Annons

Mellanring till Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

startraker

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som vet om det går att få tag på "pirat" mellanringar till Hasselblad. För jag tycker att original är de lite väl dyra. Men kanske så är det värt det?! Någon som vet?

/Jonas:confused:

Borde väl finnas billigt (billigt i hasselbladmening) som begagnat?.. är själv väldigt sugen på att köpa en begagnad hasselblad + 80 + 50 el nått liknande.. fast 50mm är så j**la dyra.. så det dröjjer nog ett bra tag. Usch.

Jag köpte en 55mm nyligen för 650kr. Har inte sett några tredjepartstubar. Priset på mellanringarna begagnade i affärerna brukar ligga runt tusenlappen.

De två vanligaste är 55 och 21mm. Enligt en bok har de tillverkat från 1957. 10mm kom från 70-talet.

I slutet av 70-talet släpptes en serie om 8, 16, 32 och 56 mm.

Under 90-talet kom mellanringar med elektriska kontakter på 16, 32 och 56mm med efternamnet TCC.

Lite senare kom den sista serien om 16, 32 och 56mm med efternamnet E.

Tror att de två sista serierna främst är för husen i 200-serien. Om du kör med 500-serien är det nog de två för mellanringsserierna som du ska ha. Det finns även en variabel mellanring som går mellan 64-85mm.

Jag söker efter kortare ringar och kommer inte betala mer än 500-600 kr för dem. De är ganska hållbara och gamla grejer funkar bra. Men som sagt, några piratgrejer har jag inte se. Hoppas infon hjälper.

mvh
/Erik

Ojdå, glömde säga att jag menade Linser, inte mellanringar :) Tänkte att en 55mm för 650:-, verkade lite billigt.. då en 50mm kostar över 10.000:-.. (det finns väl inte ens 55mm linser)

Jaja, mitt fel.

Du menar närbildsobjektiv (macroobjektiv)? det finns 2 st specialkonstruerade, 120mm, var 5,6 tills för 15 årsedan, är nu 4,0 och 135mm som är specialgjord för Hasselblads bälg, men det är inga billiga saker, bra mycket dyrare än de vanliga (50, 80, 150mm), men 120mm är bra även på längre avstånd, hade en 5,6 förut, skarpt som en kniv!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar