Annons

Min Canon 40D är DÖD...HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

2L8

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag laddade batterierna under natten, sen när jag stoppade i dom fungerade kameran. Efter att jag hade kommit ut till gömslet och riggat klart allt, då när jag skulle sätta på kameran var den död! Den reagerar inte på någonting.
Jag har batteripack, jag har provat att köra ett batteri i taget och utan batterigreppet! Ingenting händer!
Sen plötsligt börjar printknappen och lampan för minneskortet blinka samtidigt! utan att kameran är påslagen! Den står i OFF läget! Öppnar jag batteriluckan slutar det blinka! Så fort jag stänger den börjar det blinka igen!

Någon som vet vad det kan bero på! Jag misstänker FUKT då det blev rätt fuktigt i gömslet innan spritvärmaren hade värmt hela schabraket!

/Help Me Obi One Kanobi, You Are My Only Hope ;)
 
Hej!
Jag laddade batterierna under natten, sen när jag stoppade i dom fungerade kameran. Efter att jag hade kommit ut till gömslet och riggat klart allt, då när jag skulle sätta på kameran var den död! Den reagerar inte på någonting.
Jag har batteripack, jag har provat att köra ett batteri i taget och utan batterigreppet! Ingenting händer!
Sen plötsligt börjar printknappen och lampan för minneskortet blinka samtidigt! utan att kameran är påslagen! Den står i OFF läget! Öppnar jag batteriluckan slutar det blinka! Så fort jag stänger den börjar det blinka igen!

Någon som vet vad det kan bero på! Jag misstänker FUKT då det blev rätt fuktigt i gömslet innan spritvärmaren hade värmt hela schabraket!

/Help Me Obi One Kanobi, You Are My Only Hope ;)

Problemet är kanske mer att du har en kall kamera och sedan snabbt värmer upp gömslet. Borde väl vara ungefär samma sak som att ta in sin kalla kamera i värmen.

Låt den torka ett par dagar utan batterier så kommer den nog fungera igen.

Sen kanske det är en idé att inte ta upp kameran innan det blivit varmt i gömslet.
Om du vill ta den risken. Det brukar ju dyka upp oanade tillfällen när kameran är i väskan =)
 
Lite mysko att min gamla 350D går som tåget men inte den nya 40D som ska vara lite mer vädertätad! Det tog ganska lång tid innan gömslet blev varmt men det kanske räcker för att ta kål på kameran!

Får prova att låta den vila ett tag då!

/M
 
Lite mysko att min gamla 350D går som tåget men inte den nya 40D som ska vara lite mer vädertätad! Det tog ganska lång tid innan gömslet blev varmt men det kanske räcker för att ta kål på kameran!

Får prova att låta den vila ett tag då!

/M

Ja det är lite lustigt sånt där.

Nackdelen med vädertätning är ju att om det lyckas komma in fukt, kommer den ju inte ut i första taget.
Använder du vädertätad optik?
 
Ja jag kör 300/2,8L IS USM
Det är sant som du säger att fukten stannar inne i kameran om den är tätad!
 
Hej!
Jag laddade batterierna under natten, sen när jag stoppade i dom fungerade kameran. Efter att jag hade kommit ut till gömslet och riggat klart allt, då när jag skulle sätta på kameran var den död! Den reagerar inte på någonting.
Jag har batteripack, jag har provat att köra ett batteri i taget och utan batterigreppet! Ingenting händer!
Sen plötsligt börjar printknappen och lampan för minneskortet blinka samtidigt! utan att kameran är påslagen! Den står i OFF läget! Öppnar jag batteriluckan slutar det blinka! Så fort jag stänger den börjar det blinka igen!

Någon som vet vad det kan bero på! Jag misstänker FUKT då det blev rätt fuktigt i gömslet innan spritvärmaren hade värmt hela schabraket!

/Help Me Obi One Kanobi, You Are My Only Hope ;)

Min 50D med batteripack (samma som du har) ställer till samma sak, oavsett om det är varmt eller kallt, när kameran inte fungerade plockade jag bort packet och körde utan...inget problem sedan dess...Dessutom var mitt batteripack ca 3 veckor gammalt (nytt alltså).
 
Byte av spänningskort.

Nu har Infocare skickat min kamera! Dom har bytt spänningskort. Garantireparation!
 
Inget ovanligt:(

Hej!
Jag laddade batterierna under natten, sen när jag stoppade i dom fungerade kameran. Efter att jag hade kommit ut till gömslet och riggat klart allt, då när jag skulle sätta på kameran var den död! Den reagerar inte på någonting.
Jag har batteripack, jag har provat att köra ett batteri i taget och utan batterigreppet! Ingenting händer!
Sen plötsligt börjar printknappen och lampan för minneskortet blinka samtidigt! utan att kameran är påslagen! Den står i OFF läget! Öppnar jag batteriluckan slutar det blinka! Så fort jag stänger den börjar det blinka igen!

Någon som vet vad det kan bero på! Jag misstänker FUKT då det blev rätt fuktigt i gömslet innan spritvärmaren hade värmt hela schabraket!

/Help Me Obi One Kanobi, You Are My Only Hope ;)

Hej du!
Jag har haft 2 st 40D med samma problem båda blev inbytta av canon. Något är fel på mainboarden med batterinivåerna så kameran funkar i 10 sekunderna sedan slår den ifrån och startar inte igen. Så det tragiska är att det tydligen blir ganska dyrt att reparera. Så lycka till jag köper inte nån 40D igen iallafall.
 
Aha, men tur att det går på garantin då! Men det verkar inte vara så många som har råkat ut för det! inte vad jag har läst iallafall! Vore bra om alla som har haft nåt fel på kameran skriver det så man kan felsöka lite själv innan man skickar in den!

/M
 
Aha, men tur att det går på garantin då! Men det verkar inte vara så många som har råkat ut för det! inte vad jag har läst iallafall! Vore bra om alla som har haft nåt fel på kameran skriver det så man kan felsöka lite själv innan man skickar in den!

/M

Jäpp Garanti är bra men det verkar som om man köpt den utanför sveriges gränser så kan det bli gnäll. Så svensktköpt är säkrast. Men den första 40:an jag hade den var inne på service 2ggr utan att felet blev avhjälpt med en ny kamera den 3:e gången jag skickade tillbaka den, men det tog 2 månader och innan jag fick en ny av canon. Så dom var superschyssta på Scandinavian photo i Mölndal så jag köpte en ny där sen tog dom den nya tillbaka när jag fick utbyteskameran av canon. Det kallar jag service.Men numera bytte jag till 50D Kan rekommenderas:)
 
Det är fan inte möjligt!

Jag hämtade nyss kameran som hade varit på lagning hos Infocare! Dom säger sig ha bytt spänningskort i kameran på garanti!!!

DÖM OM MIN FÖRVÅNING....KAMERAN ÄR FORTFARANDE STENDÖD....Verkar som dom bara har skickat tillbaka kameran utan att ha gjort nånting!!!

Kan man kräva ett nytt hus från Canon omedelbart eller? Här har man gått och väntat i 3 veckor så när den äntligen kommer tillbaka så är det fortfarande fel på den....

/S U C K.....
 
Det visade sig att ett av mina batterier också var trasigt! När jag kör med 1st i batteripacket så fungerar kameran!
Lite tur i oturen alltså!

/M
 
Jaha....idag hände det igen! samma fel på kameran! stendöd! Blir att skicka in den igen! För samma fel!
Jag satt i gömslet och skulle sätta på konvertern! Jag satt på kameran och den var stendöd!

Vad är det som kan göra att spänningskortet går sönder? Lite temperaturskillnad ska den väl klara av! Min gamla 350D tickar utan problem i samma miljö!

