Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

Alltid en bättre affär bakom hörnet?

Köpte ett demoex av Olympus OM-D E-M5. Ca 8500 i handeln, och för 6500 var det inte dumt. Men nu har Cyberphoto sänkt priset på ny kamera till ca 7000 och slänger då med en 45mm:s fast glugg. Känns lite jobbigt just nu. Ska man orka byta? Eller vara nöjd?
 
Köpte ett demoex av Olympus OM-D E-M5. Ca 8500 i handeln, och för 6500 var det inte dumt. Men nu har Cyberphoto sänkt priset på ny kamera till ca 7000 och slänger då med en 45mm:s fast glugg. Känns lite jobbigt just nu. Ska man orka byta? Eller vara nöjd?

Det är nog bäst att vara nöjd. Kameramodeller är kortlivade nu för tiden. Priserna faller så snart en ny modell är på gång. Men den gamla modellen blir ju inte sämre för att den kommer en ny.
 
Objektiv

Tänker köpa en telezoom till min OM-D här finns ju massor av kunskap, vad skall man köpa?? Maxpris 10.000:-
 
Tänker köpa en telezoom till min OM-D här finns ju massor av kunskap, vad skall man köpa?? Maxpris 10.000:-
Vilken typ av telezoom tror du att du vill ha? Ljusstarkt, litet och lätt, extra lång brännvidd, superzoom, billig?
(Alla de egenskaperna går inte att få i samma objektiv. :)
 
Det optiskt bästa av de telezoomar som finnsför m4/3 är Panasonic 35-100/2,8, pris ca 12 000:-Mest prisvärt är Olympus 40-150/4-5,6 R och det kan du hitta för ca 1500 ibland när det är kampanj, annars ca 2700. Det är förvånansvärt bra för priset och mycket skarpt mellan 70 och 100, men lite mindre skarpt utanför detta område. Det finns längre telen också. Olympus 75-300/4,8-6,7 II kostar ca 5500 men är inte riktigt lika skarpt som 40-150. Långt blir det ialla fall, motsvarande 600 mm i småbildsformat.

Men har du en E-M1 med fasdetekterande AF kanske ett 4/3 kan vara intressant, då behöver du en 4/3-m4/3 adapter också . Bland 4/3 objektiven finns en del riktigt bra gluggar men också till höga priser, till exempel ett 35-100/2,0 för 28 000!

Olympus kommer med ett 40-150/2,8 Pro senare i år och även ett 300/2,8 längre fram. Pris okänt, men det blir nog inte billigt. Båda för m4/3 alltså.
 
Ett ljusstarkt runt 50-200 eller 50-300

Ja några ljusstarka sådana finns tyvärr inte, se mitt inlägg från igår. Oly 75-300/4,8-6,7 och Panasonic 45-200/4-5,6 kan knappast kallas ljusstarka. Inget av dem är direkt högpresterande, men de har hyfsad skärpa.

Just längre telezoomar av hög kvalitet är vad som främst saknas för m4/3. Det enda som finns är Pana 35-100/2,8 och det är ju inte direkt långt (motsvarar 70-200). Ett fast teleav mycket hög kvalitet är Oly 75/1,8 (motsvarar 150 mm), ett av de skarpaste objektiv som finns faktiskt). Många kör med adapter och äldre telen för t ex Canon eller Nikon med gott resultat, men då får man inte autofokus.

Mitt råd är ett Oly 40-150/4-5,6 i väntan på att nya objektiv dyker upp.
 
Glöm inte Digital Zuiko 50-200/2,8-3,5. Med det objektivet får du visserligen långsam autofokus på E-M5, men har du en E-M1 så bör det funka finfint.
 
Rätt använt ger Panasonic 100-300 mm bra resultat. Pixelpeepare hittar en viss mjukhet i 300 läget. Nedbländat ett steg och på stativ så är det bättre än sitt rykte.
 
Det har inget stativfäste. Hur besvärligt är det att få ekipaget stadigt på ett stativ?
 
All-Round zoom

Glöm inte Digital Zuiko 50-200/2,8-3,5. Med det objektivet får du visserligen långsam autofokus på E-M5, men har du en E-M1 så bör det funka finfint.

Nämnda objektiv är alldeles lysande speciellt andra utgåvan med den snabbare AF, men det är som sagt beroende på om det E-M5 eller E-M1 som är den aktuella kameran. Dock måste jag inflika att även om det är den sistnämnda det rör sig om får jag inte samma hastighet i AF som på E3 eller E5 även om det för all del inte är dåligt.
Däremot anser jag inte att 50-200/2,8-3,5 är något man inte har på en OMD kamera för jämnan, det är alldeles för tungt och klumpigt på det lilla huset och obalanserat, även om man har ett batteripack påmonterat. I väntan på kommande PRO-zoom (lär tydligen dyka upp i höst) som anges i något inlägg ovan skulle jag i stället rekommendera Olympus 14-150 (motsvarande 28-300 i småbild) vilket är väldigt kompakt, lätt och synnerligen all-round som därmed alltid kan vara påmonterat. Skall jag endast ha ett objektiv med mig är det som åker på. Använder det på en E-PL5 speciellt på resor då man önskar mindre packvolym och minimal vikt. Det är skarp (speciellt från 25-100) men kan ge lite CA på tele-läge med höga kontraster men är mest märkbart vid rejäla förstoringar. Nackdelen är den svaga ljusstyrkan vilket försvårar möjligheten att få till bilder med kort skärpedjup.
 
Jag har det gamla zuiko (4:3) objektivet 70-300. På min E3 var det alldeles förträffligt. Och det fokuserar rimligt snabbt på min E-M1. liksom de andra zuikogluggarna. Jag har också provat Pansonics m43 100-300 som fungerar bra.

Finessen med alla dessa, inklusive Olympus m43 objektiv 75-300 är att dfe är behändiga storleksmässigt, man behöver inget extra stativfäste, inte minst för att hela ekipaget inte blir så tungt. Sen är de tämligen jämbördiga bildmässigt. Nackdelen är att de inte är så ljusstarka, men då de för mig har använts dagtid har de fungerat väldigt bra.
 
Jag är intresserad.

Jag har Panasonic 45-200 som går att handhålla i goda förhållanden, men jag tycker att det fungerar halvbra på stativ eftersom objektivet saknar stativfäste.

Panasonic 100-300 är lockande, men jag tvekar med tanke på avsaknad av stativfäste.
 
Jag är intresserad.

Jag har Panasonic 45-200 som går att handhålla i goda förhållanden, men jag tycker att det fungerar halvbra på stativ eftersom objektivet saknar stativfäste.

Panasonic 100-300 är lockande, men jag tvekar med tanke på avsaknad av stativfäste.

De här objektiven (Pana 100-300, Olympus m43 75-300 resp Zuiko 70-300) är så pass kompakta, att det enligt min mening inte behövs något särskilt stativfäste för objektivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.