första sitter två Skylight-filter och ett UV-filter. Ser fram emot att komma ut o fota ordentligt i dagsljus. Från början var jag intresserad av en ny digitalkamera, t ex Pentax k10d, men det här blir billigare att börja med, och i ärlighetens namn är gamla analoga systemkameror både snyggare och charmigare... tycker jag!
 
Kimmy Gibbler skrev:
Johan, jag hittade allt på kameran FÖRUTOM den där lilla knappen. haha. Var lite förbannad när jag kom hem från fotoaffären, eftersom de sa att den behövde skickas iväg på lagning. Hade inte räknat med det.


Urban: Tack, det låter bra =)
Objektiven är 35mm, 50mm, 85mm och 135mm. På de tre första sitter två Skylight-filter och ett UV-filter. Ser fram emot att komma ut o fota ordentligt i dagsljus. Från början var jag intresserad av en ny digitalkamera, t ex Pentax k10d, men det här blir billigare att börja med, och i ärlighetens namn är gamla analoga systemkameror både snyggare och charmigare... tycker jag!

Fotoaffärer är inte alltid att lita på! Särskilt inte affärer som inte har lite patina... :)

Låter som en trevlig kombination av objektiv. Två lånkar som är lite obligatoriska i OM-sammanhang: http://www.zuikoholic.com och http://vanveluwen.nl/eSIF/
 
Nej, man ska aldrig lita på försäljare av nya prylar när man har problem med sina gamla grejer. Påminner mig om när mobilen (min sex år "gamla" hajfena) började krångla. Hjälpte inte med nytt batteri - som jag köpte testade med. Fick givetvis inte fick lämna tillbaka det nya batteriet.
Jag fick rådet att försäljarna att köpa en ny. Men det räckte att göra rent kontakterna mellan batteriet och telefonen - nu funkar den igen. Så nu har jag två batterier till mobilen och den håller säkert några år till.
Det är slit och släng samhället som borde köras till soptippen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.