Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Medborgarskolans fotokurs

Produkter
(logga in för att koppla)

FruLinda

Ny medlem
Hejsan!
Jag har relativt nyligen blivit med systemkamera, har gått på Nikons intro kurs som medföljde med köpet.
Men har börjat kika på andra kurser nu och hittade en grundkurs i fotografering på Medborgarskolan.

Min fråga till er är om någon gått denna och upplevde den var bra? Står i valet och kvalet hur jag ska göra.

Tack på förhand!

Jag tror du måste berätta i vilken stad kursen du hittat ligger. Kanske till och med vad kursledaren heter, då "allt" hänger på denne: om han/hon är bra pedagog eller inte, om han/hon är insatt i ämnet eller inte osv...

Sen måste du hålla i bakhuvudet att inte alla lärarstilar passar för alla elever: om någon kritiserar "din" cirkelledare för att han lär ut på "fel" sätt betyder det inte att du kommer att uppleva samma sak.

Kursen jag tittat på hålls i Örebro och leds av Rolf Wiking.

Kurserna borde väl ha samma typ av innehåll i hela landet, så det är lite det jag undrar över om det är bra innehåll?

Jag måste fråga en sak: är det _kurs_ eller _studiecirkel_ du hittat?

Där är nämligen en väsentlig skillnad mellan dessa. Åtminstone i teorin. En kurs har innehåll som läraren bestämmer själv, medan en studiecirkel har ett innehåll som bestäms av deltagarna själva. Det kan därmed bli helt olika saker du får lära dig, beroende på om det är studiecirkel eller kurs du går.

Detta medför per automatik att om du hittat en studiecirkel så kommer innehållet ("det du får lära dig") att variera inte bara med var i landet cirkeln hålls, utan också med exakt vem som är med i den.

Om du vill veta vad som gäller för just den kurs/cirkel du hittat föreslår jag att du kontaktar Rolf Wiking, och frågar honom. Han bör vara den som kan ge dig bäst svar.

--------------------

Det finns en del studiecirklar som dock liknar kurser till sitt upplägg. Och jag är skyldig till en del av dessa: jag håller i studiecirklar i navigation. Hela poängen med att gå i studiecirkeln är att du skall bli godkänd på provet som kommer på slutet. Eftersom det är en 'myndighet'* som styr vilken kunskap som krävs för att bli godkänt väljer jag att lägga upp studiecirkeln som om den vore en kurs.

Jag ser dock inget behov av att göra liknande med de kurser där det inte kommer ett prov på slutet, utan jag skulle låta deltagarna bestämma vad de vill lära sig.

* Jag är mycket väl medveten om att NFB, som håller i proven och utfärdar provböckerna, inte är en myndighet. Ur min synvinkel, som cirkelledare, är det ingen större skillnad mellan NFB som icke-myndighet och en riktig myndighet: i båda fallen är det någon annan som bestämmer vad deltagarna skall lära sig för att bli godkända på provet.

Jag måste fråga en sak: är det _kurs_ eller _studiecirkel_ du hittat?

Där är nämligen en väsentlig skillnad mellan dessa. Åtminstone i teorin. En kurs har innehåll som läraren bestämmer själv, medan en studiecirkel har ett innehåll som bestäms av deltagarna själva. Det kan därmed bli helt olika saker du får lära dig, beroende på om det är studiecirkel eller kurs du går.

Detta medför per automatik att om du hittat en studiecirkel så kommer innehållet ("det du får lära dig") att variera inte bara med var i landet cirkeln hålls, utan också med exakt vem som är med i den.

Om du vill veta vad som gäller för just den kurs/cirkel du hittat föreslår jag att du kontaktar Rolf Wiking, och frågar honom. Han bör vara den som kan ge dig bäst svar.

--------------------

Det finns en del studiecirklar som dock liknar kurser till sitt upplägg. Och jag är skyldig till en del av dessa: jag håller i studiecirklar i navigation. Hela poängen med att gå i studiecirkeln är att du skall bli godkänd på provet som kommer på slutet. Eftersom det är en 'myndighet'* som styr vilken kunskap som krävs för att bli godkänt väljer jag att lägga upp studiecirkeln som om den vore en kurs.

Jag ser dock inget behov av att göra liknande med de kurser där det inte kommer ett prov på slutet, utan jag skulle låta deltagarna bestämma vad de vill lära sig.

