Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MB-D10 och D700 - bara avtrycket fungerar på batterigreppet

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Kontrollrattar och AF-ON har slutat fungera.
Man kan fortfarande använda avtryckaren men det går inte längre använda greppet för att fokusera eller ändra bländare och tid.
Upptäckte det i kväll och kan inte säga säkert hur länge det varit så.
Har letat efter någon inställning som jag möjligen kan ha ändrat men kan inte hitta det.
Går det överhuvudtaget att stänga av kontrollerna på batterigreppet? Och fortfarande använda avtrycket?

Tacksam för hjälp om det finns någon!

Kontrollrattar och AF-ON har slutat fungera.
Man kan fortfarande använda avtryckaren men det går inte längre använda greppet för att fokusera eller ändra bländare och tid.
Upptäckte det i kväll och kan inte säga säkert hur länge det varit så.
Har letat efter någon inställning som jag möjligen kan ha ändrat men kan inte hitta det.
Går det överhuvudtaget att stänga av kontrollerna på batterigreppet? Och fortfarande använda avtrycket?

Tacksam för hjälp om det finns någon!

Det kan vara kontakten mellan greppet och huset som oxiderat igen. Prova med kontaktspray (utan smörjmedel) t.ex. http://www.kjell.com/sortiment/hus-...-olja-isopropanol/prf-tcc-kontaktspray-p18375
Men det kan också vara kört. Hade faktiskt exakt samma problem med en Meike-replika för min D7000. Endast avtryckaren och strömförsörjningen fungerade - alla andra knappar i greppet döda.

Det kan vara kontakten mellan greppet och huset som oxiderat igen. Prova med kontaktspray (utan smörjmedel) t.ex. http://www.kjell.com/sortiment/hus-...-olja-isopropanol/prf-tcc-kontaktspray-p18375
Men det kan också vara kört. Hade faktiskt exakt samma problem med en Meike-replika för min D7000. Endast avtryckaren och strömförsörjningen fungerade - alla andra knappar i greppet döda.

Du är en stjärna!
Jag hade ingen kontaktspray hemma men hittade en burk CRC Elektronikrengöring.
Baddade en bomullspinne och torkade av kontakterna på både kamerahus och batterigrepp.
Nu funkar det.
Suveränt! Stort tack!

Du är en stjärna!
Jag hade ingen kontaktspray hemma men hittade en burk CRC Elektronikrengöring.
Baddade en bomullspinne och torkade av kontakterna på både kamerahus och batterigrepp.
Nu funkar det.
Suveränt! Stort tack!
Det var så lite - det är ju därför vi har forum. Glad att kunna bespara någon annan ett onödigt köp av ett nytt batterigrepp. Faktum är att det här är ett vanligt problem på flera av Nikons batterigrepp - ett konstruktionsfel som jag ser det.
Ibland brukar jag ha problem med batteriet i greppet. En dutt spray på batterislädens kontakter och vips fungerar batteriet igen.

--Filip

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar