Advertisement
ANNONS
Annons

min knasiga 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

mammeli

Medlem
Vet ej om det är jag eller kameran det är fel på... Skulle bränna en skiva bilder till en kompis, bilder jag tagit med högsta jpeg. Upptäckte till min stora förvåning något riktigt hemskt när jag fixade till dem i Photoshop. UPPLÖSNINGEN ÄR JU BARA 72! Hur ska man då kunna printa dem snyggt.
Är det jag som är tokig eller är det fel på kameran??
En annan konstig grej är filnureringen. En dag var jag ute och fotade ca 40 bilder på 3 olika ställen, upptäckte nu att några bilder hette typ 001 osv medans tre st hette 3142 osv. Och att de fem första hör ihop med de tre sista, dvs de är tagna SIST under dagens fotning. Jag har visserligen stängt av kameran lite då och då mellan platserna. Men så har det inte blivit förut.
Någon som har något bra svar??
 
Hej!

Lite konfunderad kan man bli av det där med 72, men vad jag förstår så är det standardläge i PS. Du kan ändra upplösningen enkelt under "image size", för tryck brukar jag iaf öka på till mellan 200 och 300. PS interpolerar bilden automatiskt, dvs lägger till pixelantal.

Nu kommer säkert flera som är mer "förstå-sig-på" tillägga eller korrigera mig, men jag tror jag är rätt ute iaf. OM inte så lägg gärna till ngn! :)



mvh

Hanning
 
Jo, jo. man kan ändra i programmet. Problemet är bara att om bilden är 72dpi så går det inte att öka upplösningen (det går, men blir inte bra...). Bilderna ska ju vara högupplösta när man laddar över dem från kameran till datorn.
 
PS visar bildens upplösning (72Dpi) vid fullt format, i 350D-s fall 3456 x 2304. Skickar du den filen till labb så har dom inga som helst problem med att göra en stor kopia i 300Dpi...

Det gör m.a.o det samma vilken kamera du tagit bilden med, PS kommer ändå att visa 72Dpi vid den storlek som bilden är när den kommer ur kameran.

Finns dom som kan förklara detta mycket bättre än jag men det är helt normalt & inget konstigt med din kamera...

Läs Pertmans artikel så klarnar det säkert...

//Larsa
 
Vad gäller upplösningen så är den irrelevant fram till det att du ska skriva ut bilden. Man lagrar inte en digital bild i en viss dpi-upplösning utan i bestämda pixeldimensioner, t.ex. 2000 x 3000 pixlar.

Upplösningen talar bara om hur många pixlar skrivaren ska trycka in per tum på pappret.

EDIT: Pucktvåa.
 
Det där behöver du

Inte ägna tid åt du har ju högsta upplösningen
3456 x 2304 det är nästan 8 mpixel det du pratar om är ju bara vad fotoshop öppnar den i, en digital bild kan ju vara stor som ett frimärke o ha 20 mpixel eller som en halv fotbollsplan o ha 10 mpixel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.