Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Media player och wide gamut skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Har börjat att filma lite med kameran och upptäckte då att mediaspelaren (win 7) inte stödjer färghantering (eller så har jag missat någon inställning). Det blir alltså alldeles för grilligt på min wide gamut skärm.

Detta kan jag knappast vara först att upptäcka så någon lösning finns säkert, någon som vet?
Finns det kanske någon annan spelare man kan använda?

Har börjat att filma lite med kameran och upptäckte då att mediaspelaren (win 7) inte stödjer färghantering (eller så har jag missat någon inställning). Det blir alltså alldeles för grilligt på min wide gamut skärm.

Detta kan jag knappast vara först att upptäcka så någon lösning finns säkert, någon som vet?
Finns det kanske någon annan spelare man kan använda?

Hej !

Sitter vid en XP och kan således inte testa, men har du satt
färgjhanteringen i operativet eller bara i bildbehandlimgen ?

Har för mej att det finns en eget program i kontrollpanelen på
Wista och W7 för detta, går antagligen på många vägar.

Ev så finns det en inställning "sRGB" i skärmen.

//MW

Skärmen är profilerad och profilen är "associated with" min skärm i operativsystemets color management dialog.

Mediaspelaren visar fel färg även med stillbilder visade det sig nu (använder inte den till bilder i vanliga fall)... det får jag nog söka vidare på.

Efter lite googlande hittade jag "Media player classic home cinema" en "free" spelare som klarar color management och Tjohoo! Det funkade.

Eh....förutom att nu fick jag inget ljud....

Efter lite googlande hittade jag "Media player classic home cinema" en "free" spelare som klarar color management och Tjohoo! Det funkade.

Eh....förutom att nu fick jag inget ljud....

Hojta till om du hittar någon lösning.

Jag har samma problem, inte för att jag filmar så mycket men när jag kollar på något på min profilerade skärm blir det alldeles överdrivna färger, samma effekt som om jag tittar på stillbilder i ett icke färghanterande program.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar