Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första kamera: Hjälp mig välja!

Produkter
(logga in för att koppla)

Duras

Ny medlem
Tjenare!
Jag ska köpa min första kamera och har väldigt begränsad kunskap i just detta område. Jag ska resa ner till Italien och njuta av fotboll. Skulle därför vilja ha tips på kamror som klarar av det med fin kvallité på bilderna. Vill gärna kunna zooma skapligt iallfall då det inte alltid är garanterat att man kommer få sitta nära planen då San Siro är stort. Har tänk mig att lägga ner kanske 5000-7000kr, hoppas det är tillräckligt för att klara av kraven!

Tacksam för er hjälp, tack!
 
Vill gärna kunna zooma skapligt iallfall då det inte alltid är garanterat att man kommer få sitta nära planen då San Siro är stort.
Har du kollat hur stora kameror man får ta med sig in på San Siro? Jag har en känsla av att systemkameror kanske inte är tillåtna.
 
Har fått tips av min polare som är lite insatt i kameror och jobbar på onoff. Han tyckte att en Canon EOS 1000D skulle vara tillräcklig och galant klara av kraven. (Han har objektiv som jag kan låna). Vad tror ni, är det ett klokt val. Han ansåg att de dyrare kamerorna hade funktioner som jag inte skulle ha användning för. Åsikter? :)
 
Lyssna på Huledal.

Jag tycker definitivt att du ska lyssna på Erlands råd och kolla upp om systemkameror är tillåtna på läktarplats på San Siro.
Det är allt annat än självklart.
Är det inte tillåtet, så kan du lugnt räkna med att du kommer att få din utrustning inlåst under matchen.
Jag vet att sådant har hänt, och händer regelbundet.
Inte minst i Seria A.
 
Jag tycker definitivt att du ska lyssna på Erlands råd och kolla upp om systemkameror är tillåtna på läktarplats på San Siro.
Det är allt annat än självklart.
Är det inte tillåtet, så kan du lugnt räkna med att du kommer att få din utrustning inlåst under matchen.
Jag vet att sådant har hänt, och händer regelbundet.
Inte minst i Seria A.

Jobbar på det!
 
Dessutom tror jag att det är ganska stor risk att du ska bli besviken om du tror att det ska gå att ta några vettiga fotbollsbilder från läktaren på San Siro. Oberoende av utrustning.

Klart det går! Alla tifo och ultras kommer gå fint, har dessutom köpt de dyraste billjetterna som gick där jag beställde så har hyfsad plats..
 
Klart det går! Alla tifo och ultras kommer gå fint, har dessutom köpt de dyraste billjetterna som gick där jag beställde så har hyfsad plats..
Ja, bra översikts- och publikbilder får du säkert, men det klarar du med en hyfsad kompaktkamera (som du dessutom förmodligen få ta med in). Det jag menade är svårt är bilder på själva spelet och spelarna.
 
Om OK att ta med kameran in på San Siro

Har en vän som ofta är på San Siro och kollar fotboll.

Enligt honom är det både beroende på vilken typ av evenemang, just fotboll brukar vara OK, men det mesta hänger på den som kollar av din biljett och dig när du går in.

Dåligt humör så kommer inga kameror med, bra humör OK att ta in kamera, dvs svaret är KANSKE

han brukar lämna systemkameran hemma och gömma sin långzoomare i fickan och hoppas på det bästa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.