Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

ost

Ny medlem
Om man vill börja med mellanformat, vad ska man skaffa då? Jag har en mycket låg budget. Vad är mest prisvärt?
Bronica S2 med både schakt- och prismasökare. Tre objektiv, Nikkor/Nikon 75/2.8, 200/4, 50/4. Magasin.
Den kostar 6750:-, är det ett bra pris?

Finns det kameror i samma prisklass som är bättre? Går det hitta billigare kameror som inte är kassa? Gör det något om en hasselblad är från -67 eller tar den lika bra bilder som en ny?

Ge mig tips!
 
S2-modellen är väl inget som får en att stå upp och hurra av förtjusning kanske, den var inte Bronicas bästa modell. Hasselblad från 60-talet är däremot alldeles utmärkt - frånsett en något mörk mattskiva. Optiskt är det knappast troligt att du kan se någon skillnad på bilderna tagna med den tidens Planar 80mm och dagens Planar 80mm utom i vissa motljussituatoner. Bättre antireflexbehandling nu, men också mycket bra på 60-talet. Däremot finns det en uppsjö med begagnade prylar till Hbl och du kan blanda nytt och gammalt i stort sett hur som helst så länge du håller dig till C/CF/CFi optik. Magasinen är bara att knäppa på efter behag och prismasökare/annan sökare också. Winder av idag kan du inte använda men det är en lätt buren förlust för de flesta.
Us
 
Borde kanske hålla mig borta från den här tråden eftersom det är jag som säljer Bronican. Ska inte beröra Bronican men jag vill dela med mig av följande.

Den första mellanformatre jag köpte var en Rooleiflex från sent 50-tal. Rollein är en tvåögd spegelreflex och har fast optik (normal på 75 eller 80mm). Detta är naturligtvis en begränsning om man vill ut och plåta skygga djur eller ta arkitekturbilder då man kanske vill ha tele- repektive vidvinkelmöjligheter.

Jag tyckte att Rollein var en fantastisk kamera. Tyst (ingen spegel som slamrar), lätt, fin optik (Zeiss eller Schneider) och diskret. Dessutom har den blixtsynk på alla tider. Jag upplevde aldrig den fasta brännvidden som ett problem, tvärtom var det ofta en fördel att inte behöva fundera påvilka objektiv man skulle ta med sig. De flesta av de bilder jag är mest nöjd med efter 20 års plåtande är tagna med Rollein.

För 5-8000 får du inte en av de allra senaste rolleiflexerna, men du får en riktigt bra från sent 60/70 talen. Om du köper budgetrollein, Rolleicord, får du säkerligen en av de bästa modellerna av den för de här pengarna. Men jag hade nog satsat på en Rolleiflex trots allt. De känns gedignare och är är bättre handhavandemässigt. Detta sagt med reservation för att jag aldrig använt en Rolleicord.

För de här pengarna kan du också få en Hasselblad 500 C med tillhörande normaloptik + magasin. Dessa är jämngamla med Bronican (60-tal).

Sedan finns det ryska (Ukrainska?) Kiev. Har ingen erfarenhet av dem, men de rapporter jag läst är lite avskräckande. Men visst kan man säkert ta bra bilder även med en Kiev. Personligen skulle jag inte köpa en Kiev, men det skulle vara intressant att höra om någon här har erfarenhet av dessa kameror.

Ytterligare ett alternativ, ffa till Rollein, är Mamiyas C220/330. De är större än Rollein, men har utbytbar optik. Vet inte exakt vad de kostar, men du borde kunna få en för de pangar vi talar om här.

Mamiya RB 67 med normaloptik och mag kan man få för 7-8000:- Hade en sådan ett tag och jag trivdes utmärkt med den. Optiken (normalen, 127mm) var lite opskarp på största bländaröppningen. Men om man bländade ner något steg fick man väldigt fina bilder.

mvh

Fredrik Persson
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.