Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

min kamera har blitt suddig!

Produkter
(logga in för att koppla)

G Nilsson

Aktiv medlem
Hajs
har en d70 med en tamron 28-75 2.8.
har alltid varit skarp, tog lite bilder i mitt rum for 2v sen och alla blev valdigt fina.. helgen efter drog jag pa en MC-massa och skulle ta lite bilder, och plotsligt var alla bilder lite softa.
har inte gjort ngt med kameran (tappat osv) emellan, men nu ar den inte alls lika skarp.
jag misstanker att det ar objektivet som ar boven (savida inte AF-en ar off)... gar det isf pa garanti? eller forsakring?
det ar inte mycket oskarpt, bara sa oskarpt att man precis stor sig pa det.

ska forsoka testa med ett annat objektiv imorrn och se om det blir skarpare..

/G

Antar att du kollat med andra objektiv oxå, för att utesluta att det är kamerahuset det är fel på?

"ska forsoka testa med ett annat objektiv imorrn och se om det blir skarpare.."

lite trist att det skedde nu bara.. skulle ju fota firandet av kinesiska nyaret i chinatown i london imorrn :p

/G

Det råkar inte vara så att du fotar i jpeg-läge och har slagit av uppskärpningen? Antar att du fotar RAW men jag tänkte att allt är ju värt att kolla så man slipper vara separerad från sitt höger-öga :)

Hokay
nu har jag fixat fore/efter... det ar ju inte nagon fantastisk skillnad, men klart markbar och otroligt irriterande (bara vetskapen liksom)

fore
efter

detta ar crops fran raw-bilder... aterkommer snart med test med annan glugg....
men annars.. ar det tillrackligt daligt for att man ska fa ut det pa garanti/forsakring?
/G

OK nu tog jag en bild med mitt andra objketiv och det ar skarpt (inte riktigt lika skarpt eftersom det inte ar ett lika bra objektiv, men skarpare iaf)

andra objektivet

vad ska jag ta mig till????
/G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar