Annons

Max Vadukol

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Var det någon som såg dokumentären av honom i går på SVT?
Kul snubbe! Det var intressant att se att även när han jobbar för stora modemagasin så strular det med bokningar, locations mm.
Det var ruskigt med pengar han tjänade på sina reklamjobb.

I övrigt tyckte jag själva dokumentären var taffligt filmad. Dåligt handhållen videokamera, kameraskygga, kasst ljud, slarvig vitbalansering.
Hon filmade allt med automatiken påkopplad (bländare, focus).

Fotografen var ingen van filmare.
Men hon lyckades få ett för mig intressant reportage!

Jag såg nästan hela, missade första minuterna
Han är duktig, men lite småfjantig tycker jag. Det enda han gjorde var ju att gnälla o tycka synd om sig själv därför att alla andra är dumma i huvudet och inte fattar någonting. Han var en riktig "poser", "nu är tv här...måste vara lite cool..."
Men visst är han en bra fotograf.

För mig är det helt OK att ha attityd när man är duktig fotograf.
Problemet med en fotograf som brinner för det den gör är att omgivningen inte gör det i lika hög grad. Då är det lätt att pressen gör fotografen vass i tonen. Och pressen är enorm i toppskiktet.

Jag har som assistent hört många saker och favoriten är när jag jobbade åt en riktigt duktig modefotograf. När jag var sen med att räcka fram prylar vrålade hon ”HALLÅ, kanske skulle JAG hämta kaffe till DIG? VAKNA!”

Tyvärr missade jag det mesta av programmet, vrålpigg dotter som vägrade lägga sig i tid.

Annars har jag samlat på mig många program om fotografer från TV samt Blow Up förstås.

mipert skrev:
För mig är det helt OK att ha attityd när man är duktig fotograf.
Problemet med en fotograf som brinner för det den gör är att omgivningen inte gör det i lika hög grad. Då är det lätt att pressen gör fotografen vass i tonen. Och pressen är enorm i toppskiktet.
Visst. Därför var det skönt att se dokumentären om Anton Corbjin. Inga divalater där inte...

Alltså jag tycker att filmaren gjorde ett ganska bra jobb. Vitbalanseringen upplevde jag som att den var självvald att vara olika. Möjligt att det var nått slags försök att efterlikna dogma.

Sedan tror jag inte på att bländare och tid var på automatik. Det är åtminstone en sekvens jag minns tydligt där filmer använde sig av tämligen långa slutartider.

Vad det gäller Max Vadukol så had jag faktiskt inte hört talas om honom. Hans grej verkar vara bilder i rörelse med stora kontraster. Jag föredrar vår egen Mikael Jansson.

Mvh
Maverick

Ang. slutare.

Jag tror den scen du tänker på var en kvälls bild?

Det var troligtvis en effekt för att klara av det svaga ljuset på kvällen/natten.
Man filmar med 25 istället för 50, eller mäöjligtvis ännu lägre. Då får man mer ljus in, men istället blir bilden något hackig...

Coolt ibland. Här funkade det!

Det jag irreterade mig mest på var att filmen inte var särskilt objektiv. Det verkade mesta vara Max egen lilla vendetta. Genom att visa för alla hur bra det gått för honom. Jag reagerade mest när han satt hemma hos sina föräldrar och berättade om hur de slog honom när han var liten. Det är iofs inte rätt att slå små barn, men det är inte rätt att hänga ut sina föräldrar heller. Två fel blir inte ett rätt.

Nä, lite mer ödmjukhet skulle han nog inte lida av.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar