Annons

Miljö porträtt - utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Jag skulle någon gång vilja fota mina vänner på deras respektive jobb. Tanken är dels att få ett porträtt, men även att få se dom i sin arbetsmiljö. I mångt och mycket är ju ens självbild rätt starkt knuten till vad man gör. Utseende, yrke och den utrustning som används i jobbet lär ju förändras över tiden oavsett vad man gör.

Men nu mina fundering:

Vad ska jag använda för utrustning? Tror själv på mellanformat ( hasselblad eller mamiya 6/7 ? ) för att kunna göra lite större och detaljrikare kopior. Eller räcker småbild?

Ljus? Mitt största aber - hur ska jag lösa det? Har nu min Canon 420 ex och en gammal Metz 45ct1, men jag måste kanske komplettera med bättre blixtar och paraplyer?

Någon som har tips/synpunkter på genomförandet av projektet?

mvh
Peter

Nja, om du ska göra miljöporträtt så glöm det där med paraplyer och reflektorer. Det tar för lång tid att sätta upp och modellen som antagligen inte är van att fotograferas kommer att bli nervös och spänd och det går åt åtta rullar film innan han/hon slappnar av. Möjligtvis kan man improvisera på plats om det går.

Småbild eller mellanformat beror väl dels på hur stora kopior du ska göra, man jag har dragit upp till 22x32 ungefär med småbild utan problem. Det handlar mer om vad du trivs att jobba mer. Själv skulle jag utan tvekan välja småbild.

En kraftigare blixt kan vara till hjälp, men nyttan är klart överdriven. Fotografering utan blixt och med lite längre slutartider kan ge spännande resultat.

Mvh
Maverick

Vilka arbetsmiljöer talar vi om här?

Personligen tror jag att befintligt ljus blir finare, kanske en sån där skärm kan hjälpa till också.

/// Fredrik hann före

Det handlar om industrilokaler belysta med lysrör, daghem, källarlokaler, personer i bilar, utomhus - ja allt möjligt egentligen. Film har jag tänkt mig färg negativ - portra 160 eller 400.

Eftersom det verkar kunna bli tidvis mörka lokaler så är väl 400 att föredra eller planera noga så att du har rätt filmhastighet i kameran.

När det gäller filmval så föreslår jag att du väljer Porta XXX NC då den är mindre känslig för färgstick som jag ser det.

/Maverick

Ok, men vad tror ni om ljuset? Kan man sätta ett paraply på Metz 45:an och nyttja den tillsammans med Canons 420? Om man nu kör småbild förståss.

Mellanformat och 1-2 Metzar med paraplyer? Räcker det för att få till ett vettigt allmänljus? Eller kommer bakgrunden att försvinna? Beror väl på slutartid iofs, men med mellanformat borde väl 400 funka även i förstoringar upp till 30x30.

Det låter som ett jobb för Leicas ljustarka vidvinklar kombinerad med en mellan- till högkänslig film.

Egentligen kan man använda det mesta. Men vill man ha lite snyggt ljus så använd ett stort vitt paraply 105 cm i diameter till Metzen. Det är en kombination jag själv använder. Det blir bara onödigt komlicerat med fler ljuskällor och sällan bättre.

Jag tycker inte at an behöver ha befintligt ljus för att det ska funka dokumentärt. Men jag tycker att du ska ha ungefär samma ljus på alla. Man kan säga att du belyser det du vill uppmärksamma.

Tiden för uppmonteringen av prylarna kan du använda för att mjuka up modellen genom att prata mycket. Modellen hinner vänja sig vid att du är där och du kan få en naturlig kontakt innan du tar upp den hotfulla kameran.

Räcker ett ljus?

Räcker det med ett ljus snutt uppifrån sidan, tex metzen + 105 cm paraply? Eller ska man köra ljuset rakt på med paraplyet som reflektor?

Jag menar att blixten ska reflekteras i ett paraply ch inte igenom ett halvgenomskinligt.

jag har fotograferat tusentals porträtt och gruppbilder inomhus och tycker att ett brett reflekternade vitt paraply är överlägset. Det ger ett brett och mjukt ljus. Särskilt vid gruppbilder är det överlägret mot att köra med två blixtar. Med en ljuskälla kan du gömma skuggan bakom guppen.

Ok

Så om jag fattat det rätt kan jag prova med följande:

1. Mäta befintligt ljus, tex 1/15 och f16

2. Ställa Metzen på f22, studsa den i ett paraply placerat rakt framför personen. Tid 1/15 bl 22 och låta sensorna i blixten dosera.

3. Förvänta mig en skarp person porträtterad ( om de satt stilla ) en något mörkare bakgrund utan skugga, och miljö synlig i bakgrunden.

Borde kanske funka?

Du behöver kanske inte blända ner fullt så mycket. Bländare 11 eller t o m 8 borde kanske räcka om du kör med vidvinkel. Du skulle nästn prova att ta en provrulle om du ska plåta många olika personer så att du får till blandningen av befintligt ljus och blixtljus. Det blir långa upladdningstider om du ska kräma på fullt.

Jag skulle vilja göra kopior i ca 30x30 cm så jag gissar att jag måste ha neg från MF, speciellt om jag vill använda 400 film? Visst borde Portra 400 ge bra detaljrikedom?

Om jag ska köra med Hasselblad verkar ju ett polaroidbakstycke perfekt för att bedömma blandningen av befintligt och blixtljus, då jag kommer att fota i många olika miljöer? Är ett polaroidbakstycke mkt dyrare än ett vanligt magasin?

Tror att ett polaroidbakstycke är lite billigar begagnat än ett vanligt. jag har tagit n del bilder, t o m bröllopsblder, med Fujis 800-film i bladaen. Det blev riktigt bra. Kanske värt att testa? Den håller nog till 30x40.

Jag håller på med samma sak just nu... Lättast är att bounca en ttl blict på en vit vägg för att få lite levande ljus... Men jag sätter helst upp två blixtar för att få rätt stämning... Det tar inte alls så lång tid och om personen i fråga störs av det så kan man be dom ta en kopp kaffe i tio minuter så man får ytan för sig själv :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar