Annons

Millmetrar som räknas...

Produkter
(logga in för att koppla)

MisterMattias

Aktiv medlem
Jag skrev ut 12 foton i storlek 50 x 70 cm till min fotoutställning. Det var en ganska stor och väletablerad firma jag anlitat, och utskrifterna såg jättebra ut. Men då jag nån vecka senare skulle rama in fotona insåg jag att fotona var på 50,05 och 70,05 cm - de var alltså fem millimeter för stora både på längden och bredden. Detta trots att de på utskriftsstället sagt att om jag gjorde fotona i 50 x 70 i Photoshop så skulle utskrifterna också bli i den storleken.

Är det här nåt man får räkna med varje gång man skriver ut, att det blir ett litet tillägg? Ska jag istället skriva in i Photoshop att fotona ska vara 49,05 x 69,05, för att vara på den säkra sidan?

Inte vidare kul att ta fram saxen eller en riktigt vass kniv och sen försöka kapa 5 mm på tolv foton man ska sälja. Tursamt nog känner jag en som jobbar på tryckeri, som kunde klippa till alla foton i en ganska smidig maskin. Men vad gör man om man inte har den möjligheten? Och vad gör jag om en kund vill efterbeställa ett foto i samma storlek? Antar att kunden kan bli lite irriterad om fotona inte går in i ramarna...
 
Det verkar konstigt. Det enda jag kan tänka mig är att firman har lagt till 5 mm skärsmån, eftersom man annars hade fått skära ner utskriften efter den vita kanten och det är inte alltid så lätt. Om det är så har firman missat att skära efter ditt beställda format.
 
MisterMattias skrev:
Men då jag nån vecka senare skulle rama in fotona insåg jag att fotona var på 50,05 och 70,05 cm - de var alltså fem millimeter för stora både på längden och bredden.

Vad är bilderna utskrivna på för material? Använder du papper får du räkna med att det är ett levande material som kan öka i storlek när det är fuktigt och dra ihop sig när det torkar. 5 mm låter ganska mycket för en så pass liten bild, men papper kan ändra sig i storlek mer än man tror.
Stefan
 
Re: Re: Millmetrar som räknas...

stefohl skrev:
Vad är bilderna utskrivna på för material? Använder du papper får du räkna med att det är ett levande material som kan öka i storlek när det är fuktigt och dra ihop sig när det torkar. 5 mm låter ganska mycket för en så pass liten bild, men papper kan ändra sig i storlek mer än man tror.
Stefan

Det är pappersutskrifter, men att alla skulle utvidga sig exakt 5 mm låter lite osannolikt, de har även legat i olika rullar. Det kan handla om en skärsmån, ja, men borde de inte förvarna om det på beställningssidan? Jag klippte till bilderna precis så jag ville ha dem, och då jag redan fått ta bort 5 cm från början (utskrifterna blir i 50 x 75 cm om man inte redigerar - men standard för ramar verkar vara 50 x 70, så...) och nu fick jag ta bort ytterligare 5 mm. Lite underligt tycker jag, men jag får väl se vad de säger på företaget som skrivit ut fotona.
 
Re: Re: Re: Millmetrar som räknas...

MisterMattias skrev:
Det är pappersutskrifter, men att alla skulle utvidga sig exakt 5 mm låter lite osannolikt, de har även legat i olika rullar.
Ja, det är osannolikt att de har expanderat lika mycket på båda ledderna. Oftast rör sig papper mycket mer i en riktning än i den andra.

Stefan
 
Vad har du använt för program att redigera bilderna med, samt vilket filformat har du exporterat dom ?
 
gurrizz skrev:
Vad har du använt för program att redigera bilderna med, samt vilket filformat har du exporterat dom ?

Jag skrev in 50 i bredd och sen 70 i höjd i CS2 och trodde att allt skulle vara frid och fröjd då. Det är jpeg-bilder som gäller, och jag öppnade och dubbelkollade formaten på alla innan jag skickade in dem. Där står det exakt 50 och 70, inte 50,5 och 70,5 (jaja, jag skrev fel förut), så jag trodde det skulle bli exakta mått. Speciellt när företaget sa att bredden på utskriften alltid blev 50 med den skrivaren antog jag att det var vad jag skulle få...
 
Allright!

Det är inte du som gjort något fel. Det är skrivaren som företaget i fråga har använt. Troligtvis så är det en bläckstråleskrivare, som antingen är oskynkad, okalibrerad eller dyl.
Detta är samma problem som att billigare skrivare ger 0,5mm indrag då du skriver ut en PDF som är exporterad från något program.

Surt men sant. Jag hade gått tillbaka och lagt en anmärkning på detta (om du inte fått bilderna ruggigt billigt. ;)) Är nog heller inte inlämninsställets fel, då dom kanske skickar iväg det för utskrift.
 
gurrizz skrev:
Allright!

Det är inte du som gjort något fel. Det är skrivaren som företaget i fråga har använt. Troligtvis så är det en bläckstråleskrivare, som antingen är oskynkad, okalibrerad eller dyl.
Detta är samma problem som att billigare skrivare ger 0,5mm indrag då du skriver ut en PDF som är exporterad från något program.

Surt men sant. Jag hade gått tillbaka och lagt en anmärkning på detta (om du inte fått bilderna ruggigt billigt. ;)) Är nog heller inte inlämninsställets fel, då dom kanske skickar iväg det för utskrift.

Nej, det var inte överdrivet billigt det här. Skönt att höra att det inte verkar vara jag som har felat. Vi får se vad de har för svar, jag ska ta upp det med dem då de öppnar imorgon. Ingen idé att skälla på de som står i kassan, nej. Men nånstans har det ju blivit fel på vägen, och det kan ju vara bra om de ställer in skrivaren ordentligt till framtida kunders beställningar.
 
Re: Re: Re: Re: Millmetrar som räknas...

stefohl skrev:
Ja, det är osannolikt att de har expanderat lika mycket på båda ledderna. Oftast rör sig papper mycket mer i en riktning än i den andra.

Stefan
Jag har jobbat med papper för tryck under större delen av mitt liv och kan bekräfta vad Stefan säger.
Cellulosafibern är egentligen en kapilär alltså ett tunnt rör.
Det anpassar sig mycket snabb till luftens relativa fuktighet.
Fibern suger upp eller avger vatten. Detta får den att bli tunnare eller tjockare men inte längre eller kortare.
Skulle det vara fuktigheten som påverkat formatet skulle du bara ha formatökning i en ledd tvärs fiberriktningen. Dessutom skulle du förmodligen ha ett skålformat, vågigt eller buckligt ark.
Så du kan nog utesluta detta. Om papper giljotinskärs vid bruket så är det svårt att hålla exakt format eftersom den är en manuell process. Därför man kanske skär med lite marginal och räknar med att färre klagar om formatet är lite större än om det är lite mindre.
Hur som helst var dina ark med all sannolikhet för stora redan när de stoppades i printern.
 
Beställde du från Crimsons PRO-tjänst? Där anges det exakta formatet för en Lambada 50x70 cm till 505x705 mm. Kan misstänka att andra labb kör samma princip.

Vad man skriver in i PS har absolut ingen för hur stor utskriften blir.
 
a_mattsson skrev:
Beställde du från Crimsons PRO-tjänst? Där anges det exakta formatet för en Lambada 50x70 cm till 505x705 mm. Kan misstänka att andra labb kör samma princip.

Vad man skriver in i PS har absolut ingen för hur stor utskriften blir.

Nej, det var inte på Crimson, men det låter ju som om det kan vara en princip även andra kör på. Hade jag inte skrivit in andra proportioner i PS så hade jag fått en 50 x 75-bild ju, som inte alls hade passat i 50 x 70-ramen, så lite roll spelar det väl ändå? De sa två gånger att det mått jag skriver in i PS är det jag får som utskrift.
 
Förmodligen har ni pratat förbi varandra.
De har menat att tryckytan (printytan i det här fallet) är 50x70 cm. Men du menade att arkformat skulle vara 50X70 cm.
När man t.ex. trycker en poster på 70x100 cm så så gör man det oftast på ett arkformat som är 72x102 cm för att få rum med griparkant och rum för renkärning.
När det är tryckt renskärs det till 70x100 cm.
Det är vad labbet borde ha gjort men ni missförstod nog varandra där.
 
Flash Gordon skrev:
Förmodligen har ni pratat förbi varandra.
De har menat att tryckytan (printytan i det här fallet) är 50x70 cm. Men du menade att arkformat skulle vara 50X70 cm.
När man t.ex. trycker en poster på 70x100 cm så så gör man det oftast på ett arkformat som är 72x102 cm för att få rum med griparkant och rum för renkärning.
När det är tryckt renskärs det till 70x100 cm.
Det är vad labbet borde ha gjort men ni missförstod nog varandra där.

Ah, tänk vad man kan lära sig en söndagkväll med lite hjälp från välvilliga medfotografer där ute. Antar att jag får skylla mig själv som inte gjorde en kontrollmätning av det första fotot jag skrev ut som ett test då. Det såg bra ut och då körde jag vidare på samma företag, då jag bor 50 meter från uthämtningsstället. Man får tala klarspråk, antar jag, och nu vet jag att man måste tänka på skillnad mellan arkformat och tryckyta. Där ser man.

Tack för alla svar! En mycket lärorik kväll det här. Åtminstone för mig.
 
Bifogar nu det svar jag fick idag från utskriftstället. Där ser man...

"Hej,
fotopappersrullarna i skrivaren är 50,5 därav din storlek på bilderna, fotopapperstillverkaran har aldrig standardiserat sina papper gentemot
ramtillverkarna, ett problem som fotografer har brottats med genom tiderna.

då vår information om exakta pappersmått vid beställning av större storlekar inte funnits tillgänglig på sidan då du beställde bifogar jag
en rabatt kod som ger dig 25 kr i rabatt vid framtida beställningar."

Wohoooo. Lycka. :]

Det gäller att vara försiktig framöver, då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.