Annons

Mellanring/extender till Eos 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeHardy

Ny medlem
Hejsan!
Jag är rätt ny med att fota med systemkamera, har hållit på i ungefär 3 mån och experimenterat lite.
Nu skulle jag behöva lite hjälp! för jag vill komma närmare det jag ska fota.
Jag har just nu ett CANON EF-S 55-250MM/4-5.6 IS II objektiv och skulle vilja öka brännvidden lite. Jag är väldigt nöjd med det objektivet och tänkte att jag borde kunna köpa en extender till den.
Vad tycker ni? förlorar jag något på det? Står på vissa produkter att man inte förlorar ljus eller kvalité, men ja kan inte sådant. Kan ju lika gärna vara försäljningsknep =)

Kollat på dessa
http://www.dustinhome.se/product/5010077941/kenko-mellanringsats-digital-canon-ef-s/#intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.dustinhome.se/product/5010596289/canon-extender-ef-2x-iii/#intcmp=searchProvider_dacsa

Hejsan!
Jag är rätt ny med att fota med systemkamera, har hållit på i ungefär 3 mån och experimenterat lite.
Nu skulle jag behöva lite hjälp! för jag vill komma närmare det jag ska fota.
Jag har just nu ett CANON EF-S 55-250MM/4-5.6 IS II objektiv och skulle vilja öka brännvidden lite. Jag är väldigt nöjd med det objektivet och tänkte att jag borde kunna köpa en extender till den.
Vad tycker ni? förlorar jag något på det? Står på vissa produkter att man inte förlorar ljus eller kvalité, men ja kan inte sådant. Kan ju lika gärna vara försäljningsknep =)

Kollat på dessa
http://www.dustinhome.se/product/5010077941/kenko-mellanringsats-digital-canon-ef-s/#intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.dustinhome.se/product/5010596289/canon-extender-ef-2x-iii/#intcmp=searchProvider_dacsa

Objektivet är för ljussvagt för att användas med extender. Du förlorar ett bländarsteg med 1.4x och två bländarsteg med 2x. Resultatet blir att du inte kommer kunna använda autofokus.

Även med en mellanring förlorar man ljus, osäkert om autofokusen fungerar även då.

Observera att det är skillnad på en mellanring och en extender (även kallat konverter)!

Jasså okej! Finns det något annat sätt att lyckas då? är rädd att objektiv med större brännvidd kommer vara mycket mycket dyrare?

Canons teleförlängare EF Extender 1,4X III och EF Extender 2X III går överhuvudtaget inte att montera på ditt objektiv. De behöver du inte fundera på (din andra länk).

Mellanringar kan man säkert sätta dit, men resultatet på ett sådant objektiv blir oftast inte något att hurra över. Mellanringar (som alltså inte innehåller några linser, utan bara flyttar ut objektivet en bit från kameran) fungerar oftast bättre på objektiv med enkel konstruktion (fast brännvidd, inte zoom) och speciellt på objektiv som är tänkta för närbilder.

Vad är det du ska fotografera? Eftersom du tydligen kan använda 55-250 objektivet innebär det att du har en kamera som också kan använda EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Det är ett utmärkt objektiv för närbilder, men även för allt annat där brännvidden passar. Men man kommer ganska nära motivet, då brännvidden alltså bara är 60 mm. Tänker du fotografera insekter skrämmer du nog bort dem, men till blommor och annat, som inte flyger sin väg, fungerar det utmärkt. På lite längre håll är det också ett utmärkt porträttobjektiv.

Räcker inte 60 mm till dina närbilder finns det äldre EF 100 mm f/2,8 macro USM, som är flera tusen billigare än det nyare EF 100 mm f/2,8L macro IS USM.

Att "komma närmare" kan betyda två saker
- att du ökar brännvidden för att bl.a fota saker som är långt bort och du då kommer "närmare"
- att du verkligen kommer närmare, dvs du vill ha en kortare närgräns och med detta så kan du fotografera mer "smått"

för alternativ 1 så är det längre brännvidd som gäller tex sigma 120-400 begagnat kanske från 4500:-, finns ju flera 70-300 (men ger ju inte så mycket mer än det du har). Canon 100-400 osv

för alternativ 2 så är det makroobjektiv som är den bästa lösningen, du kan nog hitta sådana i all fall begagnade från 2500:- och uppåt. På ett fast objektiv typ 50/1,8 kan man sätta en mellanring och komma ner till 1:1 eller något bättre. Objektivet kostar nog runt 900:- och mellanringarna också från 900:-.

Ja, det är ju rätt. Jag tänkte mest på närbilder, för de andra kommer man inte närmare, de blir bara större.
Men man kan mena olika saker.

Efter att ha fotat månen och flygande rovfåglar så märkte jag att jag skulle vilja komma lite närmare mina fotoföremål! Därför försökte jag hitta ett alternativ att använda. (jag vill ju inte lägga ut 18000kr på ett nytt objektiv för att fota månen och lite hökar) för att sedan låta objektivet stå. Grundtanken var att köpa något lite billigare som jag ibland kan ta fram när ja vet att ja vill komma ännu närmare ändå. än va ja kan göra med mitt teleobjektiv =)

Efter att ha fotat månen och flygande rovfåglar så märkte jag att jag skulle vilja komma lite närmare mina fotoföremål! Därför försökte jag hitta ett alternativ att använda. (jag vill ju inte lägga ut 18000kr på ett nytt objektiv för att fota månen och lite hökar) för att sedan låta objektivet stå. Grundtanken var att köpa något lite billigare som jag ibland kan ta fram när ja vet att ja vill komma ännu närmare ändå. än va ja kan göra med mitt teleobjektiv =)

Ett Sigma 70-200/2.8 II (den utan OS) + 2x Sigma konverter, långt under 18000kr, och ger dig 140-400/5.6.

OK, du vill alltså inte komma närmare utan få större förstoring. Då är det helt riktigt att det är längre brännvidd du ska ha. Alltså ingen mellanring för närbilder, utan en teleförlängare. Då var du rätt ute när du tittade på EF Extender 2X III, bortsett från att den alltså inte passar på det objektiv du har. Däremot finns det andra modeller, från andra tillverkare än Canon, som kan gå att använda.

Dock ska man ha klart för sig att de förlängarna, som ofta är hyfsat billiga, tillsammans med ditt objektiv, som också är hyfsat billigt, kan ge resultat som inte blir bättre än om du tar de bilder du redan nu kan ta och bara beskär dem i datorn.

Idén med Sigma ovan är nog en god sådan, även om jag själv inte har någon erfarenhet av den.

Köp ett begagnat Sigma 120-400 eller 150-500, de ger hyfsad bildkvalitet och kostar ca 5000 kr begagnat. Betydligt bättre än 70-200 med 2x konverter skulle jag vilja påstå ( canons dyraste alternativ undantaget)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar