Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Fotosidan inför alltså tvångsregler

Ja, när TVÅNGSREGLER blir "ett tvång", för att en site skall kunna hålla sig flytande, då är det kanske dags att börja lura på varför det blir så.

Att siten inte är självdrivande har med bestämdhet visats, i alla fall mot Mig. Jag VET numera att jag är TVINGAD att skriva kommentarer, även på totalt ointressanta bilder.

Det jag INTE får göra i min kommentar, det är att förklara för den stackars bildskaparen varför jag ger en så totalt ointressant, ovillig och trög kommentar om i princip ingenting.

De kommentarer jag skrev där detta förklarades, de plockades bort och jag tycker helt ärligt synd om den stackare som skall få sin b8ld kommenterad av någon som är totalt ointresserad av bilden. Det kan ge men i en del fall.

Kanske blir det någon annan site som tar över efter fotosidan, för nu kommer det antagligen inte upp varken bilder eller kommentarer i en förlängning.

Lite som att dykaren själv stänger av syret och slänger tuben på 25 meters djup, redan andfådd av en jagande haj ...
 
Vi kommer att testa att lägga på en "antal kommentar vs inlagda bilder" funktionalitet i bildkritik. Den kommer innebär att man måste skriva en viss mängd kommentarer för att kunna lägga in bilder. Det kommer finns en ratio-parameter som säger t.ex 1:1. Dvs en kommentar, en bild. Man skulle även kunna säga 1:2, dvs två kommentarer, en bild. Eller ännu tajtare ratio om man så vill.

Reglen kommer att appliceras på alla bilder och historiskt, dvs har man laddat upp 100 bilder i bildkritik och skrivit 3 kommentarer, så måste man med 1:1 ration skriva 97 för att kunna ladda upp en ny bild.

Frågan är vad ni tycker är en lämplig ratio. Är 1:1 lagom eller skall vi köra hårdare?

(Vi är medvetna om att det kan bli "skräpkommentarer", men vi tar risken)
Tanken var bra, men resultatet blev inte så. Man tog inte hänsyn till historien. I mitt fall 319 kommentarer mot 180 bilder (totalt, långt ifrån så många i pooler)
Utan från ett visst datum så gällde 1:1.
Varför blev det på det viset?
 
Senast ändrad:
Ja, när TVÅNGSREGLER blir "ett tvång", för att en site skall kunna hålla sig flytande, då är det kanske dags att börja lura på varför det blir så.

Att siten inte är självdrivande har med bestämdhet visats, i alla fall mot Mig. Jag VET numera att jag är TVINGAD att skriva kommentarer, även på totalt ointressanta bilder.

Det jag INTE får göra i min kommentar, det är att förklara för den stackars bildskaparen varför jag ger en så totalt ointressant, ovillig och trög kommentar om i princip ingenting.

De kommentarer jag skrev där detta förklarades, de plockades bort och jag tycker helt ärligt synd om den stackare som skall få sin b8ld kommenterad av någon som är totalt ointresserad av bilden. Det kan ge men i en del fall.

Kanske blir det någon annan site som tar över efter fotosidan, för nu kommer det antagligen inte upp varken bilder eller kommentarer i en förlängning.

Lite som att dykaren själv stänger av syret och slänger tuben på 25 meters djup, redan andfådd av en jagande haj ...

Du är fri att tycka precis vad du vill. Personligen är jag ingen talesman för Fotosidan, men jag instämmer ändå inte i det du säger. Jag uppfattar Fotosidan som en community, ett "nätsamhälle". Den kommer att funka fint om deltagarna ser det lite som en social plikt eller åtminstone ambition att medverka till gemenskapen. Jag har funderat mycket över bildkritikfrågan, och jag har funnit att det faktiskt går att ge konstruktiv kritik på en bild, även om jag inte i och för sig är så förtjust i den. Kanske för att jag älskar bilder, jag vet inte. Jag tycker inte att det är mer än rätt att den som får kommentarer på sin bild också är beredd att ge kommentarer. Men nu säkerställer inte de systemövervakade reglerna detta. Det kan hända att du laddar upp en bild och själv ger en kommentar, och ändå får du inget tillbaka. Detta är en liten brist; jag menar att man skulle vara förpliktigad att ge en kommentar till en okommenterad bild för att kvalificera. Hur som helst, som det är nu behöver du faktiskt inte alls kommentera en bild du är likgiltig för. Det finns tusentals bilder i bildkritkpoolen, och jag är övertygad om att du kan hitta massor av bilder som du tycker om och gärna kommenterar.

