Jag måste fråga en sak: är det _kurs_ eller _studiecirkel_ du hittat?
Där är nämligen en väsentlig skillnad mellan dessa. Åtminstone i teorin. En kurs har innehåll som läraren bestämmer själv, medan en studiecirkel har ett innehåll som bestäms av deltagarna själva. Det kan därmed bli helt olika saker du får lära dig, beroende på om det är studiecirkel eller kurs du går.
Detta medför per automatik att om du hittat en studiecirkel så kommer innehållet ("det du får lära dig") att variera inte bara med var i landet cirkeln hålls, utan också med exakt vem som är med i den.
Om du vill veta vad som gäller för just den kurs/cirkel du hittat föreslår jag att du kontaktar Rolf Wiking, och frågar honom. Han bör vara den som kan ge dig bäst svar.
--------------------
Det finns en del studiecirklar som dock liknar kurser till sitt upplägg. Och jag är skyldig till en del av dessa: jag håller i studiecirklar i navigation. Hela poängen med att gå i studiecirkeln är att du skall bli godkänd på provet som kommer på slutet. Eftersom det är en 'myndighet'* som styr vilken kunskap som krävs för att bli godkänt väljer jag att lägga upp studiecirkeln som om den vore en kurs.
Jag ser dock inget behov av att göra liknande med de kurser där det inte kommer ett prov på slutet, utan jag skulle låta deltagarna bestämma vad de vill lära sig.
* Jag är mycket väl medveten om att NFB, som håller i proven och utfärdar provböckerna, inte är en myndighet. Ur min synvinkel, som cirkelledare, är det ingen större skillnad mellan NFB som icke-myndighet och en riktig myndighet: i båda fallen är det någon annan som bestämmer vad deltagarna skall lära sig för att bli godkända på provet.