Annons

MeFOTO Travel Tripods

Produkter
(logga in för att koppla)

PackeL

Medlem
Hallå,

Har idag ett gammalt stativ ärvt från farfar och en billig monopod. När jag surfade runt på lite olika fotosidor så fastnade jag till på en recension av MeFOTO:s Travel Tripods (http://fstoppers.com/fstoppers-reviews-light-weight-portable-mefoto-tripods) som efter ha läst verkar vara riktigt intressant, deras Roadtrip-modell speciellt då den har "inbyggd" monopod (även den större har det). Nu säljs dom tyvärr enbart i USA än så länge men ska dit om en månad så funderar på att införskaffa en då. Priset är ganska lågt så det lockar också.

Vad tror ni om den? Kan det vara ett bra köp?

//Patrik
 
Jag har för mig att Benro är tillverkaren av dessa och MeFoto är en modellserie med färgglada stativ som de tillverkar. Är du inte specifikt ute efter färgerna så kanske samma stativ finns fast i svart märkt med Benro istället.
 
Man får ju hoppas att det löstagbara benet inte bidrar till instabilitet.

I övrigt ser det här ju ut som vilken annan Gitzo kopia som helst så grunddesignen är bra, men om det är stabilt eller inte beror ju på vilken möda de lagt på att kopiera material och finish och det är svårt att avgöra utan att ha sett det eller helst använt det ett tag.
 
Måste fråga trådstartaren om han köpte nån Mefoto sen eller hur blev det? Nu sitter nämligen jag och kikar på dem och är nyfiken. Om du köpte ett kan du väl skriva en rad om hur det funkar? Tänker mest på om det är rangligt eller stabilt nog och sådär...

Jag letar lätt och användbart utan att behöva hosta upp snormycket pengar... €180 får jag betala för en Mefoto inklusive kulled, det känns lite humant...!

//Jenny
 
Hallå,

Det blev inget stativ tyvärr, kom aldrig till Calumet. Det enda till kameran jag inhandlade var en Black Rapid-kopia. Men har efter jag kom hem från USA sett något liknande stativ hos en svensk butik (har jag för mig, men minns inte vilken det var).
 
Har för mig att jag såg typ samma fast under ett annat namn (inte MeFoto eller Benro). Ropar till om jag ser annonsen igen.
 
Jag köpte ett MeFoto från Benro Sverige redan i Januari och jag är hel nöjd med det. Självklart så är det inte lika stabilt som mitt flera kilo tunga Manfrotto men som resestativ är det underbart. Har det nästan alltid med mig.
 
Verkar vara ett bra stativ, om än lite tungt i fjällen. Är det någon som provat detta stativ?
Benro A155FBRO
Jag funderar på om det skulle orka hålla upp en Sony A850 + normalzoom. Jag inser att det blir lite ostadigt, men jag är mest ute efter nattfoto och dylikt. Det väger bara 850g.
 
Jag beställde ett MeFoto igårkväll, och ser fram emot att testa det på semestern! Jag gillar kombo-konstruktionen - tror inte att jag någonsin skulle lägga pengar på ett separat enbensstativ, men nu får jag det ju på köpet. Kanske visar sig vara en bra grej, vad vet jag...? :)

Sen inser jag förstås att det inte är lika stabilt som en rejälare doning till stativ - men för mig handlar det mer om att ha ett stativ jag faktiskt har med mig när jag är ute. Det gamla skräpstativet jag haft hittills (299:- på Teknikmagasinet, eller nåt sånt...!) har legat på en hylla och samlat damm i 6-7 år. En gång fick jag det med mig i bilen på bilsemestern - men det blev också liggande där. I väskan, i bilen. Rejäl fail, alltså!

//Jenny
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.