Sedan tror jag inte alls att din pessimism rörande Fotosidans framtid med anledning av nyordningen kommer att besannas. Men det får väl tiden utvisa.
 
Senast ändrad:
Tanken var bra, men resultatet blev inte så. Man tog inte hänsyn till historien. I mitt fall 319 kommentarer mot 180 bilder (totalt, långt ifrån så många i pooler)
Utan från ett visst datum så gällde 1:1.
Varför blev det på det viset?

Frågan är intressant, jag vet inte svaret. Men det här drabbar ju just dem som har ett gammalt "kommentaröverskott". Har man det så är man flitig att kommentera, och då lär man väl inte ha några svårigheter att starta om från noll.
 
Frågan är intressant, jag vet inte svaret. Men det här drabbar ju just dem som har ett gammalt "kommentaröverskott". Har man det så är man flitig att kommentera, och då lär man väl inte ha några svårigheter att starta om från noll.

Jag tillhör också dem som kommenterar mycket mer än de flesta. Nu var det länge sedan jag skrev i den här tråden, men när jag gjorde det så var jag väldigt kritisk till den nya ordningen.

Att nu se att man INTE tagit hänsyn till tidigare gjorda kommentarer minskar inte min kritik. Det är ju fullständigt knasigt att man nollställt inför denna nya ratio.

Hela idén med att kommentera bilder är att göra det när man BERÖRS av en bild. Att tvingas skriva kommentarer är totalt fel väg att gå. Jag är fullständigt övertygad om att resultatet av den nya ordningen blir ett kraftigt överskott av meningslösa kommentarer. Den kritiken framförde jag redan i höstas när idén presenterades, och jag har inte ändrat uppfattning.

Att vi som kommenterat flitigt inte ens har det tillgodo, det är faktiskt bara dåligt. Den här nyheten fick mig att helt tappa sugen att bry mig om andras bilder - tyvärr. Jag vill ha positiva och negativa reaktioner på mina bilder från personer som upplevt något när de tittat på dem. Att få ratiohöjande icke-kommentarer känns totalt ointressant.
 
Hela idén med att kommentera bilder är att göra det när man BERÖRS av en bild. Att tvingas skriva kommentarer är totalt fel väg att gå. Jag är fullständigt övertygad om att resultatet av den nya ordningen blir ett kraftigt överskott av meningslösa kommentarer. Den kritiken framförde jag redan i höstas när idén presenterades, och jag har inte ändrat uppfattning.

Alltså, detta är din personliga uppfattning, som du naturligtvis får lov att ha. Personligen har jag inte alls tolkat Fotosidans presentation av bildkritkmöjligheten så som du. Jag har uppfattat att meningen med bildkommentarer och bildkritik för kritikern är att träna sitt eget bildseende och sin egen förmåga att bedöma bilder. För fotografen är meningen att de ska få hjälp att bli bättre. Detta är vad jag kallar Fotosidans folkbildande ambition. Om man inte gillar den ambitionen, det är upp till var och en. Om man inte alls gillar Fotosidan, så är det ju också upp till var och en.

Att den nuvarande ordningen skulle leda till ett överskott av meningslösa kommentarer är också en personlig uppfattning du har, ingen naturlag. Så många bilder som det för närvarande laddas upp (och så många tidigare som finns) så betraktar jag det som uteslutet att du inte kan finna bilder att gärna göra en kommentar på och kanske rent av tycka om. Så att du skulle tvingas kommentera bilder som du inte berörs av, det tror jag inte på.

Att Fotosidan förökte hantera problemet med att det var så många bilder uppladdade som aldrig blev kommenterade tycker jag är bra. Det de kommit upp med är en modell som kanske kan fungera, kanske inte -- det vet vi inte förrän den fått prövas under en tid. Det fanns en del alternativa eller kompletterande förslag, men de framstod åtminstone för mig som alltför komplicerade.

Det är berömvärt att de arbetar på att förbättra Fotosidan, och om det visar sig att just den här grejen med kvot mellan givna kommentarer och uppladdade bilder inte funkar bra, så kan man ju gå vidare med något annat.

Att vi som redan hade ett överskott av kommentarer (jag hör till dem) skulle ha blivit lurade på konfekten tycker jag är en småaktig reflexion. Vi låg före förut och kommer att göra det igen, om vi bara inte av ren stuckenhet slutar att kommentera.
 
Du är fri att tycka precis vad du vill. + forts

Jag tycker i alla fall inte TVÅNG är rätt väg.
Jag har nästan alltid försökt hålla en någorlunda jämn takt genom åren med kommentering, utan tvång.

Att tvinga fram kommentarer på bilder, bara för att de är uppe på en sida tycker jag är spåningt.

Om du "älskar bilder", så kan du säkert se skillnad på "pippifågelbilder vid fågelbordet" och en naturbild på en fågel (annars är vi fel redan här).

Jag är totalt ointresserad av fotoalbum och familjebilder som är tagna med svårighet och ändå misslyckade på autoprogram.

Enligt tvångsregler så blir jag också tvungen att uttrycka detta, vilket jag brukar avstå.

Att jag kommenterat så lite som jag gjort sista tiden, beror uteslutande på att de blir kommentarer om kommentarer, inte om bilder. Det blir för mycket tuggande och dumförklarande. så vilken dåre som helst blir mätt på det och tar det drastiska beslutet att avstå helt, till förmån för dårarna.
 
Va fan är detta nu då.. Man kan inte lägga in bilder i kritikpoler trotts man har gett mer komentarer än man fått....
 
Meningen är väl att du ger mer kommentarer än bilder du lägger in. Det spelar ingen roll hur många kommentarer du får.
 
...
Hela idén med att kommentera bilder är att göra det när man BERÖRS av en bild. Att tvingas skriva kommentarer är totalt fel väg att gå. Jag är fullständigt övertygad om att resultatet av den nya ordningen blir ett kraftigt överskott av meningslösa kommentarer. Den kritiken framförde jag redan i höstas när idén presenterades, och jag har inte ändrat uppfattning.

Att vi som kommenterat flitigt inte ens har det tillgodo, det är faktiskt bara dåligt. Den här nyheten fick mig att helt tappa sugen att bry mig om andras bilder - tyvärr. Jag vill ha positiva och negativa reaktioner på mina bilder från personer som upplevt något när de tittat på dem. Att få ratiohöjande icke-kommentarer känns totalt ointressant.

Att bara kritisera bilder man tycker är bra är väl inte så givande? Fotosidan ska väl inte vara en klubb för ömsesidigt beundrande?

Det är mycket mer utmanande att titta på en (slumpmässig) bild som ska bedömas, positivt OCH negativt. Och skriva VAD som är positivt och VAD som är negativt.
 
Jaha. Då missuppfattade jag det du skrev:
Va fan är detta nu då.. Man kan inte lägga in bilder i kritikpoler trotts man har gett mer komentarer än man fått....
(om det nu gick att fatta rätt)



Rent allmänt när jag läser vissa inlägg här undrar jag varför den ena eller andra överhuvudtagit vill lägga bilder i en kritikpool om alla andra foton resp. deras fotografer är så himladåliga att det inte går att hitta vettiga bilder. Hoppas att ni som tänker så inte förväntar er på vettiga kommentarer på era egna bilder. Vem skulle ge dem då?
 
Jaha. Då missuppfattade jag det du skrev:

(om det nu gick att fatta rätt)

Rent allmänt när jag läser vissa inlägg här undrar jag varför den ena eller andra överhuvudtagit vill lägga bilder i en kritikpool om alla andra foton resp. deras fotografer är så himladåliga att det inte går att hitta vettiga bilder. Hoppas att ni som tänker så inte förväntar er på vettiga kommentarer på era egna bilder. Vem skulle ge dem då?

Jag sitter här med liknande tanke, om man inte vill kommentera bilderna i den pool man lägger in egna bilden i är det kanske inte rätt pool. Eller rätt bild :).
 
Vadå..? Måste man komentera bilder från en pool? Räcker det inte att bara komentera bilder vart dom än ligger?
 
Du upprepar att jag har rätt till en åsikt. Varför förstår jag inte riktigt. Råder det någon tveksamhet om det?

Nej, jag är inte "stucken". Det är ett märkligt påstående. Om du läste vad jag skrev så var jag mycket konkret. Läs gärna mina tidigare inlägg i tråden också.

Självklart är det bra att genom andras bilder lära sig att se, och i förlängningen även bli en bättre fotograf. Jag kan inte se att min åsikt skulle motsäga det.

Det jag skriver är att om man - som man nu gjort - inför ett åsiktskrav så leder det ofelbart till att kvaliteten på kommentarerna går ner. "Jag måste kommentera, alltså skriver jag något". Ja, det är min personliga åsikt och ingen naturlag. Jag vet det. Åsikter är inte naturlagar, och det har ingen heller påstått.

Som jag skrivit i tråden tidigare så måste man inte alltid pröva saker för att se om de är mindre bra. Det går faktiskt att konstatera det innan. Skulle man starta företag på varje affärsidé som kläcks skulle vi få se avsevärt fler konkurser. Jag anser därför att man måste kunna kritisera förslag utan att bemötas av argumentet "provar man inget får man inget veta".

Bildkommentarer måste vara frivilliga. Många användare betalar för att nyttja Fotosidan. Trots det får de inte lägga upp bilder om de inte kommenterar andras tillräckligt ofta. Jag tycker det är märkligt.

Att kommentera bilder är något jag tycker om, men jag vill kommentera därför att jag har något att säga. När det finns ett tvång för mig att kommentera blir det inte lika intressant.

Så många bilder som det för närvarande laddas upp (och så många tidigare som finns) så betraktar jag det som uteslutet att du inte kan finna bilder att gärna göra en kommentar på och kanske rent av tycka om. Så att du skulle tvingas kommentera bilder som du inte berörs av, det tror jag inte på.

Var någonstans påstår jag att jag inte kan hitta bilder att kommentera? Du har läst väldigt illa för att komma fram till det. Jag har inget problem att hitta bilder att kommentera. Med tanke på kommentarsöverskottet som jag har förstår jag inte riktigt hur du kom fram till den slutsatsen. Jag har ju inte kommenterat det överhuvudtaget. Det jag skrev var att jag tappade sugen när man uppenbarligen nollställt ration. Jag kan inte påstå att det gav mig mer lust att bidra med bilder och kommentarer.
 
Senast ändrad:
Att bara kritisera bilder man tycker är bra är väl inte så givande? Fotosidan ska väl inte vara en klubb för ömsesidigt beundrande?

Det är mycket mer utmanande att titta på en (slumpmässig) bild som ska bedömas, positivt OCH negativt. Och skriva VAD som är positivt och VAD som är negativt.

Fast då läste du inte vad jag skrev. Jag skrev inte att man bara ska kommentera bilder som är bra. Jag skrev att jag kommenterar bilder som berör. Det är något helt annat. Jag kan bli berörd av bilder jag tycker både är bra och dåliga.

Det är bra att du tycker det är utmanande att tycka om slumpmässigt valda bilder. För mig ger det ingenting. Så mycket tid har jag inte. Jag tittar på bilder och kommenterar dem som på något sätt ger mig lust att kommentera.
 
Jag tycker i alla fall inte TVÅNG är rätt väg.
Jag har nästan alltid försökt hålla en någorlunda jämn takt genom åren med kommentering, utan tvång.

Att tvinga fram kommentarer på bilder, bara för att de är uppe på en sida tycker jag är spåningt.

Om du "älskar bilder", så kan du säkert se skillnad på "pippifågelbilder vid fågelbordet" och en naturbild på en fågel (annars är vi fel redan här).

Jag är totalt ointresserad av fotoalbum och familjebilder som är tagna med svårighet och ändå misslyckade på autoprogram.

Enligt tvångsregler så blir jag också tvungen att uttrycka detta, vilket jag brukar avstå.

Att jag kommenterat så lite som jag gjort sista tiden, beror uteslutande på att de blir kommentarer om kommentarer, inte om bilder. Det blir för mycket tuggande och dumförklarande. så vilken dåre som helst blir mätt på det och tar det drastiska beslutet att avstå helt, till förmån för dårarna.

Egentligen är jag rädd att vi redan totalt pratat förbi varandra. Och jag har ingen ambition att övertyga dig om något. Meningen med en sådan här diskussion är ju att vi var och en är fria att uttrycka vår personliga mening. Så ur den synvinkeln ger jag dig gärna sista ordet.

Men du säger faktiskt en del saker som jag helt enkelt inte förstår. Du säger alltså att du är tvingad att uttrycka din oinspirerade mening om bilder som saknar intresse för dig, och det är det jag inte förstår. Du kvalificerar dig genom att skriva en kommentar, och du kan omsorgsfullt välja ut en bild som du verkligen tycker förtjänar en kommentar. Eller hur?

Sedan är det helt klart att väldigt många tidigare inte brytt sig om att kommentera, så det blev ett växande överskott på okommenterade bilder. Det kan det fortfarande bli, men risken är troligen mindre. Om alla var som du skulle problemet aldrig ha uppstått, men just du -- som ändå så flitigt har kommenterat -- skulle helt enkelt kunna rycka på axlarna åt den där tvångsregeln. Eftersom du ändå kommenterat -- utan tvång -- så gör den ju ingen skillnad alls för just ditt sätt att arbeta.

Och inte behöver du heller kommentera andras kommentarer, om jag nu läser dig rätt. Du kan fortsätta att kommentera bilderna, precis som du tydligen alltid gjort. Så vad är problemet?
 
Senast ändrad:
Du upprepar att jag har rätt till en åsikt...

Det verkar som om du tycker att jag hela tiden missförstår dig. Och det kanske jag gör. Vad du än har haft att säga, så är det i alla fall upppenbart att du inte tycker om nyordningen. Men jag uppfattar dina invändningar som av principiell natur. Jag kan inte se att kravet på kommentarkvot i praktiken skulle påverka just ditt sätt att arbeta alls. Inte heller att de nollställt kommentarkvoten. Så varför saken egentligen skulle vara ett problem för just dig, det har jag alltså inte förstått.
 
Egentligen är jag rädd att vi redan totalt pratat förbi varandra. Och jag har ingen ambition att övertyga dig om något. Meningen med en sådan här diskussion är ju att vi var och en är fria att uttrycka vår personliga mening. Så ur den synvinkeln ger jag dig gärna sista ordet.

Men du säger faktiskt en del saker som jag helt enkelt inte förstår. Du säger alltså att du är tvingad att uttrycka din oinspirerade mening om bilder som saknar intresse för dig, och det är det jag inte förstår. Du kvalificerar dig genom att skriva en kommentar, och du kan omsorgsfullt välja ut en bild som du verkligen tycker förtjänar en kommentar. Eller hur?

Sedan är det helt klart att väldigt många tidigare inte brytt sig om att kommentera, så det blev ett växande överskott på okommenterade bilder. Det kan det fortfarande bli, men risken är troligen mindre. Om alla var som du skulle problemet aldrig ha uppstått, men just du -- som ändå så flitigt har kommenterat -- skulle helt enkelt kunna rycka på axlarna åt den där tvångsregeln. Eftersom du ändå kommenterat -- utan tvång -- så gör den ju ingen skillnad alls för just ditt sätt att arbeta.

Och inte behöver du heller kommentera andras kommentarer, om jag nu läser dig rätt. Du kan fortsätta att kommentera bilderna, precis som du tydligen alltid gjort. Så vad är problemet?

Det hade underlättat om du, som jag skrev, läst mina tidigare inlägg i tråden.

Min kritik handlar överhuvudtaget inte om att JAG måste kommentera bilder jag inte berörs av. Det jag upprepat haft synpunkter på är att det blir ett tvång ATT kommentera OM du ska få ladda upp bilder. I mina ögon är det synnerligen uppenbart att det kommer att resultera i en kvalitetsförsämring av givna kommentarer.

Ja, vi får ha olika åsikter. Varför återkommer du till det hela tiden? :)
 
Det hade underlättat om du, som jag skrev, läst mina tidigare inlägg i tråden.

Min kritik handlar överhuvudtaget inte om att JAG måste kommentera bilder jag inte berörs av. Det jag upprepat haft synpunkter på är att det blir ett tvång ATT kommentera OM du ska få ladda upp bilder. I mina ögon är det synnerligen uppenbart att det kommer att resultera i en kvalitetsförsämring av givna kommentarer.

Ja, vi får ha olika åsikter. Varför återkommer du till det hela tiden? :)

Jag må ha missuppfattat dig, men jag trodde att du var irriterad över att själv behöva kommentera bilder som du inte hade lust att kommentera. Så är det alltså inte, utan det är bara rent principiella skäl som ligger bakom ditt engagemang i diskussionen?

Blir du störd av att jag säger att vi får ha olika åsikter? Det är vanligt i diskussioner att folk blir upprörda över åsikter som de inte instämmer i. Jag har den åsikten att det är bra att påminna om att man får ha olika åsikter i diskussioner :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.