/suck vilken julklapp man fick
 
Jaha....idag hände det igen! samma fel på kameran! stendöd! Blir att skicka in den igen! För samma fel!
Jag satt i gömslet och skulle sätta på konvertern! Jag satt på kameran och den var stendöd!

Vad är det som kan göra att spänningskortet går sönder? Lite temperaturskillnad ska den väl klara av! Min gamla 350D tickar utan problem i samma miljö!

/suck vilken julklapp man fick

Men faen vad surt..
Du kör möjligen inte med något piratbatteri eller så?
 
Skulle det spela någon roll om det inte är originalbatteri?

/Magnus

Vet inte, tänkte att de kanske har sämre kvalitet..?

Själv har jag inte haft några problem med min 40D, den blev rejält blöt i somras när jag fotade i ett regn så jag var faktiskt lite orolig men det gick bra.
 
Död eos 40D

Pirat batterier eller inte spelade ingen som helst roll för min del.
Jag hade ett orginal samt ett hähnel. Men däremot så tog det mig styvt 2 månader i väntan på att få kameran utbytt. (assist i Norrköping) Fastän jag lämnade in den hos RC i Gbg. Men jag fick oväntad hjälp av Scandinavian photo i mölndal Percy mannen:) lovade att jag kunde få lämna den nya i avräkning mot den nya jag kvitterade ut så jag sparade 3 veckor innan jag fick den nya kameran från assist/canon. men det är så fruktansvärt tradigt att behöva strida som en galen Hannibal för att få kameran åtgärdad.....Och ännu värre sitta i gömsle och så tvärdött lopp HUGA jag hade blivit bindgalen typ drulleförsäkring ojdå tappade den i skogstjärn borta.... det går fortare kanske..

Hur som helst lycka till.
Eller skit i 40:an och skaffa en 50:a istället mmmmmm kan rekommenderas hehe.
 
Pirat batterier eller inte spelade ingen som helst roll för min del.
Jag hade ett orginal samt ett hähnel. Men däremot så tog det mig styvt 2 månader i väntan på att få kameran utbytt. (assist i Norrköping) Fastän jag lämnade in den hos RC i Gbg. Men jag fick oväntad hjälp av Scandinavian photo i mölndal Percy mannen:) lovade att jag kunde få lämna den nya i avräkning mot den nya jag kvitterade ut så jag sparade 3 veckor innan jag fick den nya kameran från assist/canon. men det är så fruktansvärt tradigt att behöva strida som en galen Hannibal för att få kameran åtgärdad.....Och ännu värre sitta i gömsle och så tvärdött lopp HUGA jag hade blivit bindgalen typ drulleförsäkring ojdå tappade den i skogstjärn borta.... det går fortare kanske..

Hur som helst lycka till.
Eller skit i 40:an och skaffa en 50:a istället mmmmmm kan rekommenderas hehe.

Hehehe...jag blev bindgalen och lovavde mig att inte röra någon kamera tills jag fått tillbaka 40dn!
Går kameran sönder igen så tror jag man har rätt att få produkten utbytt till en likvärdig produkt! Det förhoppningsvis blir en 50D:) Jag är säker på att den kommer att pajja igen! Brukar hända mig!

Jag har köpt kameran på cyberphoto men jag har inte kontaktat dom utan vänt mig direkt till canons serviceverkstad för att skynda på det hela! Jag kanske borde prata med cyberphoto iallfall!

/M
 
Hehehe...jag blev bindgalen och lovavde mig att inte röra någon kamera tills jag fått tillbaka 40dn!
Går kameran sönder igen så tror jag man har rätt att få produkten utbytt till en likvärdig produkt! Det förhoppningsvis blir en 50D:) Jag är säker på att den kommer att pajja igen! Brukar hända mig!

Jag har köpt kameran på cyberphoto men jag har inte kontaktat dom utan vänt mig direkt till canons serviceverkstad för att skynda på det hela! Jag kanske borde prata med cyberphoto iallfall!

/M

40d är väl mer likvärdig med 40d än 50d är med 40d? :p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.