* Jag är mycket väl medveten om att NFB, som håller i proven och utfärdar provböckerna, inte är en myndighet. Ur min synvinkel, som cirkelledare, är det ingen större skillnad mellan NFB som icke-myndighet och en riktig myndighet: i båda fallen är det någon annan som bestämmer vad deltagarna skall lära sig för att bli godkända på provet.

Vad jag kan läsa mig till så är det en kurs. Den heter: Fotografera Grundkurs.

Detta står i beskrivningen:

Fotografera Grundkurs

Vi lär oss grunderna kring din kamera och om bildkomposition. Vi varvar teori och praktik och betraktar sedan resultatet och samtalar kring bilderna. Kurserna gäller framför allt för dig som fotograferar med systemkamera.

FÖRKUNSKAPER
Inga.

KURSLEDARE
Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

KURSMATERIAL
Vi arbetar med av kursledaren framtaget material samt FOTO digitala systemkameraskolan, kostnaden för litteratur tillkommer.

Men ja att kontakta kursledaren kan ju vara en bra idé. Tänkte bara kolla om någon här hade gått denna kurs någon gång och hur de upplevt den.

Jag har hittat "kursen" du verkar vara intresserad i (eller någon liknande i Örebro), och jag är tämligen övertygad om att det är en studiecirkel egentligen. Därmed skall ni deltagare kunna styra över både innehåll och arbetsformer.

Men jag tycker du skall prata med åtminstone kontoret i Örebro. Jag tror att om du har specifika frågor om kursen/studiecirkeln så kommer de att ge dig telefonnumret till ledaren, så du kan få svar från den som vet bäst.

Det händer mig en eller två gånger varje år att kontoret där jag själv "hör hemma" har gett någon mitt telefonnummer, och så får jag ett samtal som väldigt fort går in på specifika detaljer om någon kurs/studiecirkel, och det tar mig ibland en minut eller två att få klart för mig vilken kurs/cirkel det gäller. Det är "alltid" lika roligt med kaos i hjärnan!

-------------
Jag tror Medborgarskolan har, på sin hemsida, gjort sig skyldigt till precis samma fel som vi studiecirkelledare gör till vardags: vi pratar om studiecirklar som kurser. För mig betyder båda orden för det mesta samma sak, och ordet "kurs" är så mycket kortare än "studiecirkel". För de flesta av oss (av de jag träffat i alla fall...) inom folkbildningen är det dock klart att vi egentligen pratar om studiecirklar, oavsett vad vi kallar dem. Om det någon gång måste skiljas mellan kurs och studiecirkel så får vi ta till fler ord för att poängtera vad vi pratar om.

Liksom Ulf jobbar jag också som cirkel/kursledare åt bla Medborgarskolan och som han säger så används ordet kurs när det är en studiecirkel, lite förvirradne för utomstående men samtidigt lättare att använda.

Du bör kontakta kursledaren och kolla direkt om han kommer att ta upp det Du vill lära Dig och hurvida Ni elever kan styra innehållet och annat, det finns inte en möjlighet för oss här att svara på de frågorna om inte kursledaren är medlem här och skriver ett svar i Din tråd, men jag skulle satsa på att ringa honom direkt.

Med lite tur kör han i kursform så slipper Du onödiga urspårnignar från ämnet men Ni har ändå möjlighet att styra innehållet, den metoden kör jag och den har funkat sedan jag började som cirkelledare 1997 och de X hundratals elever jag haft under åren har varit nöjda med det också.

Jag har gått Medborgarskolans grundkurs samt fortsättningskurs, och jag upplevde det väldigt bra.
Dessutom gick jag en kurs/studiecirkel i porträttfoto vilket gav en bra nybörjargrund.

Nu är detta några år sedan, och jag gick mina kurser/studiecirklar i Umeå.
Innehållet ska väl vara samma i grunden över hela landet, men det beror nog väldigt mycket på vilken ledare man har. Den jag hade var mycket pedagogisk och tog sig verkligen tid att förklara.

Jag har gått Medborgarskolans grundkurs samt fortsättningskurs, och jag upplevde det väldigt bra.
Dessutom gick jag en kurs/studiecirkel i porträttfoto vilket gav en bra nybörjargrund.

Nu är detta några år sedan, och jag gick mina kurser/studiecirklar i Umeå.
Innehållet ska väl vara samma i grunden över hela landet, men det beror nog väldigt mycket på vilken ledare man har. Den jag hade var mycket pedagogisk och tog sig verkligen tid att förklara.

Ser man på, du har träffat Arne!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar