Advertisement
ANNONS
Annons

Min nya A1

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Så, nu har jag gjort min första lilla test med min nya A1. Kanske inte världens bästa test men en för att se hur bruset är. Jag gjorde testen under skumma ljus förhållanden med enbart en glödlampa som ljuskälla.

Först tog jag en bild F11 och 2,5 sekunder sedan en till fast utan brus reducering. Nått gick fel. Så jag gjorde om samma test och växlade mellan bilderna. Nu var jag lite förvirrad, för det var ingen skillnad på bilderna. Jag märkte nått som såg ut som en död pixel men denna var så ynka liten att den aldrig skulle synas.

Nä, en helt ny test fick det bli och denna gången mot en mörk bakgrund med hela sex sekunders slutar tid. Första bilden utan brus reducering den andra med och sedan jämföra. Japp, nu såg jag lite lysande pixlar, men knappast så man blev irriterad på dessa. Jag tyckte nästan bilden med brus reducering blev lite suddigare men det var nog en synvilla. Bilden utan brus reducering hade en lite blå aktig ton och en färg störning märktes åter till vänster, men denna gång var det kanske skenet från min monitor som syntes.

Jag hade även ställt kameran på Sharp för att tydligare se bruset så just nu är jag nöjd med min Minolta A1. Men fler tester kommer, för är det nått jag gillar är det att testa och jag vill veta hur min kamera fungerar i de flesta lägen. Så ännu finns det tid för mig att hitta nått jag ogillar. Men just nu verkar det som att min A1 fungerar som en A1 :)

Synd bara att hela sommaren försvan innan jag fick det åtgärdat. Nu hoppas jag att att allt är bra så att jag kan fotografera hösten.
 
Re: Hmmm....

Daneshnejad skrev:
Låter som en dagbok.
Var det något särskilt du ville ha svar på eller?

Mvh Roz
Nä. Det var mer en uppdatering till alla de som hört mitt gnäll om en Minolta som gav mycket brusiga bilder. Jag höll en stund nära på att ruttna på Minolta användare då de knappast var hjälpsamma eller ville ställa upp på att sända in test bilder som jag kunde ha för att se om det var fel på min kamera eller om Minoltas kvalité sög.

En människa räddade mig och fick mig att se posetivare på Minoltan och fick mig att inse att det nog var fel på min kamera. Sedan klagade jag bara här men jag frågade efter hjälp från Amerikanska och Engelska sidor. Där var tonläget mot min kritik helt anorlunda. Folk sände över tast bilder, kom med förslag på hur jag skulle kunna bevisa fel och tyckte det sög att jag inte fick en ny kamera redan första gången jag skrev och påpekade detta.

Men det kunde vara mitt fel då jag beskrev det som brus och inte viste om att Minolta ägare ansåg att brus var normalt. Det var bara det att vi talade om två helt olika sorters brus.

Jag, det var en lätt föklaring till mitt inlägg. Egentligen var det tänkt att läggas på ett av de gamla inläggen. Men jag tänkte att jag kunde skapa en ny tråd med lite posetiv tongång.
 
Jag önskar dig lycka till med nya A1:an, Jim! Hoppas att den funkar som den ska nurå`! Jäkla otur att sommaren har gått medan din kamera har varit på verkstad - Jag lider med dig. Mvh JANNE
 
Finns det möjlighet att se testbilder från den "gamla" A1:an och den "nya" A1:an??
(före och efter reparation)
 
freolo skrev:
Finns det möjlighet att se testbilder från den "gamla" A1:an och den "nya" A1:an??
(före och efter reparation)
Kommer snart. Jag har mått lite krasligt och inte orkat sätta upp allt för att göra jämnförelse bilder ännu. Men det kommer, jag skall snart börja hård testa kameran och då kommer jag sända upp jämnförelser bilder.
 
Hm. Vad skall jag säga. Jag har nu gjort några tester och jag är inte alls nöjd och jag kan få fram samma fel på denna kamera. Dock har det inte vart lika framträdande och jag misstänker nu att alla A1 har samma problem.

Så här kan man se felet. Man tar en svart bild med F8 och 1/15 sec med ISO 400 och sedan ändrar man levels så att man ser alla pixlar som inte är svarta. Då en äldre kamera med halvdålig CCD ser man oftast bara några enstaka pixlar. Men jag är nästan säker på att Minolta A1 ägare kommer att få en ljusröd bild.

Detta är en utmaning till A1 ägare och kanske för andra med 5 megapixels kamerot en sensorstorlek på 2/3"

På med linslocket, ISO 400, 1/15 sekund, f8, AWB och tag en bild. Använd nått bildredigerings program och ändra levels på nedre halvan av bilden. Förminska den till 400x300 och sänd upp den till denna tråd.

Jag skulle nästan tro att alla A1:eek:r har samma (vänster) problem och om Minoltas förklaring om megapixels på små CCD är riktig så bör A2:s bilder uppvisa ännu mer brus och störningar. Men tyvär tror jag få A1 ägare vågar ställa upp på denna utmaning. Jag vet att detta inte ännu är nått vetenskapligt. Men kan jag upprepa denna test och få samma resultat på flera kameror så blir den nära på vetenskapligt bevisad :)

Tyvär kan jag inte vara helnöjd med min Minolta A1, men nu orkar jag inte bråka längre så jag nöjer med den kvalitén som den har. Jag måste dock påpeka att A1 är ingen dålig kamera, men priset i förhållandet till kvaliten är på tok för högt enligt mig.
 

Bilagor

  • ghostborder-ny_02.jpg
    ghostborder-ny_02.jpg
    43.5 KB · Visningar: 795
Sorry. Blandade ihop mina bilder. Detta är bilden från min nya A1. Bilden i förra inlägget kom från min gamla.
 

Bilagor

  • nya-a1.jpg
    nya-a1.jpg
    25.3 KB · Visningar: 799
Nekomy skrev:
Hm. Vad skall jag säga. Jag har nu gjort några tester och jag är inte alls nöjd och jag kan få fram samma fel på denna kamera.
Är det alltså meningen att vi ska skapa en "brusbild"?? Vad är meningen med det?
Jag var mer nyfiken på en bild som du har tagit någon gång du har varit ute och fotograferat och som du är missnöjd med när du sedan tittade på bildskärmen hemma på datorn?
 
freolo skrev:
Är det alltså meningen att vi ska skapa en "brusbild"?? Vad är meningen med det?
Jag var mer nyfiken på en bild som du har tagit någon gång du har varit ute och fotograferat och som du är missnöjd med när du sedan tittade på bildskärmen hemma på datorn?
Givetvis. Är du rädd för att visa att din kamera har brus eller? Denna test är för att se vilken sida på A1s CCD som är brusigast. Kommer man fram till att 90% av alla CCD är brusiga till vänster så vet man att detta är normat och ett inbyggt fel i A1, men är det bara 1 % som blir brusiga till vänster vet man att man kan kräva att få en kamera som har lika lite brus på båda sidorna.

Jag undrar varför just A1 ägare är så fega när det gäller detta; min teori är att A1 ägare skäms över sina kameror. Jag tror knappast Epson ägare eller Canon ägare skulle protestera om man bad dem göra liknande bilder :)

"Something is rotten in the state of A1 owners."
 
Jag tror det snarare att det är så att man normalt inte sätter sig och försöker hitta abnorma situationer för att se om det finns något att klaga på. Här antar jag att du faktiskt inte VILLE ha ett fint kort av ditt linslocks insida utan bara att "Haha, jag lyckades hitta fel här också". Lägg upp några vanliga kort och påpeka felen i bilden istället och du får nog mer gehör.
 
Här är min bidrag till ditt vetenskapliga...test..
Vilken tur att jag kan ta mina 400 ISO-bilder av linslocket med min gamla Olympus istället.
 

Bilagor

  • gnall.jpg
    gnall.jpg
    48.6 KB · Visningar: 699
Det är inte bara det att detta brus bara syns med linslocket på, det syns även när man tar bilder normalt men då är det inte lika lätt att se det. Jag sänder över en bild som visar hur det kan se ut utan linslock.

Man gör tester med linslocket på eller i ett mörkt rum för att se vart CCD har brister eller vart dödapixlar finns. Med min Epson får jag bara tre döda pixlar och en totalt svart bild. Varför accepterar man då att Minolta har 40 % överslag på rött och grönt när man fotograferar nått som är 100 % svart?

Jag har sedan sagt att jag vet att denna test inte är vetenskaplig, det var en utmaning till A1 ägare och andra med 5 medapixels 2/3" CCD. Dock kan den bli vetenskaplig om flera kan upprepa testen med samma resultat.
 
Senast ändrad:
Så här kan det se ut i rumsbelysning. Jag lovar att jag inte ritat denna bild på insidan av linslocket eller använt levels för att förtydlida bruset eller att det finns en ljuskälla som skapar denna rand på vänster sida.

OBS: Denna bild var från min gamla kamera där detta vänsterbrus ibland blev extermt. Jag har ännu inte upplevt det samma på min nya kamera som är en ganska bra dagsljus kamera, men när det gäller natt bilder blir bilderna inte lika bra ock duger dem.
 

Bilagor

  • ghostborder_01.jpg
    ghostborder_01.jpg
    45.1 KB · Visningar: 672
A1

Hej! Jag utförde just denna test med min A1:a och ser inte alls denna effekt. Varken på bilder eller med linsskyddet på. Har ingen kabel så jag kan visa bilderna dock... Är faktiskt väldigt nöjd med min A1:a.

Trevlig helg! /Berth
 
tambitch skrev:
Hm, enligt EXIF så är den bilden 800 ISO av någon konstig anledning..?
Jag tog fel bild. Men jag kan lova att den blåa randen även syns på ISO 400 men en liten aning svagare. Men det jag vill påvisa är inte i vilken ISO bruset syns på utan på vilken sida det ligger på och på så sätt kanske ta reda på varför jag inte kan få en kamera som har lika lite brus på båda sidorna.

Funderade du aldrig på varför bruset låg på vänster sida och inte på höger? Jag drar nytta av denna kunskap när jag fotograferar genom att placera det viktigaste i bilden till höger om jag fotograferar med lite högre ISO eller när det är mörkt.
 
Eftersom jag aldrig brytt mig om att göra några obskyra tester utan bedömer kameran efter de kort jag tar i normala fall så nej, jag har inte lidit av brus i något speciellt hörn och eg. inte överhuvudtaget.
 
Re: A1

klerk skrev:
Hej! Jag utförde just denna test med min A1:a och ser inte alls denna effekt. Varken på bilder eller med linsskyddet på. Har ingen kabel så jag kan visa bilderna dock... Är faktiskt väldigt nöjd med min A1:a.

Trevlig helg! /Berth
Du kan kanse se denna efekt om du använder längre tider eller högre ISO. Men tänk på att om du kommer på eller över 1 sekund så aktiveras brus filtret.

Bilderna blir inte dåliga med en A1 och den fungerar bra i de flästa fall men när man vill ta kvälsbilder med lite kortare slutartider krävs det att man ökar ISO talet och tar man då en bild på tex 1/15 sekund kan man få otroligt mycket brus och mycket mer brus än vad jag är van vid.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.