ANNONS
Annons

Media markt

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kanske inte borde spekulera, men om jag under inflytande av tillfällig sinnesförvirring, höggradig berusning eller helt enkelt en monumental obetänksamhet hade råkat skriva något riktigt, urbota dumt i något av fotosidans forum så skulle jag ta kontakt med redax och böna och be att de skulle ta bort mitt inlägg. Kanske förståeligt? Kanske också medmänskligt att göra det?

Så kan mycket väl vara fallet, men då tycker jag att vi borde få veta det.
Jag vill ha en förklaring till denna diktatoriska censur.
 
Förklaringen är enkel. Personen i fråga bad om att vi skulle ta bort inläggen eftersom han uttalat sig som anställd och att det inte var genomtänkt, och att hans arbetsgivare hade sett inläggen. Av medmänsklighet raderade vi inläggen och de inlägg där citeringar skedde. Ungefär vad nästan alla inlägg som svarade honom också tyckte, och ungefär som Graylingman gissar.

Grundfrågan om MM:s framkommer ju ändå i tråden.
 
Förklaringen är enkel. Personen i fråga bad om att vi skulle ta bort inläggen eftersom han uttalat sig som anställd och att det inte var genomtänkt, och att hans arbetsgivare hade sett inläggen. Av medmänsklighet raderade vi inläggen och de inlägg där citeringar skedde. Ungefär vad nästan alla inlägg som svarade honom också tyckte, och ungefär som Graylingman gissar.

Grundfrågan om MM:s framkommer ju ändå i tråden.

Tack David, det var väl inte så svårt.
Nu tror jag dom flesta förstår och dessutom fått det bekräftat att det var som vi trodde.
Jag är i alla fall nöjd med det svaret.
 
Tack David, det var väl inte så svårt.
Nu tror jag dom flesta förstår och dessutom fått det bekräftat att det var som vi trodde.
Jag är i alla fall nöjd med det svaret.

Ingenting är svårt, men som jag svarat så försöker vi, men hinner inte alltid skriva anledningar. Och i detta fallet kändes ju anledningen till raderingen fullständigt solklart och jag förutsatte att alla skulle förstå detta. Detta gjorde att det inte kändes lika viktigt att skriva anledningen. Men med vetskapen i efterhand om att det blev rejält stormigt och liknelser med obskyra stater så skulle naturligtvis beslutet varit annorlunda. ;-)
 
Är också glad att få anlednigarna presenteraede, för jag var också på väg att sjuda över.
Alla som behövde se inläggen har sett dem :) Hoppas att man dragit en och annan lärdom av det.

Förklaringen är enkel. Personen i fråga bad om att vi skulle ta bort inläggen eftersom han uttalat sig som anställd och att det inte var genomtänkt, och att hans arbetsgivare hade sett inläggen. Av medmänsklighet raderade vi inläggen och de inlägg där citeringar skedde. Ungefär vad nästan alla inlägg som svarade honom också tyckte, och ungefär som Graylingman gissar.

Grundfrågan om MM:s framkommer ju ändå i tråden.
 
Ingenting är svårt, men som jag svarat så försöker vi, men hinner inte alltid skriva anledningar.
...
OK, jag tror att flertalet av oss accepterar raderingen nu efter att vi fått anledningen förklarad för oss.

Jag har också förståelse för att det kan vara svårt att hinna med att skriva förklaringar till allting - jag är själv bara en liten vanlig användare men har ändå fullt upp med att besvara alla inlägg, kommentarer och nya frågor som dyker upp i de trådar jag medverkar i, och har ständigt "dåligt samvete" för det som jag inte hinner besvara fullständigt, eller inte alls (har massor av trådar som jag planerar att återkomma till när/om jag får lite tid över)... Och ni har ju en jättesajt med runt 120.000(?) användare att hålla koll på.

Men däremot anser jag ABSOLUT att ni åtminstone måste skriva en rad i stil med "Vissa inlägg har raderats", även om ni inte hinner skriva några motiveringar. Det har ibland hänt mig att jag med Sök-funktionen har försökt hitta vissa äldre trådar, där jag varit helt säker på att jag kom ihåg en fras i något inlägg, men inte fått fram något. Detta skapar osäkerhet och frustration. och man börjar undra - förekommer det att inlägg och trådar plockas bort, i all tysthet?

Det är MYCKET BÄTTRE att i den aktuella tråden ha till policy att ALLTID redovisa ifall inlägg har raderats bort, respektive om en hel tråd har raderats. Är det sistnämnda förresten något som överhuvudtaget har skett?
 
Ja det har hänt och det är då när trådens första inlägg bryter mot reglerna och inga eller få svar har kommit. Då flyttas trådar och inlägg till ett arkiv som inte är öppet. Så inget raderas.

I nya versionen (som vi uppgraderade till i höstas) så finns ännu bättre funktioner för att moderera och då kan man mjukradera inlägg i tråden (så att admin kan se vilka inlägg som raderats och bättre följa vad som hänt) och lägga kommentar om varför. Vilket är bra verktyg för oss.

I detta fallet är det speciellt. Personen som skrev insåg ju hur fel det hela blev och vilka konsekvenser det kunde få. Precis vad alla i princip också varnade honom för. Därför kändes det medmänskligt att radera alla spår av honom, och inte lämna en massa detaljer om att här har ngn trampat i klaveret. Men det missförstods ju tyvärr.
 
Fick problem med min D90, minneskortet ville inte fastna som det skulle. Cyklade ut till Mediamarkt i Norrköping, förklarade att jag inte kunde vara utan kamera medans min var på service, fick en av demo-D90:eek:rna som lånekamera utan problem. Klockrent!!
 
Ofta är det helt enkelt så att det inte finns några marginaler från början, eller att varan rentav redan säljs till minusmarginal då man även matchar internet till viss del. Just möjligheten att klämma & känna är ju deras grej, men det gör ju oxå att grejjerna stått uppackade, och på nått sätt måste man ju sälja dem. Jag brukar tänka så att jag handlar kläder i butik som andra svettiga & otcäka människor haft på sig så jag är inte speciellt känslig med teknik, det står ju om det är ett demoex på kvittot så jag känner mig inte speciellt otrygg....
 
Vill bara vara tydlig med att jag jobbar på Media Markt Kalmar, så ingen tror jag skriver här "undercover", utan mer för att jag vet hur vi i Kalmar på fotoavdelningen jobbar. Min tankar & åsikter är högts peronliga, och kommer från mig privat!

Angående detta inlägg;
"Visst är det så att MM kräver att deras leverantörer har sitt lager i deras butiker? Detta är vad jag hört, om det stämmer skulle vara intressant att veta... Om det är så, så får tydligen leverantören betalt när MM har sålt en vara. Detta är ju då en enorm konkurrensfördel. Då kvittar det hur många förpackningar som bryts, för det är aldrig MM:s egendom."

Nej, så är det INTE... självklart köper man in varorna. Däremot finns det som i alla butiker & näthandlare möjligheter att förhandla med leverantören om att få returnera en vara om man istället köper in något annat. Men det är ju inget unikt, så antar jag att det funkar vare sig det handlar om böcker, kläder eller annat?
 
Det handlar kanske inte så mycket om ifall någon svettats på kameran utan om dom har tappat den i golvet eller på annat sätt misshandlat den, någonting som kan orsaka gömda fel och förkortad livslängd utan att man ser något på sakerna när man handlar. Att ha sakerna uppackade och låta folk känna och klämma utan uppsikt av någon personal är ett marknadsföringsbeslut och något MM får räkna in i försäljningspriset överlag, jag ser inte att enskilda kunder ska betala för det genom att dom ovetande råkar få en vara som påstås vara ny om den inte är det.
 
Nej, absolut inte.

Men sen är det ju oxå så att det står på kvittot att det är ett demoex. Det betyder ju att kunden har en grym trygghet. Jag menar, han kan lika gärna själv råka orsaka ett fel på varan (har jag själv gjort en gång med en nyköpt lins, genom att tappa den), och då kan man alltid hävda att det måste vara för att det var ett "demoex".

Posten i sverige har jag fått lära mig är otroligt ovarsamma med kartonger & leveranser så en vara kan lika gärna ha fått en skada av att ligga i kartongen, och det behöver nödvändigtvis inte synas utåt, på kartongen alltså.

Men kontentan av allt är ju var & en köper det man vill, en del demoex, en del inte. Huvudsaken är ju att får en bra kontakt med säljaren & att man känner sig nöjd med sitt köp! :)
 
Jag har gjort en liten notering om att det har chanserat i hyllorna på MM.

Både Barkarby och Kungens Kurva ser betydligt saggigare ut idag äm när det var alldeles nytt. Åtminstone på fotoavdelningen.
Många av hållarna för visningsex står idag tomma.

Jag får intrycket av att den stora satsningen på ett jättesortiment kanske inte riktigt funkar. Och att det syns i hyllorna ganska snart.

Jag kan ju tillägga att första gången jag var inne på MM så blev jag närmast paff över att det fanns kameror för 50-70 tusen i lager. På en stormarknad...
Jag trodde väl aldrig att detta skulle funka, speciellt med tanke på kräftgången och likriktningen i detaljhandeln i övrigt.

/Strmbrg,
 
Det är feltänkt i min mening, merparten av det marknadssegment som är intresserade av D3(x)/1D(s)III med tillbehör i samma klass handlar generellt sett inte på MM, och dom köper inte ett demoex. Det enda som händer med dom dyraste demoexen är att massor av folk som ändå aldrig kommer att köpa dom dreglar ner dom, och värre. :)
 
Precis! Proffsen har väl konto hos någon annan fotohandlare redan. De stora tidningarna köper kanske direkt av grossisten dessutom?

Bara för att det kanske funkar i centrala Berlin (Alexanderplatz), behöver det ju inte funka i en förort till lilla Stockholm...

Men det är ju jättetrevligt att jag klockan halv åtta en torsdagskväll kan åka iväg och impulshandla vilken systemkamera jag vill!
Man, vad sjåen! Dom har inte några Leicor i lager!..
Jag skulle järna dregla lite på en Safari-M8 och ett Noctilux-objektiv en söndageftermiddag. Men tji fick jag.



/Strmbrg,
 
Det är feltänkt i min mening, merparten av det marknadssegment som är intresserade av D3(x)/1D(s)III med tillbehör i samma klass handlar generellt sett inte på MM, och dom köper inte ett demoex. Det enda som händer med dom dyraste demoexen är att massor av folk som ändå aldrig kommer att köpa dom dreglar ner dom, och värre. :)

Fast jag personligen åker ju gärna till MM just därför att jag vet att de har massor med modeller framme, så jag tror inte att det är omöjligt att de kan tjäna på det. Det är helt enkelt mycket roligare att handla på MM än på EG, oavsett vad man ska ha och fastän jag antagligen aldrig kommer köpa en D3:a. Så deras kostnad för att ha de framme för demo kanske betalar sig i större kundtillströmning?
 
Läste i Svenskan att MM i Sverige gör jätteförluster.

Man får'la hoppas att det ordnar sej med det.

/Strmbrg,
 
Vill bara vara tydlig med att jag jobbar på Media Markt Kalmar, så ingen tror jag skriver här "undercover", utan mer för att jag vet hur vi i Kalmar på fotoavdelningen jobbar. Min tankar & åsikter är högts peronliga, och kommer från mig privat!

Angående detta inlägg;
"Visst är det så att MM kräver att deras leverantörer har sitt lager i deras butiker? Detta är vad jag hört, om det stämmer skulle vara intressant att veta... Om det är så, så får tydligen leverantören betalt när MM har sålt en vara. Detta är ju då en enorm konkurrensfördel. Då kvittar det hur många förpackningar som bryts, för det är aldrig MM:s egendom."

Nej, så är det INTE... självklart köper man in varorna. Däremot finns det som i alla butiker & näthandlare möjligheter att förhandla med leverantören om att få returnera en vara om man istället köper in något annat. Men det är ju inget unikt, så antar jag att det funkar vare sig det handlar om böcker, kläder eller annat?


Då vet vi det! Men det hade ju varit en smart deal :)

Mvh // Martin
 
Var på MM idag för att reklamera ett grafikkort pga intermittenta fel och fick av deras "tekniker" höra att jag försökte lura dom pga att jag inte var nöjd med kortet, är hur nöjd som helst men vill att mina nära på nya grejer ska fungera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.